Mobiliteit & Fiscus | Private lease en bijtelling

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
(Foto: Patrick Ouwerkerk)

Vaak wordt een privéleaseauto betaald vanuit een mobiliteitsbudget dat de berijder van zijn of haar werkgever ontvangt. Dekt zo’n budget alle kosten van de privéleaseauto, dan kan er wettelijk gezien sprake zijn van een fiscale bijtelling voor privégebruik. Dekt de vergoeding door de werkgever namelijk alle autokosten, dan ziet de wet die auto als auto die door de werkgever ter beschikking is gesteld. Dat roept dan wel de vraag op hoe dit uitwerkt als de werkgever zijn bijdrage niet als vaste periodieke autokostenvergoeding betaalt, maar de vergoeding allereerst de vorm heeft van een kilometervergoeding op declaratiebasis, zoals vaak wordt gebruikt. De werkgever stelt dan een maandelijks mobiliteitsbudget ter beschikking. De werknemer krijgt zijn zakelijke kilometers en het woon-werkverkeer uit dat budget vergoed voor het fiscaal onbelaste bedrag van 19 cent per kilometer. Resteert er daarna nog een bedrag, dan wordt dat als belast loon uitgekeerd.

Bijtelling is juist interessant als je privé een elektrische auto wilt leasen.

Om onduidelijkheid over deze combinatie van fiscale regels weg te nemen heeft de VNA (Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen) overleg gevoerd met de belastingdienst. De uitkomst daarvan is dat er in bovenstaande situatie van een autokostenvergoeding van (maximaal) € 0,19 per zakelijk verreden kilometer geen sprake is van het ter beschikking stellen van een (lease)auto: geen bijtelling dus. Bijtelling komt wel aan de orde bij een integrale kostenvergoeding.

Fiscale afspraak

Soms is het overigens juist interessant om wél bijtelling te hebben. Bijvoorbeeld als je privé een elektrische auto wilt leasen. Zou je zo’n auto als auto van de zaak ter beschikking gesteld krijgen, dan krijg je als berijder een verlaagde bijtelling. Als de catalogusprijs van de auto niet hoger is dan 50.000 euro bedraagt de bijtelling slechts 4 procent van de catalogusprijs in plaats van de normale 22 procent. Over die lage bijtelling betaal je dan het voor jou geldende loonbelastingpercentage. Dit fiscale voordeel mis je als je de elektrische auto privé least. Er bestaat echter een manier om toch dit fiscale voordeel te genieten. Je zou met je werkgever kunnen afspreken dat hij al je autokosten vergoedt, zodat je auto fiscaal als auto van de zaak wordt behandeld.

Het loon in natura (de bijtelling) wordt dan berekend door het lage bijtellingspercentage te hanteren. Tegenover deze autokostenvergoeding kun je brutoloon inleveren. Dat zou anders tegen het normale tarief belast worden. Je bespaart dus de normale loonbelasting over je salaris, terwijl je er een lagere belastingheffing voor terugkrijgt. Bedenk wel dat het inruilen van brutoloon ook gevolgen voor bijvoorbeeld uitkeringen en premieheffingen kan hebben.

Een praktische tip tot slot: stem vooraf met de belastingdienst af dat je je auto voldoende zakelijk gebruikt. Zo voorkom je dat de belastingdienst achteraf vindt dat er toch nog een hoger bijtellingspercentage berekend moet worden.

Jan Rolleman is fiscalist bij AMD Automotive fiscalisten. Hij houdt zich dagelijks bezig met belastingzaken en jurisprudentie op het gebied van mobiliteit en de auto van de zaak. In fleet&mobility beantwoordt hij vragen van lezers. Ook een vraag? Mail deze dan naar redactie@mobilitymedia.nl.

Mobiliteit & Fiscus | Private lease en bijtelling | Fleet&Mobility

Mobiliteit & Fiscus | Private lease en bijtelling

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
(Foto: Patrick Ouwerkerk)

Vaak wordt een privéleaseauto betaald vanuit een mobiliteitsbudget dat de berijder van zijn of haar werkgever ontvangt. Dekt zo’n budget alle kosten van de privéleaseauto, dan kan er wettelijk gezien sprake zijn van een fiscale bijtelling voor privégebruik. Dekt de vergoeding door de werkgever namelijk alle autokosten, dan ziet de wet die auto als auto die door de werkgever ter beschikking is gesteld. Dat roept dan wel de vraag op hoe dit uitwerkt als de werkgever zijn bijdrage niet als vaste periodieke autokostenvergoeding betaalt, maar de vergoeding allereerst de vorm heeft van een kilometervergoeding op declaratiebasis, zoals vaak wordt gebruikt. De werkgever stelt dan een maandelijks mobiliteitsbudget ter beschikking. De werknemer krijgt zijn zakelijke kilometers en het woon-werkverkeer uit dat budget vergoed voor het fiscaal onbelaste bedrag van 19 cent per kilometer. Resteert er daarna nog een bedrag, dan wordt dat als belast loon uitgekeerd.

Bijtelling is juist interessant als je privé een elektrische auto wilt leasen.

Om onduidelijkheid over deze combinatie van fiscale regels weg te nemen heeft de VNA (Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen) overleg gevoerd met de belastingdienst. De uitkomst daarvan is dat er in bovenstaande situatie van een autokostenvergoeding van (maximaal) € 0,19 per zakelijk verreden kilometer geen sprake is van het ter beschikking stellen van een (lease)auto: geen bijtelling dus. Bijtelling komt wel aan de orde bij een integrale kostenvergoeding.

Fiscale afspraak

Soms is het overigens juist interessant om wél bijtelling te hebben. Bijvoorbeeld als je privé een elektrische auto wilt leasen. Zou je zo’n auto als auto van de zaak ter beschikking gesteld krijgen, dan krijg je als berijder een verlaagde bijtelling. Als de catalogusprijs van de auto niet hoger is dan 50.000 euro bedraagt de bijtelling slechts 4 procent van de catalogusprijs in plaats van de normale 22 procent. Over die lage bijtelling betaal je dan het voor jou geldende loonbelastingpercentage. Dit fiscale voordeel mis je als je de elektrische auto privé least. Er bestaat echter een manier om toch dit fiscale voordeel te genieten. Je zou met je werkgever kunnen afspreken dat hij al je autokosten vergoedt, zodat je auto fiscaal als auto van de zaak wordt behandeld.

Het loon in natura (de bijtelling) wordt dan berekend door het lage bijtellingspercentage te hanteren. Tegenover deze autokostenvergoeding kun je brutoloon inleveren. Dat zou anders tegen het normale tarief belast worden. Je bespaart dus de normale loonbelasting over je salaris, terwijl je er een lagere belastingheffing voor terugkrijgt. Bedenk wel dat het inruilen van brutoloon ook gevolgen voor bijvoorbeeld uitkeringen en premieheffingen kan hebben.

Een praktische tip tot slot: stem vooraf met de belastingdienst af dat je je auto voldoende zakelijk gebruikt. Zo voorkom je dat de belastingdienst achteraf vindt dat er toch nog een hoger bijtellingspercentage berekend moet worden.

Jan Rolleman is fiscalist bij AMD Automotive fiscalisten. Hij houdt zich dagelijks bezig met belastingzaken en jurisprudentie op het gebied van mobiliteit en de auto van de zaak. In fleet&mobility beantwoordt hij vragen van lezers. Ook een vraag? Mail deze dan naar redactie@mobilitymedia.nl.