‘Groot deel EV-rijders ontevreden over laadinfrastructuur’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Arnhem

Het eerste deel van het onderzoek werd in december gepubliceerd. Daaruit bleek dat leaserijders de huidige overheidsmaatregelen onvoldoende vinden stimuleren om elektrisch te gaan rijden. Bekijk beide onderzoeken in de Automotive Kennisbank.

Ondanks dat er in de wijk te weinig laadpunten zijn, ervaart een meerderheid (60%) van de huidige leaserijders die elektrisch rijdt het laden zelf niet als probleem. Als er wel problemen zijn met laden, is dat omdat er geen (beschikbare) laadpalen zijn (37%) of dat ze te langzaam laden (24%). Is er geen publiek laadpunt beschikbaar, dan rijden leaserijders door naar een andere wijk (48%), stellen ze het laden uit (13%) of legt, hoewel verboden, een stroomkabel over de stoep (17%).

Energienetwerk

“We roepen al een tijd dat de ontwikkeling van de publieke laadinfrastructuur achterblijft”, zegt Jeroen Kruisweg, de ceo van ALD Automotive Nederland. “Dit onderzoek bevestigt onze ervaringen en vermoedens. We roepen daarom de overheid op om versneld te investeren in laadpunten – vooral in de grote steden – en het energienetwerk, gecombineerd met fiscale stimulering. Ik zie het anders niet goedkomen met de ambities op het gebied van mobiliteit in het Klimaatakkoord.”

In 2030 wil de overheid dat iedere nieuwe auto elektrisch is. Daarvoor moeten 1,9 miljoen laadpunten gerealiseerd worden. Een belangrijk gedeelte daarvan zijn publieke laadpalen. Fabrikantenorganisatie Acea roept al jaren dat het tekort aan (snel)laders de uitrol van elektrisch rijden in de weg staat.

Goedkoper

De meeste EV-rijders laden hun auto thuis op (60%) of in de straat (18%). Slechts 15 procent doet dat op het werk. 64 procent van de leaserijders vindt dat er door de overheid te weinig geïnvesteerd wordt in het publieke laadnetwerk. Dat geldt overigens ook voor laadvoorzieningen bij bedrijven. Door meer in laadpunten te investeren bij bedrijven, kan de druk op het publieke laadnetwerk weggenomen worden. Ruim 54 procent verwacht ook hier een rol van de overheid.

De huidige generatie EV-rijders is heel positief over laadkosten. Dat laden goedkoper is dan tanken, geldt in 44 procent van de gevallen ook als een van de grootste voordelen van het elektrisch rijden.

‘Groot deel EV-rijders ontevreden over laadinfrastructuur’ | Fleet&Mobility

‘Groot deel EV-rijders ontevreden over laadinfrastructuur’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Arnhem

Het eerste deel van het onderzoek werd in december gepubliceerd. Daaruit bleek dat leaserijders de huidige overheidsmaatregelen onvoldoende vinden stimuleren om elektrisch te gaan rijden. Bekijk beide onderzoeken in de Automotive Kennisbank.

Ondanks dat er in de wijk te weinig laadpunten zijn, ervaart een meerderheid (60%) van de huidige leaserijders die elektrisch rijdt het laden zelf niet als probleem. Als er wel problemen zijn met laden, is dat omdat er geen (beschikbare) laadpalen zijn (37%) of dat ze te langzaam laden (24%). Is er geen publiek laadpunt beschikbaar, dan rijden leaserijders door naar een andere wijk (48%), stellen ze het laden uit (13%) of legt, hoewel verboden, een stroomkabel over de stoep (17%).

Energienetwerk

“We roepen al een tijd dat de ontwikkeling van de publieke laadinfrastructuur achterblijft”, zegt Jeroen Kruisweg, de ceo van ALD Automotive Nederland. “Dit onderzoek bevestigt onze ervaringen en vermoedens. We roepen daarom de overheid op om versneld te investeren in laadpunten – vooral in de grote steden – en het energienetwerk, gecombineerd met fiscale stimulering. Ik zie het anders niet goedkomen met de ambities op het gebied van mobiliteit in het Klimaatakkoord.”

In 2030 wil de overheid dat iedere nieuwe auto elektrisch is. Daarvoor moeten 1,9 miljoen laadpunten gerealiseerd worden. Een belangrijk gedeelte daarvan zijn publieke laadpalen. Fabrikantenorganisatie Acea roept al jaren dat het tekort aan (snel)laders de uitrol van elektrisch rijden in de weg staat.

Goedkoper

De meeste EV-rijders laden hun auto thuis op (60%) of in de straat (18%). Slechts 15 procent doet dat op het werk. 64 procent van de leaserijders vindt dat er door de overheid te weinig geïnvesteerd wordt in het publieke laadnetwerk. Dat geldt overigens ook voor laadvoorzieningen bij bedrijven. Door meer in laadpunten te investeren bij bedrijven, kan de druk op het publieke laadnetwerk weggenomen worden. Ruim 54 procent verwacht ook hier een rol van de overheid.

De huidige generatie EV-rijders is heel positief over laadkosten. Dat laden goedkoper is dan tanken, geldt in 44 procent van de gevallen ook als een van de grootste voordelen van het elektrisch rijden.