‘Alle Europese openbare laadpalen krijgen betaalkaartlezers’

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Europa heeft ingestemd met de regelgeving om in 2035 geen auto’s met verbrandingsmotor meer te verkopen. Elektrisch rijden moet gestimuleerd worden en daarvoor is een goede laadinfrastructuur nodig. “Het toenemende aanbod en gebruik van hernieuwbare en koolstofarme brandstoffen moet hand in hand gaan met de uitrol van een billijk geografisch gespreid omvattend netwerk van laad- en tankinfrastructuur om grootschalig gebruik van emissiearme en emissievrije voertuigen in alle vervoerswijzen mogelijk te maken. Met name op de markten voor personenauto’s zullen consumenten pas op grote schaal voor emissievrije voertuigen kiezen als zij er zeker van zijn dat zij hun voertuig overal in de EU kunnen bijladen of -tanken als dat even gemakkelijk wordt als voor voertuigen op conventionele brandstoffen”, schrijft de Europese Commissie in het voorstel voor de nieuwe richtlijn over de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstof.

De nieuwe richtlijn moet de oude opvolgen. Het doel van de nieuwe richtlijn is om de laadinfrastructuur in Europa te verbeteren: “De infrastructuurplanning van de lidstaten is doorgaans onvoldoende ambitieus, consistent en coherent, waardoor de infrastructuur ontoereikend blijft of ongelijk gespreid is.”

Contactloos betalen

In artikel 5 van de richtlijn schrijft de Europese Commissie over de laadinfrastructuur. Een van de belangrijkste onderwerpen in dat artikel is de betaling. Alle openbare laadpunten met een vermogen van minder dan 50kW moeten elektronische betalingen via terminals bevatten. Dat betekent ten minste één van de volgende elementen: “betaalkaartlezers, apparatuur voor contactloos betalen, apparaten met een internetverbinding die een specifieke QR-code kunnen genereren.”

Ook laadpalen met meer vermogen dan 50kW moeten betaalkaartlezers of apparatuur voor contactloos betalen bevatten. “Met de ingang van 1 januari 2027 zorgen exploitanten van laadpunten ervoor dat alle door hen geëxploiteerde openbaar toegankelijke laadstations met 50kW of meer vermogen voldoen aan de genoemde eisen.”

Daarnaast moet duidelijk vermeld worden wat de elektriciteitsprijs is en hoeveel het laden kost. “De prijzen die exploitanten in rekening brengen, moeten redelijk, gemakkelijk en duidelijk vergelijkbaar, transparant en niet-discriminerend zijn.” Ook moeten de laadpalen uitgerust zijn om slim te kunnen laden. Wilt u meer weten over laadinfrastructuur? Kom dan naar het Congres Laadinfra ’23 op 17 januari in Brussel.

Flinke investering

De Europese handelsorganisatie EICTA, beter bekend als Digital Europe, laat weten blij te zijn met de aangekondigde richtlijn. “De richtlijn zal de transitie naar groen transport versnellen doordat gebruikers van laadpalen met de betaalpas kunnen opladen.” Uit een onderzoek van Mastercard blijkt dat meer dan de helft van de consumenten in Europa liever met een betaalpas de elektrische auto oplaadt dan met een andere vorm van betalen.

Toch voorziet de EICTA een enorme opgave. “Om de doelen te halen moeten flink geïnvesteerd worden. Naar verluid moeten er elke week 3 duizend nieuwe laadpunten in Europa geïnstalleerd worden om het doel van 2025 te halen.” Daarnaast moeten veel bestaande palen vervangen worden omdat het mogelijk moet zijn om met een betaalpas te laden. Ook dat levert veel kosten op.

De nieuwe richtlijn zit momenteel in de wetgevingsmolen van Europa. De eerste lezing in de Europese Raad en het Europese Parlement heeft het document overleefd. Een aantal aanpassingen zijn doorgevoerd en spoedig zal de nieuwe richtlijn de tweede lezing van het parlement ondergaan. Wordt de nieuwe regelgeving dan ingestemd? Dan is de wetgeving aangenomen.

‘Alle Europese openbare laadpalen krijgen betaalkaartlezers’ | Fleet&Mobility

‘Alle Europese openbare laadpalen krijgen betaalkaartlezers’

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Europa heeft ingestemd met de regelgeving om in 2035 geen auto’s met verbrandingsmotor meer te verkopen. Elektrisch rijden moet gestimuleerd worden en daarvoor is een goede laadinfrastructuur nodig. “Het toenemende aanbod en gebruik van hernieuwbare en koolstofarme brandstoffen moet hand in hand gaan met de uitrol van een billijk geografisch gespreid omvattend netwerk van laad- en tankinfrastructuur om grootschalig gebruik van emissiearme en emissievrije voertuigen in alle vervoerswijzen mogelijk te maken. Met name op de markten voor personenauto’s zullen consumenten pas op grote schaal voor emissievrije voertuigen kiezen als zij er zeker van zijn dat zij hun voertuig overal in de EU kunnen bijladen of -tanken als dat even gemakkelijk wordt als voor voertuigen op conventionele brandstoffen”, schrijft de Europese Commissie in het voorstel voor de nieuwe richtlijn over de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstof.

De nieuwe richtlijn moet de oude opvolgen. Het doel van de nieuwe richtlijn is om de laadinfrastructuur in Europa te verbeteren: “De infrastructuurplanning van de lidstaten is doorgaans onvoldoende ambitieus, consistent en coherent, waardoor de infrastructuur ontoereikend blijft of ongelijk gespreid is.”

Contactloos betalen

In artikel 5 van de richtlijn schrijft de Europese Commissie over de laadinfrastructuur. Een van de belangrijkste onderwerpen in dat artikel is de betaling. Alle openbare laadpunten met een vermogen van minder dan 50kW moeten elektronische betalingen via terminals bevatten. Dat betekent ten minste één van de volgende elementen: “betaalkaartlezers, apparatuur voor contactloos betalen, apparaten met een internetverbinding die een specifieke QR-code kunnen genereren.”

Ook laadpalen met meer vermogen dan 50kW moeten betaalkaartlezers of apparatuur voor contactloos betalen bevatten. “Met de ingang van 1 januari 2027 zorgen exploitanten van laadpunten ervoor dat alle door hen geëxploiteerde openbaar toegankelijke laadstations met 50kW of meer vermogen voldoen aan de genoemde eisen.”

Daarnaast moet duidelijk vermeld worden wat de elektriciteitsprijs is en hoeveel het laden kost. “De prijzen die exploitanten in rekening brengen, moeten redelijk, gemakkelijk en duidelijk vergelijkbaar, transparant en niet-discriminerend zijn.” Ook moeten de laadpalen uitgerust zijn om slim te kunnen laden. Wilt u meer weten over laadinfrastructuur? Kom dan naar het Congres Laadinfra ’23 op 17 januari in Brussel.

Flinke investering

De Europese handelsorganisatie EICTA, beter bekend als Digital Europe, laat weten blij te zijn met de aangekondigde richtlijn. “De richtlijn zal de transitie naar groen transport versnellen doordat gebruikers van laadpalen met de betaalpas kunnen opladen.” Uit een onderzoek van Mastercard blijkt dat meer dan de helft van de consumenten in Europa liever met een betaalpas de elektrische auto oplaadt dan met een andere vorm van betalen.

Toch voorziet de EICTA een enorme opgave. “Om de doelen te halen moeten flink geïnvesteerd worden. Naar verluid moeten er elke week 3 duizend nieuwe laadpunten in Europa geïnstalleerd worden om het doel van 2025 te halen.” Daarnaast moeten veel bestaande palen vervangen worden omdat het mogelijk moet zijn om met een betaalpas te laden. Ook dat levert veel kosten op.

De nieuwe richtlijn zit momenteel in de wetgevingsmolen van Europa. De eerste lezing in de Europese Raad en het Europese Parlement heeft het document overleefd. Een aantal aanpassingen zijn doorgevoerd en spoedig zal de nieuwe richtlijn de tweede lezing van het parlement ondergaan. Wordt de nieuwe regelgeving dan ingestemd? Dan is de wetgeving aangenomen.