Shell-chef kiest stekkerauto

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat zei de topman tegen Bloomberg TV.

Van den Beurden schaart zich met die keuze onder een piepkleine en slinkende groep Nederlanders: sinds het lage bijtellingstarief voor stekkerhybrides dit jaar werd afgeschaft, is de verkoop ingestort. Opmerkelijker is natuurlijk, dat de baas van een oliebedrijf deels elektrisch gaat rijden. “Alsof je slager bekent vegetariër te zijn”, verwoordde het internationale vakblad Fleet Europe de verbazing.

Piek

Volgens Van den Beurden is elektrificatie van het verkeer een goede zaak: “We hebben een hoger aandeel elektrische voertuigen nodig – of op waterstof, of op gas – als we binnen de 2 graden opwarming willen blijven.” Maar, vervolgt hij: “Het zal niet genoeg zijn.” Zelfs als alle overheden van westerse landen alle andere aandrijflijnen dan elektrisch zouden verbieden, dan nog blijft het volume vloeibare (lees: fossiele) brandstoffen voor mobiliteit wereldwijd voorlopig groeien, aldus de Shell-topman. “Als beleid en innovaties heel goed werken, dan zie ik een piek in de vraag naar ‘liquids’ in de vroege jaren ’30. De vraag naar olie piekt misschien iets eerder als er veel biobrandstoffen aan de mix worden toegevoegd.”

Aan die ontwikkeling zal Shell zich aanpassen, zegt Van Beurden. Nieuwe vormen van mobiliteit bieden nieuwe kansen, zegt hij; “daarom investeren we meer in gas, een koolwaterstofproduct dat veel langer mee zal gaan. Ook gaan we meer naar hernieuwbare bronnen en petrochemie. We moeten het bedrijf voortdurend opnieuw uitvinden.”

Minderheid

In juli zette Bloomberg de prognoses over elektrisch rijden op een rij die werden afgegeven door grote spelers in de fossiele industrie. De teneur onder deze ondernemingen en organisaties is, dat elektrisch rijden gestaag gaat groeien, maar in ieder geval tot pakweg 2040 een minderheid van het aantal nieuwverkopen en van het wagenpark zal beslaan.

Met de regelmaat van de klok komen organisaties van buiten de olie-industrie met rapporten en onderzoeken die een grote doorbraak van elektrisch rijden binnen enkele jaren voorzien. De technologie wordt dan goedkoop genoeg dat de aanschafprijs van elektrische auto’s geen drempel meer vormt. Ook zijn veel landen druk bezig met aanleggen van laadinfrastructuur. Eind vorig jaar kondigde Shell aan dat het ook stroom wil gaan verkopen; in juli maakte het bedrijf bekend een klein aantal Nederlandse en Britse tankstations van Allego-snelladers te voorzien. Intussen bouwt bijvoorbeeld Fastned in hoog tempo aan een netwerk van snellaadstation in Nederland en omringende landen. Ook staan op veel plaatsen Tesla Superchargers.

Consumenten

Ook onderzoeken onder consumenten wijzen uit dat elektrisch rijden op grote acceptatie kan rekenen zodra zorgen over de aanschafprijs en de beperkte actieradius zijn weggenomen.

Ten aanzien van de vraag waar die vloeibare fossiele brandstoffen dan voor nodig zijn: uit cijfers van Eurostat, het Europese statistiekbureau, blijkt dat industriële processen (productie, energieopwekking en afvalverwerking) in Europa verantwoordelijk zijn voor tweederde van de Europese uitstoot. De invloed op het klimaat van de industrie is daarmee driemaal zo groot als die van alle verkeer in Europa. Uit onderzoek van de Groene Amsterdammer (waarin ook de Eurostat-cijfers worden aangehaald) blijkt dat Shell van alle grootindustriële installaties in Nederland de meeste CO2 uitstoot, namelijk 6 megaton in 2014. Volgens de Groene is dat evenveel als de uitstoot van 1,3 miljoen auto’s. Volgens het onderzoek van de Groene doet de Nederlandse industrie niets wezenlijks om van fossiele brandstoffen af te stappen.

Van den Beurden gaat overigens een Mercedes S500-e rijden. Die heeft een vanafprijs van zo’n 117 duizend euro. Mocht hij de auto ook privé gaan gebruiken, dan zal de bijtelling van 22 procent nog geen deuk in een pakje boter slaan: in 2016 ontving Van den Beurden een totale beloning van 8,6 miljoen euro, zo bleek in maart uit het jaarverslag van Shell.

Shell-chef kiest stekkerauto | Fleet&Mobility

Shell-chef kiest stekkerauto

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat zei de topman tegen Bloomberg TV.

Van den Beurden schaart zich met die keuze onder een piepkleine en slinkende groep Nederlanders: sinds het lage bijtellingstarief voor stekkerhybrides dit jaar werd afgeschaft, is de verkoop ingestort. Opmerkelijker is natuurlijk, dat de baas van een oliebedrijf deels elektrisch gaat rijden. “Alsof je slager bekent vegetariër te zijn”, verwoordde het internationale vakblad Fleet Europe de verbazing.

Piek

Volgens Van den Beurden is elektrificatie van het verkeer een goede zaak: “We hebben een hoger aandeel elektrische voertuigen nodig – of op waterstof, of op gas – als we binnen de 2 graden opwarming willen blijven.” Maar, vervolgt hij: “Het zal niet genoeg zijn.” Zelfs als alle overheden van westerse landen alle andere aandrijflijnen dan elektrisch zouden verbieden, dan nog blijft het volume vloeibare (lees: fossiele) brandstoffen voor mobiliteit wereldwijd voorlopig groeien, aldus de Shell-topman. “Als beleid en innovaties heel goed werken, dan zie ik een piek in de vraag naar ‘liquids’ in de vroege jaren ’30. De vraag naar olie piekt misschien iets eerder als er veel biobrandstoffen aan de mix worden toegevoegd.”

Aan die ontwikkeling zal Shell zich aanpassen, zegt Van Beurden. Nieuwe vormen van mobiliteit bieden nieuwe kansen, zegt hij; “daarom investeren we meer in gas, een koolwaterstofproduct dat veel langer mee zal gaan. Ook gaan we meer naar hernieuwbare bronnen en petrochemie. We moeten het bedrijf voortdurend opnieuw uitvinden.”

Minderheid

In juli zette Bloomberg de prognoses over elektrisch rijden op een rij die werden afgegeven door grote spelers in de fossiele industrie. De teneur onder deze ondernemingen en organisaties is, dat elektrisch rijden gestaag gaat groeien, maar in ieder geval tot pakweg 2040 een minderheid van het aantal nieuwverkopen en van het wagenpark zal beslaan.

Met de regelmaat van de klok komen organisaties van buiten de olie-industrie met rapporten en onderzoeken die een grote doorbraak van elektrisch rijden binnen enkele jaren voorzien. De technologie wordt dan goedkoop genoeg dat de aanschafprijs van elektrische auto’s geen drempel meer vormt. Ook zijn veel landen druk bezig met aanleggen van laadinfrastructuur. Eind vorig jaar kondigde Shell aan dat het ook stroom wil gaan verkopen; in juli maakte het bedrijf bekend een klein aantal Nederlandse en Britse tankstations van Allego-snelladers te voorzien. Intussen bouwt bijvoorbeeld Fastned in hoog tempo aan een netwerk van snellaadstation in Nederland en omringende landen. Ook staan op veel plaatsen Tesla Superchargers.

Consumenten

Ook onderzoeken onder consumenten wijzen uit dat elektrisch rijden op grote acceptatie kan rekenen zodra zorgen over de aanschafprijs en de beperkte actieradius zijn weggenomen.

Ten aanzien van de vraag waar die vloeibare fossiele brandstoffen dan voor nodig zijn: uit cijfers van Eurostat, het Europese statistiekbureau, blijkt dat industriële processen (productie, energieopwekking en afvalverwerking) in Europa verantwoordelijk zijn voor tweederde van de Europese uitstoot. De invloed op het klimaat van de industrie is daarmee driemaal zo groot als die van alle verkeer in Europa. Uit onderzoek van de Groene Amsterdammer (waarin ook de Eurostat-cijfers worden aangehaald) blijkt dat Shell van alle grootindustriële installaties in Nederland de meeste CO2 uitstoot, namelijk 6 megaton in 2014. Volgens de Groene is dat evenveel als de uitstoot van 1,3 miljoen auto’s. Volgens het onderzoek van de Groene doet de Nederlandse industrie niets wezenlijks om van fossiele brandstoffen af te stappen.

Van den Beurden gaat overigens een Mercedes S500-e rijden. Die heeft een vanafprijs van zo’n 117 duizend euro. Mocht hij de auto ook privé gaan gebruiken, dan zal de bijtelling van 22 procent nog geen deuk in een pakje boter slaan: in 2016 ontving Van den Beurden een totale beloning van 8,6 miljoen euro, zo bleek in maart uit het jaarverslag van Shell.