EU: dertig veiligheidssystemen verplicht in nieuwe auto’s

Maarten Maarten
• Laatste update:
Vooral fietsers en voetgangers moeten door de EU maatregelen beschermd worden (foto: Shutterstock)

Het Europees parlement heeft overeenstemming bereikt over de verplichting tot een flinke reeks aan rijhulpsystemen (ADAS) in nieuwe auto’s. Noodremsystemen (AEB), lane assist, automatische snelheidsbeperking en een alcoholslot worden vanaf mei 2022 verplicht in nieuw ontworpen automodellen, vanaf mei 2024 in alle nieuw geregistreerde auto’s. Dit meldt het Europees parlement. 

Ook een achteruitrijcamera en een “black box” die de omstandigheden rond een ongeval registreert, worden verplicht, net als een waarschuwingssysteem dat slaperigheid en smartphonegebruik door de bestuurder opmerkt. In totaal gaat het om dertig systemen. Veel daarvan worden ook verplicht voor nieuwe bestelwagens, trucks en bussen. Vrachtauto’s worden verplicht uitgerust met systemen om chauffeurs te attenderen op voetgangers en fietsers in de dode hoek.

Acea, de vereniging van Europese autofabrikanten, kwam vorige week al met het bericht  dat de invoering van verplichte ADAS wel heel zinvol is, maar te snel komt voor de auto-industrie.

Lees verder op Automotive Management. 

EU: dertig veiligheidssystemen verplicht in nieuwe auto’s | Fleet&Mobility

EU: dertig veiligheidssystemen verplicht in nieuwe auto’s

Maarten Maarten
• Laatste update:
Vooral fietsers en voetgangers moeten door de EU maatregelen beschermd worden (foto: Shutterstock)

Het Europees parlement heeft overeenstemming bereikt over de verplichting tot een flinke reeks aan rijhulpsystemen (ADAS) in nieuwe auto’s. Noodremsystemen (AEB), lane assist, automatische snelheidsbeperking en een alcoholslot worden vanaf mei 2022 verplicht in nieuw ontworpen automodellen, vanaf mei 2024 in alle nieuw geregistreerde auto’s. Dit meldt het Europees parlement. 

Ook een achteruitrijcamera en een “black box” die de omstandigheden rond een ongeval registreert, worden verplicht, net als een waarschuwingssysteem dat slaperigheid en smartphonegebruik door de bestuurder opmerkt. In totaal gaat het om dertig systemen. Veel daarvan worden ook verplicht voor nieuwe bestelwagens, trucks en bussen. Vrachtauto’s worden verplicht uitgerust met systemen om chauffeurs te attenderen op voetgangers en fietsers in de dode hoek.

Acea, de vereniging van Europese autofabrikanten, kwam vorige week al met het bericht  dat de invoering van verplichte ADAS wel heel zinvol is, maar te snel komt voor de auto-industrie.

Lees verder op Automotive Management.