Hyundai Nederland van start met mega-recall

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De in Zuid-Korean geproduceerde Kona moet terug. (Foto: Shutterstock)

De auto’s vallen onder de eerder dit jaar aangekondigde een mega-recall, waarbij 82 duizend Hyundai’s Kona werden teruggeroepen omdat er kortsluiting in de accu kan optreden. Hierdoor kan de motor in brand vliegen. De brand kan ontstaan tijdens het parkeren en het opladen. Daarom wordt bij al deze auto’s het batterijpakket vervangen. De operatie kost zo’n 800 miljoen euro (ongeveer tienduizend euro per auto). De recall betreft Ionics en Kona’s die tussen 4 mei 2018 en 2 maart 2020 in de Hyundai-fabriek in Ulsan, Zuid-Korea, zijn gebouwd. Deze uitvoeringen hebben een batterij van LG, waarvan de interne isolatie defect kan raken. Exemplaren van de Kona Electric die in de Hyundai-fabriek in Tsjechië worden geproduceerd, vallen niet onder deze terugroepactie. De Ionic wordt uitsluitend in Zuid-Korea geproduceerd.  Ook voertuigen die tussen maart 2021 en nu een nieuwe hoogspanningsaccu hebben gekregen worden nogmaals gecontroleerd. Het gaat hierbij om 89 exemplaren. “Dit doen we uit oogpunt van zorgvuldigheid”, aldus woordvoerder Anne Lobbes tegenover Automotive.

Hyundai Nederland van start met mega-recall | Fleet&Mobility

Hyundai Nederland van start met mega-recall

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De in Zuid-Korean geproduceerde Kona moet terug. (Foto: Shutterstock)

De auto’s vallen onder de eerder dit jaar aangekondigde een mega-recall, waarbij 82 duizend Hyundai’s Kona werden teruggeroepen omdat er kortsluiting in de accu kan optreden. Hierdoor kan de motor in brand vliegen. De brand kan ontstaan tijdens het parkeren en het opladen. Daarom wordt bij al deze auto’s het batterijpakket vervangen. De operatie kost zo’n 800 miljoen euro (ongeveer tienduizend euro per auto). De recall betreft Ionics en Kona’s die tussen 4 mei 2018 en 2 maart 2020 in de Hyundai-fabriek in Ulsan, Zuid-Korea, zijn gebouwd. Deze uitvoeringen hebben een batterij van LG, waarvan de interne isolatie defect kan raken. Exemplaren van de Kona Electric die in de Hyundai-fabriek in Tsjechië worden geproduceerd, vallen niet onder deze terugroepactie. De Ionic wordt uitsluitend in Zuid-Korea geproduceerd.  Ook voertuigen die tussen maart 2021 en nu een nieuwe hoogspanningsaccu hebben gekregen worden nogmaals gecontroleerd. Het gaat hierbij om 89 exemplaren. “Dit doen we uit oogpunt van zorgvuldigheid”, aldus woordvoerder Anne Lobbes tegenover Automotive.