Van Blitterswijk groeit uit tot een van de marktleiders in compact elektrisch vervoer
Grijs beheer

Laatste update:

Fabrikant Picnic-auto’s verwacht groei in grijs

Wouter van Blitterswijk, eigenaar/ directeur Van Blitterswijk ECO-Mobiliteit (Beeld: De Beeldredacteur)

Dagelijks leveren talloze Picnic-wagens boodschappen af bij Nederlandse huishoudens. Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit, importeur en dealer van elektrische bedrijfswagens van het merk Goupil, leverde inmiddels duizend elektrische bestelwagens aan de boodschappenbezorger voor de Nederlandse en Duitse markt.

Na jaren van investeren plukt Wouter van Blitterswijk, eigenaar/directeur Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit, nu de vruchten. Het bedrijf startte in 2005; in 2017 bedroeg de omzet nog 4 miljoen euro en in 2019 15 miljoen. De directeur wil niet aangeven hoe de winsten zich in die jaren verhielden, maar geeft wel toe dat het lang duurde voor het bedrijf de weg opwaarts vond. De groei ontstond toen hij ontdekte dat er in de markt een vraag was naar compact elektrisch vervoer. “Met ons moederbedrijf Van Blitterswijk Tuin- en Parkmachines, opgezet door mijn opa, hebben wij van oudsher veel gemeenten en waterschappen in ons klantenbestand. Zij gebruiken de producten van het moederbedrijf voor het groenonderhoud”, zegt Van Blitterswijk. “Bij die partijen merkte ik een toename in vraag naar elektrische mobiliteit, waarbij wij naar een passend product zijn gaan zoeken voor Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit. Ook omdat wij toen al inzagen dat wendbare bedrijfswagens op termijn de last mile delivery in de binnenstad zouden gaan verzorgen.” De last mile delivery is kwestie van experimenteren.

Kwaliteitgoupil g6 wagen van blitterswijk eco mobiliteit 2020 foto de beeldredacteur

Die zoektocht ging met vallen en opstaan. “Wij zijn gestart als dealer van het Italiaanse merk Alkè, maar dat ging niet goed. Je kunt het vergelijken met het Fyra-debacle. Een mooi product om te zien, maar met tekortkomingen. Wij konden niet de kwaliteit leveren die klanten van ons gewend waren.”

In 2012 werd het bedrijf dealer van het merk Mega, dat later Goupil werd. Tegenwoordig is het bedrijf exclusief importeur en dealer van het merk Goupil in Nederland, waarbij het bedrijf de verkoop, onderhoud, lease en fleetmanagement voor zijn rekening neemt van de elektrische bestelwagens die onder andere worden ingezet door Picnic.

Duizendste Picnic

De samenwerking met Picnic, waaraan het bedrijf inmiddels duizend elektrische bestelwagens heeft geleverd voor de Nederlandse en Duitse markt, voert terug naar 2013. “Toen ben ik contact gekomen met de online supermarkt, waarna we 2 jaar bezig zijn geweest om een geschikte oplossing voor hen te vinden om de boodschappen elektrisch te kunnen bezorgen”, vertelt Van Blitterswijk. Die periode duurde met name zo lang, omdat het bedrijf ook zocht naar een geschikte opbouw voor de Goupil G4, waar Picnic nu gebruik van maakt.

wouter van blitterswijk 2 van blitterswijk eco mobiliteit 2020 foto de beeldredacteurGezamenlijk legden de inmiddels duizend Picnic-wagens in Nederland en Duitsland ruim 12 miljoen kilometer af om de boodschappen te bezorgen, wat een CO2-besparing oplevert van 1,7 miljoen kilo ten opzichte van een brandstofauto. Wat Picnic betreft liggen er nog mogelijkheden om de boodschappenbezorgers nog effectiever in te zetten, zegt Van Blitterswijk. “Na het afleveren van de boodschappen rijdt de bezorger terug met een lege wagen. Dat is zonde, omdat je bijvoorbeeld ook retourzendingen voor bijvoorbeeld DHL mee kunt laten nemen. Waar mogelijk proberen ze dergelijke combinaties te maken, wat ook de duurzame inzetbaarheid van deze elektrische bestelwagens vergroot.”

Van Blitterswijk is naar eigen zeggen uitgegroeid tot marktleider in compact elektrisch vervoer. “Wij zijn in Nederland pioniers op het gebied van elektrische bedrijfswagens. Hierbij zit onze kracht in de chassiscabine, omdat dat zelfdragende chassis er voor zorgt dat onze bestelwagens een hoog laadvermogen hebben.” Voor keyaccounts zoals Picnic, maar ook bungalowpark Landal Greenparks en groenonderhoudsbedrijf Donker Groen, verzorgt het bedrijf de sales en aftersales, waarbij het beschikt over een eigen vloot met servicebussen en monteurs.

Toekomst

Van Blitterswijk verwacht verder te kunnen groeien met de gesloten bestelwagen. Daarvoor is het bedrijf een samenwerking aangegaan met Dubbeldam Groep. “Carrosseriebouw is een expertise die wij niet in huis hebben. Zo is de samenwerking met Dubbeldam ontstaan”, aldus Van Blitterswijk. “Voorheen wees de voertuigfabrikant naar de carrosseriebouwer als er wat mis was met een elektrische bestelwagen. Daarom gaan we nu de eerste 6 carrosserieën gewoon zelf bouwen.” Op termijn verwacht hij dat deze toevoeging aan het assortiment ook interessant kan zijn voor mobiele werkplaatsen. “Naast de kleine draaicirkel, wat de bedrijfswagen wendbaar maakt, beschikt de G6 ook over een laag chassis. Hierdoor kan de bedrijfswagen gebruikt worden als mobiele werkplaats voor servicemedewerkers of de logistiek van een gemeente”, zegt van Blitterswijk.

Van Blitterswijk – Eco-Mobiliteit in cijfers:

Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit, gevestigd in Moor-drecht, levert op jaarbasis tussen de 500 en 700 elektrische bedrijfswagens van Goupil. De vloot van geleverde voertuigen ligt inmiddels op 2 duizend elektrische bestelwagens. Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit is importeur en dealer van de modellen Goupil G2, Goupil G4 en Goupil G6. Een Goupil G4 wordt geleverd met een vanafprijs van 29 duizend euro, de Goupil G6 vanafprijs van 49 duizend euro. In 2019 bedroeg de omzet 15 miljoen euro en directeur/eigenaar Van Blitterswijk verwacht dit jaar een soortgelijke omzet te behalen. Over het bedrijfsresultaat laat hij zich niet uit. Waar hij het bedrijf in 2005 startte met 7 man aan personeel, is dat aantal nu gegroeid naar bijna 40 medewerkers.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Jeroen Vos
Fabrikant Picnic-auto’s verwacht groei in grijs | Fleet&Mobility
Van Blitterswijk groeit uit tot een van de marktleiders in compact elektrisch vervoer

Fabrikant Picnic-auto’s verwacht groei in grijs

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Wouter van Blitterswijk, eigenaar/ directeur Van Blitterswijk ECO-Mobiliteit (Beeld: De Beeldredacteur)

Na jaren van investeren plukt Wouter van Blitterswijk, eigenaar/directeur Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit, nu de vruchten. Het bedrijf startte in 2005; in 2017 bedroeg de omzet nog 4 miljoen euro en in 2019 15 miljoen. De directeur wil niet aangeven hoe de winsten zich in die jaren verhielden, maar geeft wel toe dat het lang duurde voor het bedrijf de weg opwaarts vond. De groei ontstond toen hij ontdekte dat er in de markt een vraag was naar compact elektrisch vervoer. “Met ons moederbedrijf Van Blitterswijk Tuin- en Parkmachines, opgezet door mijn opa, hebben wij van oudsher veel gemeenten en waterschappen in ons klantenbestand. Zij gebruiken de producten van het moederbedrijf voor het groenonderhoud”, zegt Van Blitterswijk. “Bij die partijen merkte ik een toename in vraag naar elektrische mobiliteit, waarbij wij naar een passend product zijn gaan zoeken voor Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit. Ook omdat wij toen al inzagen dat wendbare bedrijfswagens op termijn de last mile delivery in de binnenstad zouden gaan verzorgen.” De last mile delivery is kwestie van experimenteren.

Kwaliteitgoupil g6 wagen van blitterswijk eco mobiliteit 2020 foto de beeldredacteur

Die zoektocht ging met vallen en opstaan. “Wij zijn gestart als dealer van het Italiaanse merk Alkè, maar dat ging niet goed. Je kunt het vergelijken met het Fyra-debacle. Een mooi product om te zien, maar met tekortkomingen. Wij konden niet de kwaliteit leveren die klanten van ons gewend waren.”

In 2012 werd het bedrijf dealer van het merk Mega, dat later Goupil werd. Tegenwoordig is het bedrijf exclusief importeur en dealer van het merk Goupil in Nederland, waarbij het bedrijf de verkoop, onderhoud, lease en fleetmanagement voor zijn rekening neemt van de elektrische bestelwagens die onder andere worden ingezet door Picnic.

Duizendste Picnic

De samenwerking met Picnic, waaraan het bedrijf inmiddels duizend elektrische bestelwagens heeft geleverd voor de Nederlandse en Duitse markt, voert terug naar 2013. “Toen ben ik contact gekomen met de online supermarkt, waarna we 2 jaar bezig zijn geweest om een geschikte oplossing voor hen te vinden om de boodschappen elektrisch te kunnen bezorgen”, vertelt Van Blitterswijk. Die periode duurde met name zo lang, omdat het bedrijf ook zocht naar een geschikte opbouw voor de Goupil G4, waar Picnic nu gebruik van maakt.

wouter van blitterswijk 2 van blitterswijk eco mobiliteit 2020 foto de beeldredacteurGezamenlijk legden de inmiddels duizend Picnic-wagens in Nederland en Duitsland ruim 12 miljoen kilometer af om de boodschappen te bezorgen, wat een CO2-besparing oplevert van 1,7 miljoen kilo ten opzichte van een brandstofauto. Wat Picnic betreft liggen er nog mogelijkheden om de boodschappenbezorgers nog effectiever in te zetten, zegt Van Blitterswijk. “Na het afleveren van de boodschappen rijdt de bezorger terug met een lege wagen. Dat is zonde, omdat je bijvoorbeeld ook retourzendingen voor bijvoorbeeld DHL mee kunt laten nemen. Waar mogelijk proberen ze dergelijke combinaties te maken, wat ook de duurzame inzetbaarheid van deze elektrische bestelwagens vergroot.”

Van Blitterswijk is naar eigen zeggen uitgegroeid tot marktleider in compact elektrisch vervoer. “Wij zijn in Nederland pioniers op het gebied van elektrische bedrijfswagens. Hierbij zit onze kracht in de chassiscabine, omdat dat zelfdragende chassis er voor zorgt dat onze bestelwagens een hoog laadvermogen hebben.” Voor keyaccounts zoals Picnic, maar ook bungalowpark Landal Greenparks en groenonderhoudsbedrijf Donker Groen, verzorgt het bedrijf de sales en aftersales, waarbij het beschikt over een eigen vloot met servicebussen en monteurs.

Toekomst

Van Blitterswijk verwacht verder te kunnen groeien met de gesloten bestelwagen. Daarvoor is het bedrijf een samenwerking aangegaan met Dubbeldam Groep. “Carrosseriebouw is een expertise die wij niet in huis hebben. Zo is de samenwerking met Dubbeldam ontstaan”, aldus Van Blitterswijk. “Voorheen wees de voertuigfabrikant naar de carrosseriebouwer als er wat mis was met een elektrische bestelwagen. Daarom gaan we nu de eerste 6 carrosserieën gewoon zelf bouwen.” Op termijn verwacht hij dat deze toevoeging aan het assortiment ook interessant kan zijn voor mobiele werkplaatsen. “Naast de kleine draaicirkel, wat de bedrijfswagen wendbaar maakt, beschikt de G6 ook over een laag chassis. Hierdoor kan de bedrijfswagen gebruikt worden als mobiele werkplaats voor servicemedewerkers of de logistiek van een gemeente”, zegt van Blitterswijk.

Van Blitterswijk – Eco-Mobiliteit in cijfers:

Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit, gevestigd in Moor-drecht, levert op jaarbasis tussen de 500 en 700 elektrische bedrijfswagens van Goupil. De vloot van geleverde voertuigen ligt inmiddels op 2 duizend elektrische bestelwagens. Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit is importeur en dealer van de modellen Goupil G2, Goupil G4 en Goupil G6. Een Goupil G4 wordt geleverd met een vanafprijs van 29 duizend euro, de Goupil G6 vanafprijs van 49 duizend euro. In 2019 bedroeg de omzet 15 miljoen euro en directeur/eigenaar Van Blitterswijk verwacht dit jaar een soortgelijke omzet te behalen. Over het bedrijfsresultaat laat hij zich niet uit. Waar hij het bedrijf in 2005 startte met 7 man aan personeel, is dat aantal nu gegroeid naar bijna 40 medewerkers.