Geen Europees toezicht op autokeuringsinstanties

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat voorstel was ingebracht door de enquêtecommissie naar het dieselschandaal. Wel deelde het parlement de conclusie van de enquêtecommissie dat de lidstaten en de Europese Commissie hebben gefaald in het toezicht op de autofabrikanten en keuringsinstanties.

Een ander voorstel van de commissie werd wel aangenomen: er komen strengere autokeuringen en meer bevoegdheden voor de Europese Commissie om die te controleren. Bovendien zal er een databank met testresultaten worden ingericht en een forum worden opgezet waar nationale autoriteiten informatie kunnen uitwisselen. Volgens Eurocommissaris van Industrie Elzbieta Bienkowska is dat het begin van een beter en transparanter toezichtsysteem.

Ontvlechting

Gerben-Jan Gerbrandy, europarlementariër voor D66, is blij dat de aanbevelingen ter voorkoming van een nieuw dieselschandaal zijn overgenomen: “Het parlement heeft zich krachtig uitgesproken voor onafhankelijk Europees toezicht op de autosector en betere bescherming voor de consument.” Zijn collega van Groenlinks, Bas Eickhout, is minder te spreken over de stemming. Hij betwijfelt of dit genoeg is om een nieuwe dieselgate te voorkomen, en zegt zich te blijven inzetten voor de ontvlechting van auto-industrie en politiek.

Geen Europees toezicht op autokeuringsinstanties | Fleet&Mobility

Geen Europees toezicht op autokeuringsinstanties

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat voorstel was ingebracht door de enquêtecommissie naar het dieselschandaal. Wel deelde het parlement de conclusie van de enquêtecommissie dat de lidstaten en de Europese Commissie hebben gefaald in het toezicht op de autofabrikanten en keuringsinstanties.

Een ander voorstel van de commissie werd wel aangenomen: er komen strengere autokeuringen en meer bevoegdheden voor de Europese Commissie om die te controleren. Bovendien zal er een databank met testresultaten worden ingericht en een forum worden opgezet waar nationale autoriteiten informatie kunnen uitwisselen. Volgens Eurocommissaris van Industrie Elzbieta Bienkowska is dat het begin van een beter en transparanter toezichtsysteem.

Ontvlechting

Gerben-Jan Gerbrandy, europarlementariër voor D66, is blij dat de aanbevelingen ter voorkoming van een nieuw dieselschandaal zijn overgenomen: “Het parlement heeft zich krachtig uitgesproken voor onafhankelijk Europees toezicht op de autosector en betere bescherming voor de consument.” Zijn collega van Groenlinks, Bas Eickhout, is minder te spreken over de stemming. Hij betwijfelt of dit genoeg is om een nieuwe dieselgate te voorkomen, en zegt zich te blijven inzetten voor de ontvlechting van auto-industrie en politiek.