Uber verhoogt minimumleeftijd na ongelukken

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:

Taxidienst Uber gaat de minimumleeftijd voor chauffeurs verhogen van 18 tot 21 jaar en eist een jaar rijervaring. Dat melden diverse media, waaronder de NOS. Uber past de regels aan na vier dodelijke ongevallen de afgelopen weken waar Uber bij betrokken was.

De minimumleeftijd voor chauffeurs verschilt per land. In EU-landen ligt die leeftijd op 18 jaar, maar in de Verenigde Staten ligt die grens bij 21 jaar.

Veilig Verkeer Nederland (VVN) is positief dat Uber beweegt, maar is kritisch over het feit dat de maatregel alleen geldt voor nieuwe chauffeurs en niet voor de huidige Uber-chauffeurs. Uber zegt wel te werken aan een verkeersveiligheidstraining voor chauffeurs die jonger zijn dan 25 jaar.

VVN zei eerder dat het probleem ook ligt in het verdienmodel van Uber. “De verdiensten per rit zijn laag en de chauffeurs zitten de hele dag, ook tijdens het rijden, op hun app te kijken om te zien waar ze de volgende rit op kunnen pikken. Dat is vragen om problemen”, zei Rob Stomphorst, woordvoerder van VVN. 

Uber verhoogt minimumleeftijd na ongelukken | Fleet&Mobility

Uber verhoogt minimumleeftijd na ongelukken

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:

Taxidienst Uber gaat de minimumleeftijd voor chauffeurs verhogen van 18 tot 21 jaar en eist een jaar rijervaring. Dat melden diverse media, waaronder de NOS. Uber past de regels aan na vier dodelijke ongevallen de afgelopen weken waar Uber bij betrokken was.

De minimumleeftijd voor chauffeurs verschilt per land. In EU-landen ligt die leeftijd op 18 jaar, maar in de Verenigde Staten ligt die grens bij 21 jaar.

Veilig Verkeer Nederland (VVN) is positief dat Uber beweegt, maar is kritisch over het feit dat de maatregel alleen geldt voor nieuwe chauffeurs en niet voor de huidige Uber-chauffeurs. Uber zegt wel te werken aan een verkeersveiligheidstraining voor chauffeurs die jonger zijn dan 25 jaar.

VVN zei eerder dat het probleem ook ligt in het verdienmodel van Uber. “De verdiensten per rit zijn laag en de chauffeurs zitten de hele dag, ook tijdens het rijden, op hun app te kijken om te zien waar ze de volgende rit op kunnen pikken. Dat is vragen om problemen”, zei Rob Stomphorst, woordvoerder van VVN.