50five en NXT Mobility gaan samen bouwen aan een landelijk snellaadnetwerk

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
In het eerste kwartaal van 2023 worden de eerste locaties operationeel. (Foto: 50five/NXT Mobility)

 De focus ligt op ‘het realiseren van snellaadlocaties in netcongestiegebieden en het leveren van laaddiensten aan zowel personen- als vrachtvervoer’, aldus de bedrijven in een gezamenlijk persbericht.  

“De komende jaren groeit de behoefte aan openbare snellaadfaciliteiten voor zowel personen- als vrachtverkeer enorm. Daar waar veel EV-bezitters nu thuisladen, is dat voor mensen zonder eigen laadfaciliteiten niet mogelijk. Hierdoor zal de vraag naar snelladen onderweg sterk toenemen. Daarnaast zal het sluiten van veel binnensteden voor bedrijfsauto’s met verbrandingsmotoren tot een run op elektrische bedrijfswagens en bijbehorende snellaadinfrastructuur leiden”, aldus Manfred Klumpenaar, ceo van 50five Group.

Snelladen op kleinverbruikersaansluiting

50five en NXT Mobility bieden een oplossing die snelladen mogelijk maakt op locaties die hiervoor eigenlijk niet geschikt zijn. “De stroomnetcapaciteit is op veel plaatsen in Nederland ontoereikend om snelladen aan te bieden. We zien een enorme potentie voor de door NXT Mobility gedistribueerde ADS-TEC snellaadsystemen die met behulp van een accubuffer zelfs met een kleinverbruikersaansluiting supersnelladen tot 320 kW mogelijk maken”, legt Erik Metselaar uit, directeur van NXT Mobility.

In het eerste kwartaal van 2023 worden de eerste locaties operationeel.

Laadpunten

Volkswagen en laad- en energiemerk Elli hebben recent een nieuwe mijlpaal van 400 duizend laadpunten in Europa bereikt. Snellaadbedrijf Fastned heeft ondertussen zijn opening van het 250ste snellaadstation moeten uitstellen naar de eerste weken van 2023.

50five en NXT Mobility gaan samen bouwen aan een landelijk snellaadnetwerk | Fleet&Mobility

50five en NXT Mobility gaan samen bouwen aan een landelijk snellaadnetwerk

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
In het eerste kwartaal van 2023 worden de eerste locaties operationeel. (Foto: 50five/NXT Mobility)

 De focus ligt op ‘het realiseren van snellaadlocaties in netcongestiegebieden en het leveren van laaddiensten aan zowel personen- als vrachtvervoer’, aldus de bedrijven in een gezamenlijk persbericht.  

“De komende jaren groeit de behoefte aan openbare snellaadfaciliteiten voor zowel personen- als vrachtverkeer enorm. Daar waar veel EV-bezitters nu thuisladen, is dat voor mensen zonder eigen laadfaciliteiten niet mogelijk. Hierdoor zal de vraag naar snelladen onderweg sterk toenemen. Daarnaast zal het sluiten van veel binnensteden voor bedrijfsauto’s met verbrandingsmotoren tot een run op elektrische bedrijfswagens en bijbehorende snellaadinfrastructuur leiden”, aldus Manfred Klumpenaar, ceo van 50five Group.

Snelladen op kleinverbruikersaansluiting

50five en NXT Mobility bieden een oplossing die snelladen mogelijk maakt op locaties die hiervoor eigenlijk niet geschikt zijn. “De stroomnetcapaciteit is op veel plaatsen in Nederland ontoereikend om snelladen aan te bieden. We zien een enorme potentie voor de door NXT Mobility gedistribueerde ADS-TEC snellaadsystemen die met behulp van een accubuffer zelfs met een kleinverbruikersaansluiting supersnelladen tot 320 kW mogelijk maken”, legt Erik Metselaar uit, directeur van NXT Mobility.

In het eerste kwartaal van 2023 worden de eerste locaties operationeel.

Laadpunten

Volkswagen en laad- en energiemerk Elli hebben recent een nieuwe mijlpaal van 400 duizend laadpunten in Europa bereikt. Snellaadbedrijf Fastned heeft ondertussen zijn opening van het 250ste snellaadstation moeten uitstellen naar de eerste weken van 2023.