ING: barrières elektrisch rijden sneuvelen spoedig

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat stelt het Economisch Bureau van ING in het rapport ‘Breakthrough of electric vehicle threatens European car industry’.

In 2024 zullen de belangrijkste bezwaren voor een doorbraak van elektrisch rijden allemaal zijn geslecht: kosten van eigendom en gebruik van een volledig elektrische auto met voldoende actieradius zijn dan vergelijkbaar met een soortgelijke auto met brandstofmotor. Daarmee zal de elektrische auto definitief doorbreken bij het grote publiek, verwacht de bank. In Nederland is het marktaandeel van elektrische en plugin-hybride voertuigen aanmerkelijk groter dan in Duitsland, mede omdat met name in de Randstad de (semi-)publieke laadinfrastructuur sterk ontwikkeld is. In Duitsland ligt het marktaandeel onder de 1 procent, in Nederland op ongeveer 6.

Volgens het onderzoek van de bank zijn er drie belangrijke redenen voor consumenten om nog niet over te stappen. Twintig procent noemt grenzen aan de laadinfrastructuur, 28 procent een te krappe actieradius; 40 procent vindt de prijs van elektrische auto’s te hoog om er een te kopen.

Onderscheiden

Voor autofabrikanten betekent de elektrische auto een grote uitdaging. “Europese autofabrikanten zijn toonaangevend op het gebied van brandstofmotoren”, schrijft de bank. Elektrische aandrijving doet dit concurrentievoordeel teniet. Naar verwachting bieden elektromotoren minder mogelijkheden voor fabrikanten om zich te onderscheiden. Bovendien verwacht ING dat fabrikanten van batterijen ook de productie van aandrijflijnen naar zich toe zullen trekken. Het zwaartepunt van batterijproductie ligt in China, Japan en Korea.

Faciliteren

Aan de andere kant biedt elektrisch rijden ook kansen. De onderhoudskosten voor EV’s zijn laag, en wanneer batterijen goedkoper worden, dalen de autokosten ook. “Diensten als (privé) autolease en autodelen kunnen hierdoor aantrekkelijker worden. Omgekeerd dragen dergelijke diensten ook bij aan de doorbraak van volledig elektrische auto’s. Bovendien kunnen Nederlandse toeleveranciers inspelen op de behoefte aan nieuwe technologie bij autofabrikanten”, aldus ING. De Europese autoindustrie staat dus voor de uitdaging om het traditionele model van productie en verkoop in te wisselen voor “het faciliteren van efficiënt en betaalbaar gebruiken van auto’s”.

ING: barrières elektrisch rijden sneuvelen spoedig | Fleet&Mobility

ING: barrières elektrisch rijden sneuvelen spoedig

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat stelt het Economisch Bureau van ING in het rapport ‘Breakthrough of electric vehicle threatens European car industry’.

In 2024 zullen de belangrijkste bezwaren voor een doorbraak van elektrisch rijden allemaal zijn geslecht: kosten van eigendom en gebruik van een volledig elektrische auto met voldoende actieradius zijn dan vergelijkbaar met een soortgelijke auto met brandstofmotor. Daarmee zal de elektrische auto definitief doorbreken bij het grote publiek, verwacht de bank. In Nederland is het marktaandeel van elektrische en plugin-hybride voertuigen aanmerkelijk groter dan in Duitsland, mede omdat met name in de Randstad de (semi-)publieke laadinfrastructuur sterk ontwikkeld is. In Duitsland ligt het marktaandeel onder de 1 procent, in Nederland op ongeveer 6.

Volgens het onderzoek van de bank zijn er drie belangrijke redenen voor consumenten om nog niet over te stappen. Twintig procent noemt grenzen aan de laadinfrastructuur, 28 procent een te krappe actieradius; 40 procent vindt de prijs van elektrische auto’s te hoog om er een te kopen.

Onderscheiden

Voor autofabrikanten betekent de elektrische auto een grote uitdaging. “Europese autofabrikanten zijn toonaangevend op het gebied van brandstofmotoren”, schrijft de bank. Elektrische aandrijving doet dit concurrentievoordeel teniet. Naar verwachting bieden elektromotoren minder mogelijkheden voor fabrikanten om zich te onderscheiden. Bovendien verwacht ING dat fabrikanten van batterijen ook de productie van aandrijflijnen naar zich toe zullen trekken. Het zwaartepunt van batterijproductie ligt in China, Japan en Korea.

Faciliteren

Aan de andere kant biedt elektrisch rijden ook kansen. De onderhoudskosten voor EV’s zijn laag, en wanneer batterijen goedkoper worden, dalen de autokosten ook. “Diensten als (privé) autolease en autodelen kunnen hierdoor aantrekkelijker worden. Omgekeerd dragen dergelijke diensten ook bij aan de doorbraak van volledig elektrische auto’s. Bovendien kunnen Nederlandse toeleveranciers inspelen op de behoefte aan nieuwe technologie bij autofabrikanten”, aldus ING. De Europese autoindustrie staat dus voor de uitdaging om het traditionele model van productie en verkoop in te wisselen voor “het faciliteren van efficiënt en betaalbaar gebruiken van auto’s”.