Studenten bouwen biologisch afbreekbare auto

Maarten Maarten
• Laatste update:

Dit meldt TU/ecomotive.

Wat heb je aan een elektrische auto, als de productie zoveel afval veroorzaakt dat de milieuwinst grotendeels teniet wordt gedaan? Dat was het uitgangspunt achter ‘Lina’, een auto gemaakt van biocomposiet. Chassis, carrosserie en interieur van de auto zijn volledig vervaardigd uit natuurlijke materialen.

Op tournee

De vierpersoons stadsauto met een topsnelheid van 80 kilometer per uur is dankzij het lage gewicht van zo’n 300 kilo zeer efficiënt, stelt TU/ecomotive. De auto is nu in afwachting van een RDW-keuring. Daarna gaat de auto een toer maken door Nederland.

Voor het chassis is gebruik gemaakt van een samenstelling van een bio-composiet en een bio-plastic. Het bio-plastic wordt in honingraatstructuur toegepast als kernmateriaal en is volledig vervaardigd uit suikerbieten. Daaromheen worden bio-composiet platen geplaatst. Dit bio-composiet is gemaakt op basis van vlas, een plant die ook in Nederland verbouwd wordt. Het bio-composiet is qua sterkte vergelijkbaar met glasvezel, maar dan op duurzame wijze vervaardigd. Ook de carrosserie is op basis van vlas geproduceerd.

Amber mobility

De Technische Universiteit Eindhoven laat studententeams elk jaar een experimentele auto bouwen. De startups hebben naast de meest bijzondere voertuigen ook al tot concrete resultaten geleid, zoals Amber Mobility, een autonoom rijdende elektrische deelauto.

 

 

Studenten bouwen biologisch afbreekbare auto | Fleet&Mobility

Studenten bouwen biologisch afbreekbare auto

Maarten Maarten
• Laatste update:

Dit meldt TU/ecomotive.

Wat heb je aan een elektrische auto, als de productie zoveel afval veroorzaakt dat de milieuwinst grotendeels teniet wordt gedaan? Dat was het uitgangspunt achter ‘Lina’, een auto gemaakt van biocomposiet. Chassis, carrosserie en interieur van de auto zijn volledig vervaardigd uit natuurlijke materialen.

Op tournee

De vierpersoons stadsauto met een topsnelheid van 80 kilometer per uur is dankzij het lage gewicht van zo’n 300 kilo zeer efficiënt, stelt TU/ecomotive. De auto is nu in afwachting van een RDW-keuring. Daarna gaat de auto een toer maken door Nederland.

Voor het chassis is gebruik gemaakt van een samenstelling van een bio-composiet en een bio-plastic. Het bio-plastic wordt in honingraatstructuur toegepast als kernmateriaal en is volledig vervaardigd uit suikerbieten. Daaromheen worden bio-composiet platen geplaatst. Dit bio-composiet is gemaakt op basis van vlas, een plant die ook in Nederland verbouwd wordt. Het bio-composiet is qua sterkte vergelijkbaar met glasvezel, maar dan op duurzame wijze vervaardigd. Ook de carrosserie is op basis van vlas geproduceerd.

Amber mobility

De Technische Universiteit Eindhoven laat studententeams elk jaar een experimentele auto bouwen. De startups hebben naast de meest bijzondere voertuigen ook al tot concrete resultaten geleid, zoals Amber Mobility, een autonoom rijdende elektrische deelauto.