Doel Green Deal Autodelen niet gehaald, wel verlengd

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Het nieuwe extra doel is daarom het aantal actieve deelautogebruikers te laten groeien. (Foto: Witkar)

De looptijd van de Green Deal Autodelen is officieel verstreken. Het autodeelinitiatief startte 3 jaar geleden met 30 ondertekenaars en telde op het hoogtepunt 42 organisaties. De huidige doelstelling van de 100.000 deelauto’s is niet gehaald, maar wordt wel met drie jaar verlengd. Medio 2021 moeten er in Nederland 100 duizend deelauto’s rijden.

Nog niet klaar

De Green Deal Autodelen is een driejarige publiek-private samenwerking met als doel om autodelen te versnellen met onder andere acht gemeenten, autodeel aanbieders, ANWB, Bovag, verzekeraars, de Rijksoverheid en milieuorganisaties. Tijdens een evaluatie hebben de deelnemende partijen vastgesteld dat ze veel hebben bereikt, maar nog niet klaar zijn.

Hoger gebruik

Aan het doel van 100 duizend deelauto’s wordt een extra doel toegevoegd. Een hoog aantal deelauto’s is niet per se wat je wil, maar juist een hoog gebruik per deelauto. Het nieuwe extra doel is daarom het aantal actieve deelautogebruikers te laten groeien, zodat minder mensen een eigen auto bezitten. De partijen die de Green Deal hebben ondertekend, zetten zich ook in voor het weghalen van bestaande parkeerplaatsen. Die ruimte moet gebruikt worden voor de fiets, het OV, lopen of voor groen en recreatie.

Zowel vanuit de overheid als bij andere deelautoaanbieders is er veel interesse om deel te nemen aan de nieuwe Green Deal.

Doel Green Deal Autodelen niet gehaald, wel verlengd | Fleet&Mobility

Doel Green Deal Autodelen niet gehaald, wel verlengd

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Het nieuwe extra doel is daarom het aantal actieve deelautogebruikers te laten groeien. (Foto: Witkar)

De looptijd van de Green Deal Autodelen is officieel verstreken. Het autodeelinitiatief startte 3 jaar geleden met 30 ondertekenaars en telde op het hoogtepunt 42 organisaties. De huidige doelstelling van de 100.000 deelauto’s is niet gehaald, maar wordt wel met drie jaar verlengd. Medio 2021 moeten er in Nederland 100 duizend deelauto’s rijden.

Nog niet klaar

De Green Deal Autodelen is een driejarige publiek-private samenwerking met als doel om autodelen te versnellen met onder andere acht gemeenten, autodeel aanbieders, ANWB, Bovag, verzekeraars, de Rijksoverheid en milieuorganisaties. Tijdens een evaluatie hebben de deelnemende partijen vastgesteld dat ze veel hebben bereikt, maar nog niet klaar zijn.

Hoger gebruik

Aan het doel van 100 duizend deelauto’s wordt een extra doel toegevoegd. Een hoog aantal deelauto’s is niet per se wat je wil, maar juist een hoog gebruik per deelauto. Het nieuwe extra doel is daarom het aantal actieve deelautogebruikers te laten groeien, zodat minder mensen een eigen auto bezitten. De partijen die de Green Deal hebben ondertekend, zetten zich ook in voor het weghalen van bestaande parkeerplaatsen. Die ruimte moet gebruikt worden voor de fiets, het OV, lopen of voor groen en recreatie.

Zowel vanuit de overheid als bij andere deelautoaanbieders is er veel interesse om deel te nemen aan de nieuwe Green Deal.