Pilot: Piekbelasting kwart minder door V2G-inzet EV’s

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Directioneel laden bij Kleinpolderplein. (Foto: BWM)

Op het Kleinpolderplein worden dagelijks elektrische vuilniswagens en ruim zestig gemeenschappelijke elektrische dienstauto’s opgeladen. Vooral de vuilnisauto’s met een 350 kWh batterij vragen kortstondig veel vermogen waar de bestaande aansluitcapaciteit van de gemeente niet op berekend is. Voor de pilot werd de elektrische infrastructuur uitgebreid: allereerst met een elektrische buffer, bestaande uit tien BMW i3 batterijen, waar 400 kWh aan stroom in opgeslagen kan worden. Daarnaast zijn twee i3 deelauto’s ingezet, met bi-directionele functie, die door medewerkers van de gemeente Rotterdam konden worden gebruikt. Het gaat hierbij om zogeheten V2B-modellen: vehicle to building.

Belastend

Volgens de gemeente Rotterdam zijn de onderzoeksresultaten ‘heel waardevol’ en laten ze de potentie zien van het opslaan en terugleveren van energie in bi-directionele auto’s en een superbatterij. “In 2025 voert de gemeente de Zero Emissie Zone voor stadslogistiek in. Uiterlijk 2030 moet het hele wagenpark van de gemeente Rotterdam elektrisch zijn. Door energie op te slaan, zorgen we ervoor dat we het energienetwerk minder belasten op piekmomenten. Op deze manier hebben we ook een kleinere netaansluiting nodig, waardoor het wagenpark minder belastend is voor het totale netwerk en we sneller kunnen verduurzamen”, aldus Peter Cieremans, programmamanager bij de gemeente Rotterdam. Het is niet het eerste project rondom bidirectioneel laden: eerder deed Hyundai bijvoorbeeld al zo’n pilot in Utrecht, terwijl Dura Vermeer de Ioniq inzette als ‘oplader’ bij bouwketen. Eerder deze week vertelde Elaad-ceo Baerte de Brey dat bidirectioneel laden van groot belang is om de EV-transitie in Nederland mogelijk te maken voor het elektriciteitsnet.

Piekvraag

“Zelfs met twee EV’s met bi-directionele laders van 10 kW in combinatie met een superbatterij bereikten we een aanzienlijke piekreductie, ten opzichte van een beduidend hogere piekvraag van 700 kW op de totale locatie van het Kleinpolderplein”, aldus Dion van der Heijden, e-mobility service manager bij BMW Group Nederland. “Zouden we opschalen van de twee BMW i3 deelauto’s naar 66 bi-directionele dienstauto’s, dan zou de piekbelasting met 14 procent dalen. Voeg je daar ook een superbatterij aan toe, dan kan een daling van 23 procent worden bereikt.”

Pilot: Piekbelasting kwart minder door V2G-inzet EV’s | Fleet&Mobility

Pilot: Piekbelasting kwart minder door V2G-inzet EV’s

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Directioneel laden bij Kleinpolderplein. (Foto: BWM)

Op het Kleinpolderplein worden dagelijks elektrische vuilniswagens en ruim zestig gemeenschappelijke elektrische dienstauto’s opgeladen. Vooral de vuilnisauto’s met een 350 kWh batterij vragen kortstondig veel vermogen waar de bestaande aansluitcapaciteit van de gemeente niet op berekend is. Voor de pilot werd de elektrische infrastructuur uitgebreid: allereerst met een elektrische buffer, bestaande uit tien BMW i3 batterijen, waar 400 kWh aan stroom in opgeslagen kan worden. Daarnaast zijn twee i3 deelauto’s ingezet, met bi-directionele functie, die door medewerkers van de gemeente Rotterdam konden worden gebruikt. Het gaat hierbij om zogeheten V2B-modellen: vehicle to building.

Belastend

Volgens de gemeente Rotterdam zijn de onderzoeksresultaten ‘heel waardevol’ en laten ze de potentie zien van het opslaan en terugleveren van energie in bi-directionele auto’s en een superbatterij. “In 2025 voert de gemeente de Zero Emissie Zone voor stadslogistiek in. Uiterlijk 2030 moet het hele wagenpark van de gemeente Rotterdam elektrisch zijn. Door energie op te slaan, zorgen we ervoor dat we het energienetwerk minder belasten op piekmomenten. Op deze manier hebben we ook een kleinere netaansluiting nodig, waardoor het wagenpark minder belastend is voor het totale netwerk en we sneller kunnen verduurzamen”, aldus Peter Cieremans, programmamanager bij de gemeente Rotterdam. Het is niet het eerste project rondom bidirectioneel laden: eerder deed Hyundai bijvoorbeeld al zo’n pilot in Utrecht, terwijl Dura Vermeer de Ioniq inzette als ‘oplader’ bij bouwketen. Eerder deze week vertelde Elaad-ceo Baerte de Brey dat bidirectioneel laden van groot belang is om de EV-transitie in Nederland mogelijk te maken voor het elektriciteitsnet.

Piekvraag

“Zelfs met twee EV’s met bi-directionele laders van 10 kW in combinatie met een superbatterij bereikten we een aanzienlijke piekreductie, ten opzichte van een beduidend hogere piekvraag van 700 kW op de totale locatie van het Kleinpolderplein”, aldus Dion van der Heijden, e-mobility service manager bij BMW Group Nederland. “Zouden we opschalen van de twee BMW i3 deelauto’s naar 66 bi-directionele dienstauto’s, dan zou de piekbelasting met 14 procent dalen. Voeg je daar ook een superbatterij aan toe, dan kan een daling van 23 procent worden bereikt.”