LUMC heft hogere parkeertarieven voor medewerkers uit de buurt

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Sharon Rijkaart, woordvoerder van het LUMC licht toe dat de parkeergarage op 30 procent van de werkdagen vol staat. Ruim 66 procent van de auto’s in de parkeergarage is van medewerkers. “30 procent klinkt misschien niet als veel, maar patiënten en bezoekers ondervinden veel hinder van deze situatie. Dat vinden wij erg vervelend.” De afgelopen maanden heeft het LUMC verschillende maatregelen genomen om de parkeercapaciteit uit te breiden, maar dat mocht niet baten. “Uiteindelijk komen we nu op het punt dat we de toestroom van auto’s moeten gaan beperken”, zegt Rijkaart.

Straal

Daarom besloot de directie dat ook medewerkers overdag op weekdagen het bezoekerstarief moeten betalen in plaats van het medewerkerstarief. In eerste instantie werd de verhoging gekoppeld aan postcodegebieden. Dat had echter tot gevolg dat medewerkers uit het 16 kilometer verderop gelegen Buitenkaag hogere parkeertarieven moesten betalen en medewerkers uit het dichterbij gelegen Voorschoten niet. Daarop paste de directie de regeling aan door de maatregel op te leggen aan medewerkers die in een straal van vijf kilometer wonen. Medewerkers krijgen via hun personeelspas toegang tot de garage; die pas is gekoppeld aan de NAW-gegevens van de medewerker.

Volgens Rijkaart zijn er 250 medewerkers geselecteerd die binnen die straal wonen en daadwerkelijk met de auto naar hun werk komen. “Aangezien medewerkers een hele dag parkeren en patiënten en bezoekers meestal een paar uur, komt er dus plek vrij voor ongeveer 750 patiënten.”

E-bike

Rijkaart voegt toe dat er rekening wordt gehouden met bijzondere omstandigheden van medewerkers. Daarnaast zegt het LUMC het fietsenplan uit te breiden: medewerkers kunnen nu ook een e-bike krijgen onder het fietsenplan. Er zijn extra oplaadpunten voor e-bikes aangelegd in de stallingen. Bovendien biedt het LUMC huurfietsen en deelauto’s voor zakelijke ritten.

De Telegraaf rapporteert dat er “gemor” is over de maatregel, met name in verband met extra reistijd voor ouders die kinderen naar de opvang moeten brengen en dan met de auto terug naar huis moeten. Rijkaart: “Wij kijken op dit moment naar de opmerkingen van individuen. Naar aanleiding van de reacties van medewerkers verfijnen we de plannen.”

LUMC heft hogere parkeertarieven voor medewerkers uit de buurt | Fleet&Mobility

LUMC heft hogere parkeertarieven voor medewerkers uit de buurt

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Sharon Rijkaart, woordvoerder van het LUMC licht toe dat de parkeergarage op 30 procent van de werkdagen vol staat. Ruim 66 procent van de auto’s in de parkeergarage is van medewerkers. “30 procent klinkt misschien niet als veel, maar patiënten en bezoekers ondervinden veel hinder van deze situatie. Dat vinden wij erg vervelend.” De afgelopen maanden heeft het LUMC verschillende maatregelen genomen om de parkeercapaciteit uit te breiden, maar dat mocht niet baten. “Uiteindelijk komen we nu op het punt dat we de toestroom van auto’s moeten gaan beperken”, zegt Rijkaart.

Straal

Daarom besloot de directie dat ook medewerkers overdag op weekdagen het bezoekerstarief moeten betalen in plaats van het medewerkerstarief. In eerste instantie werd de verhoging gekoppeld aan postcodegebieden. Dat had echter tot gevolg dat medewerkers uit het 16 kilometer verderop gelegen Buitenkaag hogere parkeertarieven moesten betalen en medewerkers uit het dichterbij gelegen Voorschoten niet. Daarop paste de directie de regeling aan door de maatregel op te leggen aan medewerkers die in een straal van vijf kilometer wonen. Medewerkers krijgen via hun personeelspas toegang tot de garage; die pas is gekoppeld aan de NAW-gegevens van de medewerker.

Volgens Rijkaart zijn er 250 medewerkers geselecteerd die binnen die straal wonen en daadwerkelijk met de auto naar hun werk komen. “Aangezien medewerkers een hele dag parkeren en patiënten en bezoekers meestal een paar uur, komt er dus plek vrij voor ongeveer 750 patiënten.”

E-bike

Rijkaart voegt toe dat er rekening wordt gehouden met bijzondere omstandigheden van medewerkers. Daarnaast zegt het LUMC het fietsenplan uit te breiden: medewerkers kunnen nu ook een e-bike krijgen onder het fietsenplan. Er zijn extra oplaadpunten voor e-bikes aangelegd in de stallingen. Bovendien biedt het LUMC huurfietsen en deelauto’s voor zakelijke ritten.

De Telegraaf rapporteert dat er “gemor” is over de maatregel, met name in verband met extra reistijd voor ouders die kinderen naar de opvang moeten brengen en dan met de auto terug naar huis moeten. Rijkaart: “Wij kijken op dit moment naar de opmerkingen van individuen. Naar aanleiding van de reacties van medewerkers verfijnen we de plannen.”