‘Wagenparkbeheerder is positief maar ziet rol veranderen’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Logistics as a Service gaat snel terrein winnen, verwachten fleetmanagers. (Foto: Shutterstock)

Meer dan de helft (58%) van de Nederlandse wagenparkbeheerders is enthousiast over de toekomst in hun sector, concludeert Shell op basis van eigen onderzoek onder 750 wagenparkbeheerders in Nederland, Duitsland, het VK en Polen. Het onderzoek is vandaag gepresenteerd. “Het tempo van de veranderingen in commerciële wagenparken neemt snel toe waardoor de sector er over 20 jaar anders uit zal zien en zelfs bijna onherkenbaar zal zijn”, zegt Katya Atanasova, vice president van Shell Fleet Solutions.

De gevraagde fleetwoners zijn met name enthousiast over het gebruik van nieuwe en alternatieve aandrijvingen: 71 procent van de ondervraagden geeft aan een voorkeur te hebben voor een elektrische of hybride vloot, wanneer kosten geen rol zouden spelen. Iets meer dan de helft (53%) van de wagenparkbeheerders verwacht de komende vijf jaar nieuwe brandstoftypen in hun vloot te introduceren.

Daarnaast zien Nederlandse wagenparkbeheerders kansen in technologieën om dagelijkse processen te automatiseren. Ruim 72 procent van de ondervraagden ziet de grootste kansen in het gebruik van autonome voertuigen, applicaties die ritten automatiseren. Diensten zoals tankpassen, tolbetalingen en facturering worden vaker samengevoegd op één platform, zoals Shuttel of Radiuz. Een ander voorbeeld dat genoemd wordt zijn ‘load sharing’- apps. Bij deze apps worden chauffeurs aan bedrijven gekoppeld die leveringen nodig hebben, zodat deze bedrijven logistieke kosten en leveringen kunnen bundelen (Logistics as a Service). 

Nieuwe rol

Door nieuwe technologieën en de ontwikkelingen op het gebied van automatisering, verwacht bijna de helft (48%) van de Nederlandse wagenparkbeheerders dat hun rol gaat veranderen. De focus verschuift van het managen van voertuigen naar het managen van mensen. Er zijn ook uitdagingen, stellen de Nederlandse wagenparkbeheerders. Uit het onderzoek blijkt dat operationele kosten (48%) en het kunnen voldoen aan alle wetgevingen (33%) gelden als de voornaamste uitdagingen. De deelnemers verwachten daarom ook extra kennis en training nodig te zullen hebben om zich klaar te maken voor nieuwe ontwikkelingen en uitdagingen. Ruim een derde (35%) van de ondervraagden ziet bijvoorbeeld veel waarde in advies over de transitie naar nieuwe soorten voertuigen.

Shell over het mondiale wagenpark:

  • In 2025 is 10% van alle auto’s wereldwijd elektrisch (nu 1%), in 2040 is dit 25%;
  • in 2025 zijn er 1,25 miljard auto’s op de weg, in 2040 2 miljard;
  • in 2025 wordt 1 op 10 auto’s gedeeld;
  • in 2030 is 100 procent van de autoverkoop in in China, VS en EU elektrisch aangedreven;
  • Batterijen kosten in 2030 80 Amerikaanse dollar per kw/h, tegenover 150 nu;
  • De wereldwijde energievraag ligt in 2040 30 procent hoger dan nu.
‘Wagenparkbeheerder is positief maar ziet rol veranderen’ | Fleet&Mobility

‘Wagenparkbeheerder is positief maar ziet rol veranderen’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Logistics as a Service gaat snel terrein winnen, verwachten fleetmanagers. (Foto: Shutterstock)

Meer dan de helft (58%) van de Nederlandse wagenparkbeheerders is enthousiast over de toekomst in hun sector, concludeert Shell op basis van eigen onderzoek onder 750 wagenparkbeheerders in Nederland, Duitsland, het VK en Polen. Het onderzoek is vandaag gepresenteerd. “Het tempo van de veranderingen in commerciële wagenparken neemt snel toe waardoor de sector er over 20 jaar anders uit zal zien en zelfs bijna onherkenbaar zal zijn”, zegt Katya Atanasova, vice president van Shell Fleet Solutions.

De gevraagde fleetwoners zijn met name enthousiast over het gebruik van nieuwe en alternatieve aandrijvingen: 71 procent van de ondervraagden geeft aan een voorkeur te hebben voor een elektrische of hybride vloot, wanneer kosten geen rol zouden spelen. Iets meer dan de helft (53%) van de wagenparkbeheerders verwacht de komende vijf jaar nieuwe brandstoftypen in hun vloot te introduceren.

Daarnaast zien Nederlandse wagenparkbeheerders kansen in technologieën om dagelijkse processen te automatiseren. Ruim 72 procent van de ondervraagden ziet de grootste kansen in het gebruik van autonome voertuigen, applicaties die ritten automatiseren. Diensten zoals tankpassen, tolbetalingen en facturering worden vaker samengevoegd op één platform, zoals Shuttel of Radiuz. Een ander voorbeeld dat genoemd wordt zijn ‘load sharing’- apps. Bij deze apps worden chauffeurs aan bedrijven gekoppeld die leveringen nodig hebben, zodat deze bedrijven logistieke kosten en leveringen kunnen bundelen (Logistics as a Service). 

Nieuwe rol

Door nieuwe technologieën en de ontwikkelingen op het gebied van automatisering, verwacht bijna de helft (48%) van de Nederlandse wagenparkbeheerders dat hun rol gaat veranderen. De focus verschuift van het managen van voertuigen naar het managen van mensen. Er zijn ook uitdagingen, stellen de Nederlandse wagenparkbeheerders. Uit het onderzoek blijkt dat operationele kosten (48%) en het kunnen voldoen aan alle wetgevingen (33%) gelden als de voornaamste uitdagingen. De deelnemers verwachten daarom ook extra kennis en training nodig te zullen hebben om zich klaar te maken voor nieuwe ontwikkelingen en uitdagingen. Ruim een derde (35%) van de ondervraagden ziet bijvoorbeeld veel waarde in advies over de transitie naar nieuwe soorten voertuigen.

Shell over het mondiale wagenpark:

  • In 2025 is 10% van alle auto’s wereldwijd elektrisch (nu 1%), in 2040 is dit 25%;
  • in 2025 zijn er 1,25 miljard auto’s op de weg, in 2040 2 miljard;
  • in 2025 wordt 1 op 10 auto’s gedeeld;
  • in 2030 is 100 procent van de autoverkoop in in China, VS en EU elektrisch aangedreven;
  • Batterijen kosten in 2030 80 Amerikaanse dollar per kw/h, tegenover 150 nu;
  • De wereldwijde energievraag ligt in 2040 30 procent hoger dan nu.