Pon investeert meer in mobiliteitsdiensten, schrapt banen bij importdivisie

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De meeste banen verdwijnen op de Pon-campus in Leusden. (Foto: Pon)

Bij de divisie Passenger Cars verdwijnen er tientallen banen, daarnaast zal een aantal medewerkers worden ondergebracht bij andere bedrijfsonderdelen, zoals Pon Bike en de mobiliteitsactiviteiten van Ponooc (waartoe onder meer Swapfiets, Next Urban Mobility, Mind en Hely behoren). Het bedrijf, importeur van de merken uit de Volkswagen AG-stal, verwacht dit jaar een fors lagere verkoop van nieuwe auto’s en op langere termijn meer vraag naar andere mobiliteitsproducten en -diensten.

Ponooc is sinds dit jaar onderdeel van Pon Holdings. De investeringen in deze activiteiten worden nu versneld. Pon bevestigt desgevraagd aan vakblad Automotive dat de organisatie herschikt wordt, maar wil verder geen inhoudelijke details geven. Er werken circa 900 mensen bij de automotive-divisie. Daar waar alle mobiliteitsdiensten de afgelopen maanden een boost hebben gekregen, hebben de importactiviteiten zwaar te lijden onder de productiestops bij fabrianten. Dit jaar zal de verkoop van nieuwe auto’s zo rond de 330 duizend uitkomen, verwacht de importeur. Dat zou een daling van ongeveer 25 procent betekenen.

Pon is al enkele jaren bezig met het ontwikkelen van zijn mobiliteitsdiensten. Het bedrijf wil de investeringen in de divisie opvoeren en de groei versnellen. Dat gebeurt vanuit investeringsverhikel Ponooc dat om die reden nu onderdeel is van Pon Holdings. Tot Ponooc behoren bedrijven als Swapfiets, Yego en Check (deelscooters), reisplanapp Tranzer, Yego en mobiliteit as a service-bedrijven Next Urban Mobility en Hely, een joint venture met de NS.

Pon opende vorig jaar in Amsterdam het nieuwe kantoor Move, waar alle nieuwe initiatieven worden getoond en waar inmiddels ook het hoofdkantoor is gevestigd. Het is onbekend hoe groot de investeringen zijn die Pon wil doen in de activiteiten. Maar Swapfiets zou op het punt staan om uit te breiden naar enkele grote Europese steden als Londen en Milaan.

Pon investeert meer in mobiliteitsdiensten, schrapt banen bij importdivisie | Fleet&Mobility

Pon investeert meer in mobiliteitsdiensten, schrapt banen bij importdivisie

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De meeste banen verdwijnen op de Pon-campus in Leusden. (Foto: Pon)

Bij de divisie Passenger Cars verdwijnen er tientallen banen, daarnaast zal een aantal medewerkers worden ondergebracht bij andere bedrijfsonderdelen, zoals Pon Bike en de mobiliteitsactiviteiten van Ponooc (waartoe onder meer Swapfiets, Next Urban Mobility, Mind en Hely behoren). Het bedrijf, importeur van de merken uit de Volkswagen AG-stal, verwacht dit jaar een fors lagere verkoop van nieuwe auto’s en op langere termijn meer vraag naar andere mobiliteitsproducten en -diensten.

Ponooc is sinds dit jaar onderdeel van Pon Holdings. De investeringen in deze activiteiten worden nu versneld. Pon bevestigt desgevraagd aan vakblad Automotive dat de organisatie herschikt wordt, maar wil verder geen inhoudelijke details geven. Er werken circa 900 mensen bij de automotive-divisie. Daar waar alle mobiliteitsdiensten de afgelopen maanden een boost hebben gekregen, hebben de importactiviteiten zwaar te lijden onder de productiestops bij fabrianten. Dit jaar zal de verkoop van nieuwe auto’s zo rond de 330 duizend uitkomen, verwacht de importeur. Dat zou een daling van ongeveer 25 procent betekenen.

Pon is al enkele jaren bezig met het ontwikkelen van zijn mobiliteitsdiensten. Het bedrijf wil de investeringen in de divisie opvoeren en de groei versnellen. Dat gebeurt vanuit investeringsverhikel Ponooc dat om die reden nu onderdeel is van Pon Holdings. Tot Ponooc behoren bedrijven als Swapfiets, Yego en Check (deelscooters), reisplanapp Tranzer, Yego en mobiliteit as a service-bedrijven Next Urban Mobility en Hely, een joint venture met de NS.

Pon opende vorig jaar in Amsterdam het nieuwe kantoor Move, waar alle nieuwe initiatieven worden getoond en waar inmiddels ook het hoofdkantoor is gevestigd. Het is onbekend hoe groot de investeringen zijn die Pon wil doen in de activiteiten. Maar Swapfiets zou op het punt staan om uit te breiden naar enkele grote Europese steden als Londen en Milaan.