Verzekeraar Aon experimenteert met bestuurdersverzekering

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Deelauto's hebben vaak een hogere schadelast. (Foto: Shutterstock)

Volgens de verzekeringsadviseur staat de verzekerbaarheid van deelmobiliteit en deelplatformen onder druk. Waar de vraag, volgens Aon, toeneemt is dat ook het geval met de schade aan deelvoertuigen. Dit geldt met name voor deelscooters.

Een probleem van het verzekeren van deelauto’s is dat de berijder in de regel iemand anders is dan de eigenaar. Dat wordt met een rijbewijs- of bestuurdersverzekering opgelost. Daarnaast wil Aon aan de hand van geanonimiseerde voertuig- en berijdersdata de schadelast van deelauto’s en deelscooters omlaag brengen. Tijdens de proefperiode van drie maanden worden de voertuig- en berijdersdata verzameld en gekoppeld aan schadedata. Wanneer een berijder veel schade rijdt, dan zijn er 3 opties. Zo kan deze persoon een hogere premie krijgen, worden geblokkeerd of alleen toegang krijgen tot een e-bike. Als de bestuurder schadevrij rijdt dan heeft dit een gunstig effect op de premie.

Consequenties voelen

Evert-Jeen van der Meer, industry director Mobility bij Aon, vindt dat de verzekering niet meer op het voertuig, maar bij de huurder of bestuurder moet liggen. “Veilig rijgedrag moet beloond moet worden. Een huurder van een deelvoertuig moet de financiële consequenties van onverantwoord rijgedrag of het onzorgvuldig omgaan met deze voertuigen financieel voelen. Ik verwacht dat we hierdoor veel minder schade aan deelvoertuigen gaan zien en dat we mensen stimuleren om veilig aan het verkeer deel te nemen.”

De proef duurt 3 maanden. Naast Aon nemen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W), gemeente Rotterdam, RDW, Vattenfall, Safedrivepod, Loyens & Loeff, en MS Amlin deel aan het project.

Verzekeraar Aon experimenteert met bestuurdersverzekering | Fleet&Mobility

Verzekeraar Aon experimenteert met bestuurdersverzekering

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Deelauto's hebben vaak een hogere schadelast. (Foto: Shutterstock)

Volgens de verzekeringsadviseur staat de verzekerbaarheid van deelmobiliteit en deelplatformen onder druk. Waar de vraag, volgens Aon, toeneemt is dat ook het geval met de schade aan deelvoertuigen. Dit geldt met name voor deelscooters.

Een probleem van het verzekeren van deelauto’s is dat de berijder in de regel iemand anders is dan de eigenaar. Dat wordt met een rijbewijs- of bestuurdersverzekering opgelost. Daarnaast wil Aon aan de hand van geanonimiseerde voertuig- en berijdersdata de schadelast van deelauto’s en deelscooters omlaag brengen. Tijdens de proefperiode van drie maanden worden de voertuig- en berijdersdata verzameld en gekoppeld aan schadedata. Wanneer een berijder veel schade rijdt, dan zijn er 3 opties. Zo kan deze persoon een hogere premie krijgen, worden geblokkeerd of alleen toegang krijgen tot een e-bike. Als de bestuurder schadevrij rijdt dan heeft dit een gunstig effect op de premie.

Consequenties voelen

Evert-Jeen van der Meer, industry director Mobility bij Aon, vindt dat de verzekering niet meer op het voertuig, maar bij de huurder of bestuurder moet liggen. “Veilig rijgedrag moet beloond moet worden. Een huurder van een deelvoertuig moet de financiële consequenties van onverantwoord rijgedrag of het onzorgvuldig omgaan met deze voertuigen financieel voelen. Ik verwacht dat we hierdoor veel minder schade aan deelvoertuigen gaan zien en dat we mensen stimuleren om veilig aan het verkeer deel te nemen.”

De proef duurt 3 maanden. Naast Aon nemen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W), gemeente Rotterdam, RDW, Vattenfall, Safedrivepod, Loyens & Loeff, en MS Amlin deel aan het project.