ACM keurt onder strikte voorwaarden oprichting OV-vervoerplatform goed

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De NS zit in meerdere nieuwe vervoersplatformen. (Foto: Shutterstock)

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft strikte voorwaarden verbonden aan haar goedkeuring van dit samenwerkingsverband. Eerder al stelde het soortgelijke eisen bij de oprichting van Hely door Pon en de NS.

De strikte voorwaarden die zijn verbonden aan het gezamenlijke platform zijn volgens de ACM voldoende om mogelijke concurrentieproblemen weg te nemen. Zo zeggen NS, GVB, HTM en RET toe om, onder gelijke voorwaarden, toegang tot het platform te geven aan andere mobiliteitsaanbieders en MaaS-aanbieders. Ze dwingen daarbij geen exclusiviteit af. De partijen stellen daarnaast hun openbaarvervoersdiensten (reizen met bus, tram, metro en trein) beschikbaar aan MaaS-aanbieders, ongeacht of deze MaaS-aanbieders zijn aangesloten op het platform. Ze hanteren daarbij voor iedereen dezelfde voorwaarden. Tevens zorgen de partijen ervoor dat mobiliteitsaanbieders en MaaS-aanbieders (inclusief de partijen zelf) geen toegang zullen hebben tot concurrentiegevoelige informatie.

De ACM brengt momenteel in kaart hoe de toegang en integratie voor (potentiële) MaaS-aanbieders er op dit moment uit ziet: tot welke openbaar vervoersdiensten van andere partijen is er toegang en tegen welke voorwaarden.

ACM keurt onder strikte voorwaarden oprichting OV-vervoerplatform goed | Fleet&Mobility

ACM keurt onder strikte voorwaarden oprichting OV-vervoerplatform goed

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De NS zit in meerdere nieuwe vervoersplatformen. (Foto: Shutterstock)

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft strikte voorwaarden verbonden aan haar goedkeuring van dit samenwerkingsverband. Eerder al stelde het soortgelijke eisen bij de oprichting van Hely door Pon en de NS.

De strikte voorwaarden die zijn verbonden aan het gezamenlijke platform zijn volgens de ACM voldoende om mogelijke concurrentieproblemen weg te nemen. Zo zeggen NS, GVB, HTM en RET toe om, onder gelijke voorwaarden, toegang tot het platform te geven aan andere mobiliteitsaanbieders en MaaS-aanbieders. Ze dwingen daarbij geen exclusiviteit af. De partijen stellen daarnaast hun openbaarvervoersdiensten (reizen met bus, tram, metro en trein) beschikbaar aan MaaS-aanbieders, ongeacht of deze MaaS-aanbieders zijn aangesloten op het platform. Ze hanteren daarbij voor iedereen dezelfde voorwaarden. Tevens zorgen de partijen ervoor dat mobiliteitsaanbieders en MaaS-aanbieders (inclusief de partijen zelf) geen toegang zullen hebben tot concurrentiegevoelige informatie.

De ACM brengt momenteel in kaart hoe de toegang en integratie voor (potentiële) MaaS-aanbieders er op dit moment uit ziet: tot welke openbaar vervoersdiensten van andere partijen is er toegang en tegen welke voorwaarden.