Hyundai en We Drive Solar samen in Utrechts V2G-project

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
De Ioniq's 5. (Foto: Hyundai)

In bijzijn van koning Willem-Alexander werd drie jaar geleden de allereerste bidirectionele publieke laadpaal in gebruik genomen in Utrecht. Inmiddels staan er bijna 500 laadpalen in de stad en regio die auto’s niet alleen duurzaam kunnen opladen, maar ook kunnen ontladen. We Drive Solar biedt de Hyundai’s aan als deelauto. 

Utrecht heeft hiermee naar eigen zeggen als eerste regio ter wereld de mogelijkheid de V2G-technologie grootschalig in te zetten. Utrecht zet daarmee een belangrijke stap in zijn ambitie om de eerste bidirectionele stad en regio ter wereld te worden. De auto’s worden ingezet om zonne-energie op te slaan, om die energie op een later moment terug te leveren (bij piekmomenten) aan het energienet.

Een bidirectioneel ecosysteem maakt het mogelijk om in de toekomst duizenden autobatterijen in te zetten als buffer in een duurzaam energiesysteem waarin zon- en windenergie de belangrijkste bronnen worden. Alleen door de toepassing van grootschalige opslag is het mogelijk om volledig afscheid te nemen van fossiele energiebronnen, stellen de bedrijven. 

De auto’s komen in de wijk Cartesius Utrecht. Dat is een nieuwbouwproject waar een consortium van gebiedsontwikkelaars 2.530 woningen realiseert.

Hyundai en We Drive Solar samen in Utrechts V2G-project | Fleet&Mobility

Hyundai en We Drive Solar samen in Utrechts V2G-project

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
De Ioniq's 5. (Foto: Hyundai)

In bijzijn van koning Willem-Alexander werd drie jaar geleden de allereerste bidirectionele publieke laadpaal in gebruik genomen in Utrecht. Inmiddels staan er bijna 500 laadpalen in de stad en regio die auto’s niet alleen duurzaam kunnen opladen, maar ook kunnen ontladen. We Drive Solar biedt de Hyundai’s aan als deelauto. 

Utrecht heeft hiermee naar eigen zeggen als eerste regio ter wereld de mogelijkheid de V2G-technologie grootschalig in te zetten. Utrecht zet daarmee een belangrijke stap in zijn ambitie om de eerste bidirectionele stad en regio ter wereld te worden. De auto’s worden ingezet om zonne-energie op te slaan, om die energie op een later moment terug te leveren (bij piekmomenten) aan het energienet.

Een bidirectioneel ecosysteem maakt het mogelijk om in de toekomst duizenden autobatterijen in te zetten als buffer in een duurzaam energiesysteem waarin zon- en windenergie de belangrijkste bronnen worden. Alleen door de toepassing van grootschalige opslag is het mogelijk om volledig afscheid te nemen van fossiele energiebronnen, stellen de bedrijven. 

De auto’s komen in de wijk Cartesius Utrecht. Dat is een nieuwbouwproject waar een consortium van gebiedsontwikkelaars 2.530 woningen realiseert.