We Drive Solar en Renault openen bidirectioneel ecosysteem

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Robin Berg (links) opent samen met Willem Alexander en Jerôme Pannaud (Renault Benelux) het bidirectioneel laadsysteem. (Foto: Renault)

We Drive Solar en Renault Nederland hebben in Utrecht het – naar eigen zeggen – eerste bidirectioneel energie- en mobiliteits-ecosysteem ter wereld geopend. Koning Willem-Alexander verrichte gisteren in Utrecht de opening.

In de Utrechtse wij Lombok is een infrastructuur gebouwd waarin Renaults Zoe ingezet kunnen worden om zonne-energie op te slaan, om die energie op een later moment terug te leveren (bij piekmomenten) aan het energienet. Er worden ten minste 145 bidirectionele oplaadpunten in de stad geïnstalleerd. Met projectontwikkelaars zijn afspraken gemaakt over het gebruik van de deelauto’s van We Drive Solar, als slimme en duurzame mobiliteit voor inwoners van de stad en regio Utrecht.

Robin Berg, directeur We Drive Solar, vertelde drie jaar gewerkt te hebben aan het project. Nu is het tijd om te oogsten “Onze vloot deelauto’s groeit sterk. Deze technologie biedt ons de mogelijkheid om een bijdrage te leveren aan de snelle groei van zon- en windenergie. Onze auto’s leveren met bidirectioneel laden stroom, ook als ze stil staan, waardoor wij de kosten voor onze klanten in de toekomst kunnen verlagen.” Volgens Van den Berg zijn er in Utrecht minder dan 10 duizend EV’s nodig om de hele stad van energie te kunnen voorzien. Eén Zoe kan een huishouden van vier personen tien dagen van stroom voorzien. 

In de afgelopen jaren is er veel overleg geweest tussen Renault, We Drive Solar en andere partijen, zoals E-Laad en Stedin. Samen is er een open protocol ontwikkeld. Ook andere fabrikanten zouden het protocol ondersteunen. “De zon levert voldoende energie. De EV is daarbij de perfecte oplossing omdat ook veel andere uitstoot-gerelateerde problemen vervallen en omdat bidirectioneel laden de kosten van zowel energie als mobiliteit fors verlaagd.” Kleine obstakels zijn er nog wel, zo moet er nu zowel bij de levering als teruglevering btw betaald worden. Den Haag zou dit probleem snel willen oplossen. 

Living Lab

Jerôme Pannaud, Renault general manager Benelux: “Renault is EV-marktleider in Europa. Voor ons zijn elektrische auto’s veel meer dan alleen maar auto’s. Ze hebben een batterij die een belangrijke rol vervult in het energiedomein. We zijn erg blij dat we vandaag in Utrecht een Renault Zoe presenteren die is uitgerust met een AC bidirectionele oplossing, die bijdraagt aan de stabilisatie van het elektriciteitsnet en de gemakkelijke integratie van hernieuwbare energiebronnen. Utrecht is een living lab voor Renault.”

Renault designbaas Laurens van den Acker was ook aanwezig. “Het is de ‘golden age’ van design. Door het wegvallen van de verbrandingsmotor hebben we meer ruimte en mogelijkheden. Maar ook de komst van de autonome auto vereist dat we nieuwe oplossingen zoeken. Wat wel veranderd is dat we al vroeg in het proces met meer stakeholders te maken krijgen. Maar wie een eenvoudige baan zoekt, moet niet in de automotive gaan werken. Dat zien we vandaag wel.” 

We Drive Solar en Renault openen bidirectioneel ecosysteem | Fleet&Mobility

We Drive Solar en Renault openen bidirectioneel ecosysteem

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Robin Berg (links) opent samen met Willem Alexander en Jerôme Pannaud (Renault Benelux) het bidirectioneel laadsysteem. (Foto: Renault)

We Drive Solar en Renault Nederland hebben in Utrecht het – naar eigen zeggen – eerste bidirectioneel energie- en mobiliteits-ecosysteem ter wereld geopend. Koning Willem-Alexander verrichte gisteren in Utrecht de opening.

In de Utrechtse wij Lombok is een infrastructuur gebouwd waarin Renaults Zoe ingezet kunnen worden om zonne-energie op te slaan, om die energie op een later moment terug te leveren (bij piekmomenten) aan het energienet. Er worden ten minste 145 bidirectionele oplaadpunten in de stad geïnstalleerd. Met projectontwikkelaars zijn afspraken gemaakt over het gebruik van de deelauto’s van We Drive Solar, als slimme en duurzame mobiliteit voor inwoners van de stad en regio Utrecht.

Robin Berg, directeur We Drive Solar, vertelde drie jaar gewerkt te hebben aan het project. Nu is het tijd om te oogsten “Onze vloot deelauto’s groeit sterk. Deze technologie biedt ons de mogelijkheid om een bijdrage te leveren aan de snelle groei van zon- en windenergie. Onze auto’s leveren met bidirectioneel laden stroom, ook als ze stil staan, waardoor wij de kosten voor onze klanten in de toekomst kunnen verlagen.” Volgens Van den Berg zijn er in Utrecht minder dan 10 duizend EV’s nodig om de hele stad van energie te kunnen voorzien. Eén Zoe kan een huishouden van vier personen tien dagen van stroom voorzien. 

In de afgelopen jaren is er veel overleg geweest tussen Renault, We Drive Solar en andere partijen, zoals E-Laad en Stedin. Samen is er een open protocol ontwikkeld. Ook andere fabrikanten zouden het protocol ondersteunen. “De zon levert voldoende energie. De EV is daarbij de perfecte oplossing omdat ook veel andere uitstoot-gerelateerde problemen vervallen en omdat bidirectioneel laden de kosten van zowel energie als mobiliteit fors verlaagd.” Kleine obstakels zijn er nog wel, zo moet er nu zowel bij de levering als teruglevering btw betaald worden. Den Haag zou dit probleem snel willen oplossen. 

Living Lab

Jerôme Pannaud, Renault general manager Benelux: “Renault is EV-marktleider in Europa. Voor ons zijn elektrische auto’s veel meer dan alleen maar auto’s. Ze hebben een batterij die een belangrijke rol vervult in het energiedomein. We zijn erg blij dat we vandaag in Utrecht een Renault Zoe presenteren die is uitgerust met een AC bidirectionele oplossing, die bijdraagt aan de stabilisatie van het elektriciteitsnet en de gemakkelijke integratie van hernieuwbare energiebronnen. Utrecht is een living lab voor Renault.”

Renault designbaas Laurens van den Acker was ook aanwezig. “Het is de ‘golden age’ van design. Door het wegvallen van de verbrandingsmotor hebben we meer ruimte en mogelijkheden. Maar ook de komst van de autonome auto vereist dat we nieuwe oplossingen zoeken. Wat wel veranderd is dat we al vroeg in het proces met meer stakeholders te maken krijgen. Maar wie een eenvoudige baan zoekt, moet niet in de automotive gaan werken. Dat zien we vandaag wel.”