Laatste update:

Utrecht krijgt primeur met 300 deelauto’s die stroom kunnen leveren

Utrecht krijgt primeur met 300 deelauto’s die stroom kunnen leveren
(Foto: Annabel Eppinga We Drive Solar)

Utrecht heeft een wereldprimeur met deelauto’s die stroom kunnen leveren aan het elektriciteitsnet. Zo’n 300 auto’s gaan fungeren als een soort ‘rijdende buurtbatterij’, dankzij een samenwerking van We Drive Solar en MyWheels.

De twee bedrijven kondigden dinsdag de samenwerking aan tijdens de Avere E-mobility Conference in de Domstad. Hier spraken OEM’s, batterijproducenten, laadpaalbedrijven en overheden over de transitie naar elektrisch vervoer. Bi-directioneel laden was het centrale thema van de conferentie. Utrecht wil op dit gebied wereldleider worden en om dit kracht bij te zetten, maakten We Drive Solar op het evenement bekend de bi-directionele laadpalen in te zetten voor auto’s van deelauto-aanbieder Mywheels.

Eind dit jaar worden in de Domstad 300 deelauto’s van Mywheels aangesloten op de bidirectionele laadpalen van We Drive Solar. Het bedrijf heeft ambitie om dat aantal de komende jaren op te schalen, ook buiten Utrecht. Hierbij zal een groot aantal auto’s bidirectioneel worden aangestuurd, wat concreet betekent dat de auto zowel kan laden als ontladen en zodoende als energieopslag voor de buurt fungeert. “Bi-directioneel laden is geen toekomstmuziek, maar het wordt nu al volop toegepast”, zei Robin Berg, initiatiefnemer van We Drive Solar tijdens de Avere E-mobility Conference in Utrecht.

De laadpalen van We Drive Solar leveren stroom uit zonne- en windenergie. Deze elektriciteit kan worden teruggeleverd aan het net als er op een bepaald moment veel vraag is naar stroom. Zo moeten de stekkerauto’s netcongestie tegengaan en het stroomnet ontlasten.

Automotive Magazine was aanwezig dinsdag bij de Avere E-mobility Conference. Lees hier een verslag van het evenement.

Utrecht krijgt primeur met 300 deelauto’s die stroom kunnen leveren | Fleet&Mobility

Utrecht krijgt primeur met 300 deelauto’s die stroom kunnen leveren

Rijdende buurtbatterij • Utrecht heeft een wereldprimeur met deelauto’s die stroom kunnen leveren aan het elektriciteitsnet. Zo’n 300 auto’s gaan fungeren als een soort ‘rijdende buurtbatterij’, dankzij een samenwerking van We Drive Solar en MyWheels.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
Utrecht krijgt primeur met 300 deelauto’s die stroom kunnen leveren
(Foto: Annabel Eppinga We Drive Solar)

De twee bedrijven kondigden dinsdag de samenwerking aan tijdens de Avere E-mobility Conference in de Domstad. Hier spraken OEM’s, batterijproducenten, laadpaalbedrijven en overheden over de transitie naar elektrisch vervoer. Bi-directioneel laden was het centrale thema van de conferentie. Utrecht wil op dit gebied wereldleider worden en om dit kracht bij te zetten, maakten We Drive Solar op het evenement bekend de bi-directionele laadpalen in te zetten voor auto’s van deelauto-aanbieder Mywheels.

Eind dit jaar worden in de Domstad 300 deelauto’s van Mywheels aangesloten op de bidirectionele laadpalen van We Drive Solar. Het bedrijf heeft ambitie om dat aantal de komende jaren op te schalen, ook buiten Utrecht. Hierbij zal een groot aantal auto’s bidirectioneel worden aangestuurd, wat concreet betekent dat de auto zowel kan laden als ontladen en zodoende als energieopslag voor de buurt fungeert. “Bi-directioneel laden is geen toekomstmuziek, maar het wordt nu al volop toegepast”, zei Robin Berg, initiatiefnemer van We Drive Solar tijdens de Avere E-mobility Conference in Utrecht.

De laadpalen van We Drive Solar leveren stroom uit zonne- en windenergie. Deze elektriciteit kan worden teruggeleverd aan het net als er op een bepaald moment veel vraag is naar stroom. Zo moeten de stekkerauto’s netcongestie tegengaan en het stroomnet ontlasten.

Automotive Magazine was aanwezig dinsdag bij de Avere E-mobility Conference. Lees hier een verslag van het evenement.