Infrastructuur

Laatste update:

Hyundai en Dura Vermeer zetten pilot door met Ioniq5 als energiebron

De Ioniq5 als powerbank voor bouwketen van Dura Vermeer. (Foto: Hyundai)

Bouwbedrijf Dura Vermeer en Hyundai zetten hun samenwerking voort waarbij de accu van de Ioniq5 zorgt voor de stroom van bouwketen. 

Medewerkers van bouwplaatsen van Dura Vermeer gaan de komende testen of zij de vehicle to load-technologie (V2L) van de Ioniq5 kunnen inzetten als energiebron op de bouwplaats om bijvoorbeeld elektrische apparaten van stroom te voorzien. Dat melden beide bedrijven.

“De auto inzetten als energiebron vraagt om een ander gedrag dan we nu gewend zijn. De berijder van de elektrische auto is dan de sleutel tot een werkende bouwkeet en dus verantwoordelijke”, aldus Anne Koudstaal, innovatiemanager bij Dura Vermeer. “Samen testen we of deze technologie ons gedrag en de cultuur rondom emissieloos werken kan veranderen.” Dura Vermeer streeft ernaar vanaf 2025 volledig emissievrij te werken op de bouwplaatsen en zet fors in op een duurzaam beleid, meldde het bedrijf eerder al in een interview met Fleet & Mobility.

Stroomvraag

Beide bedrijven draaiden hier vorig jaar al een test mee, die nu wordt voortgezet met een vervolgpilot. Hiervoor stelt Hyundai twee exemplaren van Ioniq5 beschikbaar, voorzien van de V2L-technologie. De gemiddelde stroomvraag van een bouwkeet ligt tussen de 6 en 8 kWh per dag; de V2L-functie van de Ioniq5 heeft een vermogen van 3,6 kW. Het accupakket van de auto moet dus, in combinatie met de stroomvraag van de bouwketen, voldoende zijn, ook voor het dagelijkse woon-werkverkeer.

“De vehicle to load technologie biedt veel mogelijkheden om het werk op een bouwplaats gemakkelijker te maken”, aldus Jeroen Tas. directeur marketing Hyundai Motor Nederland. 

Hyundai en Dura Vermeer zetten pilot door met Ioniq5 als energiebron | Fleet&Mobility

Hyundai en Dura Vermeer zetten pilot door met Ioniq5 als energiebron

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
De Ioniq5 als powerbank voor bouwketen van Dura Vermeer. (Foto: Hyundai)

Medewerkers van bouwplaatsen van Dura Vermeer gaan de komende testen of zij de vehicle to load-technologie (V2L) van de Ioniq5 kunnen inzetten als energiebron op de bouwplaats om bijvoorbeeld elektrische apparaten van stroom te voorzien. Dat melden beide bedrijven.

“De auto inzetten als energiebron vraagt om een ander gedrag dan we nu gewend zijn. De berijder van de elektrische auto is dan de sleutel tot een werkende bouwkeet en dus verantwoordelijke”, aldus Anne Koudstaal, innovatiemanager bij Dura Vermeer. “Samen testen we of deze technologie ons gedrag en de cultuur rondom emissieloos werken kan veranderen.” Dura Vermeer streeft ernaar vanaf 2025 volledig emissievrij te werken op de bouwplaatsen en zet fors in op een duurzaam beleid, meldde het bedrijf eerder al in een interview met Fleet & Mobility.

Stroomvraag

Beide bedrijven draaiden hier vorig jaar al een test mee, die nu wordt voortgezet met een vervolgpilot. Hiervoor stelt Hyundai twee exemplaren van Ioniq5 beschikbaar, voorzien van de V2L-technologie. De gemiddelde stroomvraag van een bouwkeet ligt tussen de 6 en 8 kWh per dag; de V2L-functie van de Ioniq5 heeft een vermogen van 3,6 kW. Het accupakket van de auto moet dus, in combinatie met de stroomvraag van de bouwketen, voldoende zijn, ook voor het dagelijkse woon-werkverkeer.

“De vehicle to load technologie biedt veel mogelijkheden om het werk op een bouwplaats gemakkelijker te maken”, aldus Jeroen Tas. directeur marketing Hyundai Motor Nederland.