Minder brandstofverbruik ondanks toename wegkilometers

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens het CBS leggen Nederlanders gemiddeld 32 kilometer per dag af, waarvan driekwart (73%) met de auto. Het aandeel woon-werkverplaatsingen op een doordeweekse dag is inmiddels tien miljoen.

Wegverkeer schoner
Energiezuinige auto’s hebben er echter voor gezorgd dat het brandstofverbruik, ondanks het toegenomen aantal wegkilometers, geleidelijk daalt en het wegverkeer per saldo schoner is geworden. Zo nam het verbruik van diesel sinds 2008 met zo’n 18 procent af en daalde het benzineverbruik met bijna 4 procent. Ook het gebruik van lpg is de afgelopen 7 jaar ongeveer gehalveerd.
Nederland telt nu bijna 211 duizend elektrische of hybride personenauto’s. Dit aantal is sinds begin 2015 met 35 procent gestegen. De grootste stijging deed zich voor bij de plug-in hybrides. Deze categorie liet, mede dankzij het gunstige fiscale regime, meer dan een verdubbeling zien.

Forse daling oude diesels
Het CBS meldde gisteren dat het aantal oude dieselauto’s in ons land sinds begin 2010 met 67 procent is afgenomen. Het gaat hier om dieselauto’s van vóór 2001. In die periode hebben drie grote gemeenten (Rotterdam, Den Haag en Utrecht) maatregelen doorgevoerd om deze voertuigen te weren. In Utrecht en Rotterdam was de daling het sterkst.
Begin dit jaar was ruim 1 procent van alle personenauto’s en 11 procent van de bestelauto’s een oude diesel. Het aantal op deze brandstof rijdende personen- en bestelauto’s van vóór 2001 daalde van 570 duizend in 2010 tot 189 duizend in 2016. Ter vergelijking: het aantal op benzine rijdende bestel- en personenauto’s van vóór 2001 halveerde en daalde dus minder hard.

In Transport en Mobiliteit valt verder te lezen dat de totale emissies in het wegverkeer sinds 1990 met tientallen procenten zijn afgenomen.

Minder brandstofverbruik ondanks toename wegkilometers | Fleet&Mobility

Minder brandstofverbruik ondanks toename wegkilometers

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens het CBS leggen Nederlanders gemiddeld 32 kilometer per dag af, waarvan driekwart (73%) met de auto. Het aandeel woon-werkverplaatsingen op een doordeweekse dag is inmiddels tien miljoen.

Wegverkeer schoner
Energiezuinige auto’s hebben er echter voor gezorgd dat het brandstofverbruik, ondanks het toegenomen aantal wegkilometers, geleidelijk daalt en het wegverkeer per saldo schoner is geworden. Zo nam het verbruik van diesel sinds 2008 met zo’n 18 procent af en daalde het benzineverbruik met bijna 4 procent. Ook het gebruik van lpg is de afgelopen 7 jaar ongeveer gehalveerd.
Nederland telt nu bijna 211 duizend elektrische of hybride personenauto’s. Dit aantal is sinds begin 2015 met 35 procent gestegen. De grootste stijging deed zich voor bij de plug-in hybrides. Deze categorie liet, mede dankzij het gunstige fiscale regime, meer dan een verdubbeling zien.

Forse daling oude diesels
Het CBS meldde gisteren dat het aantal oude dieselauto’s in ons land sinds begin 2010 met 67 procent is afgenomen. Het gaat hier om dieselauto’s van vóór 2001. In die periode hebben drie grote gemeenten (Rotterdam, Den Haag en Utrecht) maatregelen doorgevoerd om deze voertuigen te weren. In Utrecht en Rotterdam was de daling het sterkst.
Begin dit jaar was ruim 1 procent van alle personenauto’s en 11 procent van de bestelauto’s een oude diesel. Het aantal op deze brandstof rijdende personen- en bestelauto’s van vóór 2001 daalde van 570 duizend in 2010 tot 189 duizend in 2016. Ter vergelijking: het aantal op benzine rijdende bestel- en personenauto’s van vóór 2001 halveerde en daalde dus minder hard.

In Transport en Mobiliteit valt verder te lezen dat de totale emissies in het wegverkeer sinds 1990 met tientallen procenten zijn afgenomen.