Fleet Club 100: restwaarde EV wordt geen probleem

Redactie Redactie
• Laatste update:

De bijeenkomst werd georganiseerd door Fleet Support, Heliview en Eneco, waar fleetmanagers uit de Club 100 bij elkaar kwamen voor een informatiemiddag over EV’s. Daarvoor was onder andere TU/e-professor Maarten Steinbuch gevraagd om te spreken over de toekomst van mobiliteit. Steinbuch staat bekend als Tesla-liefhebber en EV-aanjager. Hij claimt dat EV-rijden hem elf uur vrije tijd oplevert omdat hij niet meer de tankslang hoeft vast te houden, maar de EV aan de laadpaal koppelt en wegloopt.

Waar anderen de onzekerheid rond restwaarden van accu’s als obstakel zien, denkt Steinbuch dat restwaarden “geen enkel probleem gaan vormen voor EV’s.” Volgens hem komen alleen al de Chinese autofabrikanten de komende jaren met 4.500 nieuwe EV-modellen. “Uiteraard eerst op hun eigen markt, maar die zullen uiteindelijk ook naar Europa komen”, stelt Steinbuch.

Slimme laadoplossingen
Paul Jan Jacobs is verantwoordelijk voor de afdeling elektrisch vervoer binnen Eneco. Op die afdeling werken maar liefst dertig mensen, vertelt Jacobs. “Wij veranderen van puur energieleverancier steeds meer naar een serviceprovider. En behalve slimme oplossingen voor thuis, zoals de thermostaat Toon die je op afstand kan besturen, ontwikkelen ze ook slimme laadoplossingen voor auto’s.”

Om dat van de grond te krijgen, is Eneco de samenwerking aangegaan met de autobranche. Zo werkt het bedrijf samen met ALD Automotive, Alphabet, Leaseplan, Tesla, BMW, Pon, Mercedes-Benz, Hyundai, VW Leasing, Audi, VW en Opel aan slimme laaddiensten. “Zoals onze app Jedlix. De stroom die wordt gebruikt wordt idealiter opgewekt met zonne- of windenergie. Elektrische auto’s zijn de aanjager van de energietransitie. Bij Eneco denken we dat de consumentenmarkt tussen 2018 en 2025 wordt opengebroken.”

Terwijl Jacobs denkt dat we nu pas aan het begin van de EV-ontwikkelingen staan, stelt ING-mobiliteitsmanager Louis ’t Klooster. “De EV-hype is inmiddels wel voorbij en ik denkt dat het echt al een volwassen markt aan het worden is.” ING heeft inmiddels meer dan 300 EV’s in de vloot en per nieuw bestelde auto wordt 0,7 laadpaal geplaatst. “Het aantal laadpalen moet dus meegroeien met het EV-park.” Wat volgens hem nog een grote wens is van EV-rijders, is beschikbaarheidsinformatie. “Dat je voordat je aan je reis begint, weet dat er een laadpaal is. En dat die beschikbaar is.”

Deze week vond ook een EV-verkiezingsdebat plaats, waar diverse (kandidaat) Kamerleden de kansen van EV`s in de volgende kabinetsperiode bespraken

Fleet Club 100: restwaarde EV wordt geen probleem | Fleet&Mobility

Fleet Club 100: restwaarde EV wordt geen probleem

Redactie Redactie
• Laatste update:

De bijeenkomst werd georganiseerd door Fleet Support, Heliview en Eneco, waar fleetmanagers uit de Club 100 bij elkaar kwamen voor een informatiemiddag over EV’s. Daarvoor was onder andere TU/e-professor Maarten Steinbuch gevraagd om te spreken over de toekomst van mobiliteit. Steinbuch staat bekend als Tesla-liefhebber en EV-aanjager. Hij claimt dat EV-rijden hem elf uur vrije tijd oplevert omdat hij niet meer de tankslang hoeft vast te houden, maar de EV aan de laadpaal koppelt en wegloopt.

Waar anderen de onzekerheid rond restwaarden van accu’s als obstakel zien, denkt Steinbuch dat restwaarden “geen enkel probleem gaan vormen voor EV’s.” Volgens hem komen alleen al de Chinese autofabrikanten de komende jaren met 4.500 nieuwe EV-modellen. “Uiteraard eerst op hun eigen markt, maar die zullen uiteindelijk ook naar Europa komen”, stelt Steinbuch.

Slimme laadoplossingen
Paul Jan Jacobs is verantwoordelijk voor de afdeling elektrisch vervoer binnen Eneco. Op die afdeling werken maar liefst dertig mensen, vertelt Jacobs. “Wij veranderen van puur energieleverancier steeds meer naar een serviceprovider. En behalve slimme oplossingen voor thuis, zoals de thermostaat Toon die je op afstand kan besturen, ontwikkelen ze ook slimme laadoplossingen voor auto’s.”

Om dat van de grond te krijgen, is Eneco de samenwerking aangegaan met de autobranche. Zo werkt het bedrijf samen met ALD Automotive, Alphabet, Leaseplan, Tesla, BMW, Pon, Mercedes-Benz, Hyundai, VW Leasing, Audi, VW en Opel aan slimme laaddiensten. “Zoals onze app Jedlix. De stroom die wordt gebruikt wordt idealiter opgewekt met zonne- of windenergie. Elektrische auto’s zijn de aanjager van de energietransitie. Bij Eneco denken we dat de consumentenmarkt tussen 2018 en 2025 wordt opengebroken.”

Terwijl Jacobs denkt dat we nu pas aan het begin van de EV-ontwikkelingen staan, stelt ING-mobiliteitsmanager Louis ’t Klooster. “De EV-hype is inmiddels wel voorbij en ik denkt dat het echt al een volwassen markt aan het worden is.” ING heeft inmiddels meer dan 300 EV’s in de vloot en per nieuw bestelde auto wordt 0,7 laadpaal geplaatst. “Het aantal laadpalen moet dus meegroeien met het EV-park.” Wat volgens hem nog een grote wens is van EV-rijders, is beschikbaarheidsinformatie. “Dat je voordat je aan je reis begint, weet dat er een laadpaal is. En dat die beschikbaar is.”

Deze week vond ook een EV-verkiezingsdebat plaats, waar diverse (kandidaat) Kamerleden de kansen van EV`s in de volgende kabinetsperiode bespraken