BMW investeert in urban mobility

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldde BMW gisteren tijdens een symposium over Urban Innovation in het World Trade Center in Rotterdam.

Het appartementencomplex gaat gebruik maken van vier BMW-deelauto’s. De auto’s worden geleverd door Alphabet, de leasemaatschappij van BMW, en zij verleasen ze aan Mobeazy. Mobeazy is de mobiliteitspartner van het deelautoconcept Alphacity van Alphabet en neemt het facilitaire gedeelte op zich. Alphacity richt zich vooralsnog alleen op zakelijke klanten en heeft daarom Mobeazy betrokken om dit project voor consumenten in goede banen te laten verlopen.

Tweede auto
Vooralsnog gaat het om drie elektrische BMW’s i3 en één Mini (om ook lange afstanden af te kunnen leggen), waar alle bewoners gebruik van kunnen maken. In de parkeergarage zijn 120 parkeerplekken en er zijn 84 appartementen, waardoor er geen plek is voor een tweede auto. Dat gemis wordt opgevangen door de deel-BMW’s.

Er zit voor de auto`s een vaste fee in de servicekosten van de woningen, verder wordt variabel afgerekend aan de hand van het gebruik. Er wordt gebruik gemaakt van een gedifferentieerd tarief. ’s Nachts is het bijvoorbeeld goedkoper dan ’s middags om een deelauto mee te nemen.

Op het dak worden 27 zonnepanelen geplaatst, maar de zonne-energie wordt niet teruggegeven aan het net, zoals gebruikelijk is. In de kelder staan namelijk gebruikte BMW i3-batterijen, die een tweede leven krijgen door er zonne-energie in op te slaan om de deelauto’s mee op te te laden.   

Wonen van de toekomst
Het zogenoemde Timmerhuis is volgens de stakeholders het wonen van de toekomst. In 2050 woont volgens Heijmans 75 procent van de mensen in stedelijke gebieden. Heleen Herbert is cco van Heijmans en direct betrokken bij het project. Volgens haar zijn de aanstaande bewoners van het complex niet de doelgroep voor webbased deelautoconcepten zoals Snappcar, maar wordt er meer service verwacht. “De auto’s moeten te allen tijde schoon, betrouwbaar en beschikbaar zijn.”

Angst om een lege accu aan te treffen is niet nodig. De auto kan pas worden afgemeld als hij is ingeplugd aan de lader.

De officiële opening van het Timmerhuis staat gepland op 11 december.

De strategie van BMW is om meer partnerships aan te gaan buiten de automotive. Op die manier wil de fabrikant een belangrijke rol blijven spelen in de transitie naar urban mobility.

BMW investeert in urban mobility | Fleet&Mobility

BMW investeert in urban mobility

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldde BMW gisteren tijdens een symposium over Urban Innovation in het World Trade Center in Rotterdam.

Het appartementencomplex gaat gebruik maken van vier BMW-deelauto’s. De auto’s worden geleverd door Alphabet, de leasemaatschappij van BMW, en zij verleasen ze aan Mobeazy. Mobeazy is de mobiliteitspartner van het deelautoconcept Alphacity van Alphabet en neemt het facilitaire gedeelte op zich. Alphacity richt zich vooralsnog alleen op zakelijke klanten en heeft daarom Mobeazy betrokken om dit project voor consumenten in goede banen te laten verlopen.

Tweede auto
Vooralsnog gaat het om drie elektrische BMW’s i3 en één Mini (om ook lange afstanden af te kunnen leggen), waar alle bewoners gebruik van kunnen maken. In de parkeergarage zijn 120 parkeerplekken en er zijn 84 appartementen, waardoor er geen plek is voor een tweede auto. Dat gemis wordt opgevangen door de deel-BMW’s.

Er zit voor de auto`s een vaste fee in de servicekosten van de woningen, verder wordt variabel afgerekend aan de hand van het gebruik. Er wordt gebruik gemaakt van een gedifferentieerd tarief. ’s Nachts is het bijvoorbeeld goedkoper dan ’s middags om een deelauto mee te nemen.

Op het dak worden 27 zonnepanelen geplaatst, maar de zonne-energie wordt niet teruggegeven aan het net, zoals gebruikelijk is. In de kelder staan namelijk gebruikte BMW i3-batterijen, die een tweede leven krijgen door er zonne-energie in op te slaan om de deelauto’s mee op te te laden.   

Wonen van de toekomst
Het zogenoemde Timmerhuis is volgens de stakeholders het wonen van de toekomst. In 2050 woont volgens Heijmans 75 procent van de mensen in stedelijke gebieden. Heleen Herbert is cco van Heijmans en direct betrokken bij het project. Volgens haar zijn de aanstaande bewoners van het complex niet de doelgroep voor webbased deelautoconcepten zoals Snappcar, maar wordt er meer service verwacht. “De auto’s moeten te allen tijde schoon, betrouwbaar en beschikbaar zijn.”

Angst om een lege accu aan te treffen is niet nodig. De auto kan pas worden afgemeld als hij is ingeplugd aan de lader.

De officiële opening van het Timmerhuis staat gepland op 11 december.

De strategie van BMW is om meer partnerships aan te gaan buiten de automotive. Op die manier wil de fabrikant een belangrijke rol blijven spelen in de transitie naar urban mobility.