Onder Franse vlag

Leasing | Schaalvergroting leidt tot NewALD

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Beeld: Automotive

Begin dit jaar werd bekend dat leasemaatschappij ALD het van oorsprong Nederlandse leasebedrijf Leaseplan overneemt, voor ongeveer 5 miljard euro. Hiermee ontstaat met NewALD één van de grootste leasemaatschappijen ter wereld, onder leiding van ALD-ceo Tim Albertsen. Leaseplan-topman Tex Gunning, ceo sinds 2016, zwaait af zodra de overname een feit is. Onder zijn verantwoordelijkheid werd remarketingdivisie Carnext in 2018 ontwikkeld tot een platform om de consumentenmarkt te bedienen. Het platform kostte Leaseplan echter vooral heel veel geld (in 2020 kwam het verlies door de forse ict-investeringen op 80 miljoen euro). Na een verzelfstandiging van de remarketingdochter – volgens Leaseplan omdat eigenaarschap van één leasemaatschappij de groei zou remmen – werd Carnext in 2021 verkocht aan de Britse Constellation Groep, moedermaatschappij van onder andere ­WebuyAnyCar en BCA, waarvan TDR (een belangrijke aandeelhouder in Leaseplan) eigenaar is. Dit alles speelde zich af nadat een ­voorgenomen beursgang afketste.

Olifanten en muizen

Op de lokale markt verandert er niet zoveel, volgens de leasedeskundigen. “Het is zeker de grootste universele leasemaatschappij, maar Leaseplan wás dat al”, zegt Norbert van den Eijnden, voormalig ceo van Alphabet International. “Of je dan nog meer korting krijgt? Uiteindelijk is de pijngrens bij je leveranciers wel bereikt.”
Paul Harms, eigenaar van Mobility Service Nederland, denkt dat er juist meer ruimte ontstaat voor kleinere leasemaatschappijen. “Waar olifanten lopen, is plek voor muizen en deze olifant wordt steeds groter. Daarbij geldt dat juist kleinere leasemaatschappijen veelal beter in staat blijken om het mkb te bedienen: hoe groter je wordt, hoe verder je van sommige markten af komt te staan. Voorlopig zal ALD de handen vol hebben aan de integratie, dus dat geeft concurrenten ook weer de ruimte.”

Strategisch

Die beursgang was bedoeld om extra funding te krijgen voor verdere groei. Leaseplan-ceo Tex Gunning is er namelijk heilig van overtuigd dat in het veranderende speelveld van mobiliteit, schaalgrootte van essentieel belang is. Uiteindelijk werd deze schaalgrootte dus gerealiseerd via een overname door ALD. “Deze overname is een strategische. De trend van bezit naar gebruik zet door, maar we zien daarbij wel dat die vooral wordt ingevuld door de behoefte aan een eigen auto. Autodelen is voor jongeren van in de twintig misschien een oplossing, maar als er kinderen komen die naar de sportvereniging moeten worden gebracht, boodschappen moeten worden gedaan of als ze buiten de stad gaan wonen, dan neemt de interesse in een eigen auto, op basis van een subscription model, toe”, aldus Gunning. Ook ALD stelt dat schaalgrootte nodig is om te kunnen blijven investeren in ict (en zo te bouwen aan een platform dat essentieel is in de trend van bezit naar gebruik) en voldoende inkoopkracht te hebben op de financiële markt en ten opzichte van importeurs, die met hun captives een groot deel van de markt in handen hebben. Anderzijds komen er nieuwe toetreders bij, vooral uit de hoek van de technreuzen. Slagkracht is de sleutel om een rol van betekenis te kunnen blijven spelen.

Digitaal platform

“Een digitaal platform waarop het gehele proces seamless kan worden afgehandeld, dat is bepalend voor het succes”, zei Gunning al eens. “Om zo’n platform te ontwikkelen is enerzijds funding nodig en anderzijds volume. Dat geldt ook voor onze positie ten opzichte van autofabrikanten. Steeds meer OEM’s willen rechtstreeks aan eindgebruikers leveren, zowel particuliere als zakelijke. Ze worden daarmee, naast leverancier ook concurrent van leasemaatschappijen.

We leggen de doel­stellingen van beide bedrijven naast elkaar

Maar zakelijke opdrachtgevers zullen toch ook graag zaken blijven doen met universele leveranciers; zij zijn gebaat bij een pluriforme markt”, aldus Gunning. Een derde strategische factor van belang zit in het aantrekken van personeel. Gunning: “Voorheen ging goed gekwalificeerd personeel naar de Unilevers en Shells van deze wereld, nu naar de technologie-georiënteerde bedrijven. Het is heel lastig om als leasemaatschappij de juiste mensen naar je toe te trekken als je niet over voldoende omvang en groeimogelijkheden beschikt. Wij hebben als Leaseplan al 600 mensen in digital werken. In de toekomst zullen dat er alleen maar meer worden. Op de personeelsmarkt moet je dan kunnen opboksen tegen de techbedrijven.”

 Vloot- en remarketingontwikkeling ALD en LeasePlan  2021    2020    2019    2018  
   Vloot  Remarketing  Vloot  Remarketing  Vloot  Remarketing  Vloot  Remarketing
 LP  1,81  257  1,75**  261**  1,86  284  1,82  260
 ALD  1,73  308  1,76  305  1,76  296  1,66  283

*Vloot in miljoenen, remarketing x1.000. ** Gecorrigeerd na verkoop divisies Oceanië, inclusief was dit 1,85 miljoen/271d
Bron: Jaarverslagen ALD en Leaseplan, bewerking Fleet&Mobility

Groei

De leasemaatschappijen zijn samen goed voor 3,5 miljoen auto’s, waarmee het de grootste universele leasemaatschappij ter wereld wordt (zie ook kader ‘Wie is de grootste?’). Er wordt een vlootgroei verwacht van zo’n 6 procent jaar-op-jaar. Deels via acquisitie, maar dat zal niet zijn in landen waar er moet worden geïntegreerd. En dat zijn er nogal wat: in meer dan 10 landen in Europa zijn de leasemaatschappijen allebei gevestigd en in sommige landen wordt de marktpositie van de nieuwe leasereus zeer dominant. Onder andere in Zweden, Portugal en Spanje zou de marktvertegenwoordiging van het fusiebedrijf de 60 procent overstijgen, zo schreef het Europese fleetmagazine Fleet Europe, dat opmerkte dat de overname door de instanties goed zal worden bestudeerd omdat hij “vergelijkbaar is met een fusie tussen Microsoft en Apple”. ALD-topman Tim Albertsen, die ook topman wordt van NewALD, verwacht niet dat er veel van de huidige contracten verloren zullen gaan als gevolg van bedrijven met een dual supplier policy, die zakendoen met zowel ALD als Leaseplan. “Leaseplan is sterk vertegenwoordigd bij grote corporate bedrijven en in last mile solutions. Wij zijn juist sterk vertegenwoordigd bij middelgrote en kleinere bedrijven en in private lease”, aldus Albertsen. “De overlap tussen beide is verwaarloosbaar.” Met de overname worden de doelstellingen van beide leasemaatschappijen kritisch bekeken. Zo is de Leaseplan-doelstelling om vanaf 2030 alleen nog nulemissie auto’s in te zetten te ambitieus, vindt ALD-topman Tim Albertsen, die ook topman wordt van NewALD. Anderzijds is de huidige doelstelling van ALD Automotive, van 50 procent van alle nieuw in te zetten leaseauto’s in 2030, te laag. “We zullen de doelstellingen van beide bedrijven naast elkaar leggen en nieuwe doelstellingen formuleren die daarbij passen”, aldus Albertsen. “De nieuwe ambitie op het gebied van de EV-aflevering zal ergens tussen beide in zitten.” Bij ALD is op dit moment zo’n 27 procent een elektrische (PHEV en BEV), bij Leaseplan is dat 20 procent. 

Wie is de grootste?

ALD en Leaseplan hebben gezamenlijk een vloot van ruim 3,5 miljoen auto’s en blijven daarmee de nummer 3 op de universele leasemarkt, Arval, ver voor. In concurrentie met de captives is NewALD, zoals de tijdelijke naam van het fusiebedrijf luidt, volgens eigen berekening de nummer 3, na Volkswagen (11,3 miljoen contracten) en RCI (3,8 mln).Daarna volgen Toyota (3,2 mln) en Arval (1,4 mln). Hoewel er wel wat kanttekeningen te plaatsen zijn bij de manier waarop ALD zelf de markt indeelt. Het lijkt erop dat bij de autofabrikanten ook de financieringen zijn meegenomen. “Maar het klopt wel dat ze hierin ruim achter de grote captives zitten”, weet Norbert van den Eijnden. “Als je zakelijke en private lease samenneemt, is Volkswagen marktleider. Dan tel ik wel verschillende zelfstandige entiteiten zoals VW Financial Services en VW Bank bij elkaar op. Wereldwijd lopen daar 5 miljoen contracten.”

Banenverlies

ALD en Leaseplan verwachten verder dat een fusie leidt tot een flinke kostenbesparing. Na de integratie moet het jaarlijkse kostenniveau 380 miljoen euro lager liggen. Onder meer op de inkoop van onderhoud moet worden bespaard. Zo wil het bedrijf profiteren van extra inkoopvoordeel bij onder meer de inkoop van banden. Een eventueel banenverlies als gevolg van de integratie wordt opgevangen door natuurlijk verloop in plaats van ontslagen. Daarnaast wordt er ingezet op groei. Op dit moment wordt er vooral gekeken hoe de bedrijven op strategisch niveau op elkaar aansluiten. Naast de al genoemde ambities op het gebied van duurzaamheid gaat het daarbij ook om remarketing, klantportfolio en de vraag of de auto of mobiliteit centraal komt te staan. Leaseplan gaat uit van het Car-as-a-Servicemodel, bij ALD draait het om Mobility-as-a-service. De verwachting is dat NewALD uitgaat van die laatste, mede omdat ALD naar eigen zeggen al een state-of-the art platform heeft (het prijswinnende ALD Move) om hier gestalte aan te geven.

Leasing | Schaalvergroting leidt tot NewALD | Fleet&Mobility
Onder Franse vlag

Leasing | Schaalvergroting leidt tot NewALD

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Beeld: Automotive

Begin dit jaar werd bekend dat leasemaatschappij ALD het van oorsprong Nederlandse leasebedrijf Leaseplan overneemt, voor ongeveer 5 miljard euro. Hiermee ontstaat met NewALD één van de grootste leasemaatschappijen ter wereld, onder leiding van ALD-ceo Tim Albertsen. Leaseplan-topman Tex Gunning, ceo sinds 2016, zwaait af zodra de overname een feit is. Onder zijn verantwoordelijkheid werd remarketingdivisie Carnext in 2018 ontwikkeld tot een platform om de consumentenmarkt te bedienen. Het platform kostte Leaseplan echter vooral heel veel geld (in 2020 kwam het verlies door de forse ict-investeringen op 80 miljoen euro). Na een verzelfstandiging van de remarketingdochter – volgens Leaseplan omdat eigenaarschap van één leasemaatschappij de groei zou remmen – werd Carnext in 2021 verkocht aan de Britse Constellation Groep, moedermaatschappij van onder andere ­WebuyAnyCar en BCA, waarvan TDR (een belangrijke aandeelhouder in Leaseplan) eigenaar is. Dit alles speelde zich af nadat een ­voorgenomen beursgang afketste.

Olifanten en muizen

Op de lokale markt verandert er niet zoveel, volgens de leasedeskundigen. “Het is zeker de grootste universele leasemaatschappij, maar Leaseplan wás dat al”, zegt Norbert van den Eijnden, voormalig ceo van Alphabet International. “Of je dan nog meer korting krijgt? Uiteindelijk is de pijngrens bij je leveranciers wel bereikt.”
Paul Harms, eigenaar van Mobility Service Nederland, denkt dat er juist meer ruimte ontstaat voor kleinere leasemaatschappijen. “Waar olifanten lopen, is plek voor muizen en deze olifant wordt steeds groter. Daarbij geldt dat juist kleinere leasemaatschappijen veelal beter in staat blijken om het mkb te bedienen: hoe groter je wordt, hoe verder je van sommige markten af komt te staan. Voorlopig zal ALD de handen vol hebben aan de integratie, dus dat geeft concurrenten ook weer de ruimte.”

Strategisch

Die beursgang was bedoeld om extra funding te krijgen voor verdere groei. Leaseplan-ceo Tex Gunning is er namelijk heilig van overtuigd dat in het veranderende speelveld van mobiliteit, schaalgrootte van essentieel belang is. Uiteindelijk werd deze schaalgrootte dus gerealiseerd via een overname door ALD. “Deze overname is een strategische. De trend van bezit naar gebruik zet door, maar we zien daarbij wel dat die vooral wordt ingevuld door de behoefte aan een eigen auto. Autodelen is voor jongeren van in de twintig misschien een oplossing, maar als er kinderen komen die naar de sportvereniging moeten worden gebracht, boodschappen moeten worden gedaan of als ze buiten de stad gaan wonen, dan neemt de interesse in een eigen auto, op basis van een subscription model, toe”, aldus Gunning. Ook ALD stelt dat schaalgrootte nodig is om te kunnen blijven investeren in ict (en zo te bouwen aan een platform dat essentieel is in de trend van bezit naar gebruik) en voldoende inkoopkracht te hebben op de financiële markt en ten opzichte van importeurs, die met hun captives een groot deel van de markt in handen hebben. Anderzijds komen er nieuwe toetreders bij, vooral uit de hoek van de technreuzen. Slagkracht is de sleutel om een rol van betekenis te kunnen blijven spelen.

Digitaal platform

“Een digitaal platform waarop het gehele proces seamless kan worden afgehandeld, dat is bepalend voor het succes”, zei Gunning al eens. “Om zo’n platform te ontwikkelen is enerzijds funding nodig en anderzijds volume. Dat geldt ook voor onze positie ten opzichte van autofabrikanten. Steeds meer OEM’s willen rechtstreeks aan eindgebruikers leveren, zowel particuliere als zakelijke. Ze worden daarmee, naast leverancier ook concurrent van leasemaatschappijen.

We leggen de doel­stellingen van beide bedrijven naast elkaar

Maar zakelijke opdrachtgevers zullen toch ook graag zaken blijven doen met universele leveranciers; zij zijn gebaat bij een pluriforme markt”, aldus Gunning. Een derde strategische factor van belang zit in het aantrekken van personeel. Gunning: “Voorheen ging goed gekwalificeerd personeel naar de Unilevers en Shells van deze wereld, nu naar de technologie-georiënteerde bedrijven. Het is heel lastig om als leasemaatschappij de juiste mensen naar je toe te trekken als je niet over voldoende omvang en groeimogelijkheden beschikt. Wij hebben als Leaseplan al 600 mensen in digital werken. In de toekomst zullen dat er alleen maar meer worden. Op de personeelsmarkt moet je dan kunnen opboksen tegen de techbedrijven.”

 Vloot- en remarketingontwikkeling ALD en LeasePlan  2021    2020    2019    2018  
   Vloot  Remarketing  Vloot  Remarketing  Vloot  Remarketing  Vloot  Remarketing
 LP  1,81  257  1,75**  261**  1,86  284  1,82  260
 ALD  1,73  308  1,76  305  1,76  296  1,66  283

*Vloot in miljoenen, remarketing x1.000. ** Gecorrigeerd na verkoop divisies Oceanië, inclusief was dit 1,85 miljoen/271d
Bron: Jaarverslagen ALD en Leaseplan, bewerking Fleet&Mobility

Groei

De leasemaatschappijen zijn samen goed voor 3,5 miljoen auto’s, waarmee het de grootste universele leasemaatschappij ter wereld wordt (zie ook kader ‘Wie is de grootste?’). Er wordt een vlootgroei verwacht van zo’n 6 procent jaar-op-jaar. Deels via acquisitie, maar dat zal niet zijn in landen waar er moet worden geïntegreerd. En dat zijn er nogal wat: in meer dan 10 landen in Europa zijn de leasemaatschappijen allebei gevestigd en in sommige landen wordt de marktpositie van de nieuwe leasereus zeer dominant. Onder andere in Zweden, Portugal en Spanje zou de marktvertegenwoordiging van het fusiebedrijf de 60 procent overstijgen, zo schreef het Europese fleetmagazine Fleet Europe, dat opmerkte dat de overname door de instanties goed zal worden bestudeerd omdat hij “vergelijkbaar is met een fusie tussen Microsoft en Apple”. ALD-topman Tim Albertsen, die ook topman wordt van NewALD, verwacht niet dat er veel van de huidige contracten verloren zullen gaan als gevolg van bedrijven met een dual supplier policy, die zakendoen met zowel ALD als Leaseplan. “Leaseplan is sterk vertegenwoordigd bij grote corporate bedrijven en in last mile solutions. Wij zijn juist sterk vertegenwoordigd bij middelgrote en kleinere bedrijven en in private lease”, aldus Albertsen. “De overlap tussen beide is verwaarloosbaar.” Met de overname worden de doelstellingen van beide leasemaatschappijen kritisch bekeken. Zo is de Leaseplan-doelstelling om vanaf 2030 alleen nog nulemissie auto’s in te zetten te ambitieus, vindt ALD-topman Tim Albertsen, die ook topman wordt van NewALD. Anderzijds is de huidige doelstelling van ALD Automotive, van 50 procent van alle nieuw in te zetten leaseauto’s in 2030, te laag. “We zullen de doelstellingen van beide bedrijven naast elkaar leggen en nieuwe doelstellingen formuleren die daarbij passen”, aldus Albertsen. “De nieuwe ambitie op het gebied van de EV-aflevering zal ergens tussen beide in zitten.” Bij ALD is op dit moment zo’n 27 procent een elektrische (PHEV en BEV), bij Leaseplan is dat 20 procent. 

Wie is de grootste?

ALD en Leaseplan hebben gezamenlijk een vloot van ruim 3,5 miljoen auto’s en blijven daarmee de nummer 3 op de universele leasemarkt, Arval, ver voor. In concurrentie met de captives is NewALD, zoals de tijdelijke naam van het fusiebedrijf luidt, volgens eigen berekening de nummer 3, na Volkswagen (11,3 miljoen contracten) en RCI (3,8 mln).Daarna volgen Toyota (3,2 mln) en Arval (1,4 mln). Hoewel er wel wat kanttekeningen te plaatsen zijn bij de manier waarop ALD zelf de markt indeelt. Het lijkt erop dat bij de autofabrikanten ook de financieringen zijn meegenomen. “Maar het klopt wel dat ze hierin ruim achter de grote captives zitten”, weet Norbert van den Eijnden. “Als je zakelijke en private lease samenneemt, is Volkswagen marktleider. Dan tel ik wel verschillende zelfstandige entiteiten zoals VW Financial Services en VW Bank bij elkaar op. Wereldwijd lopen daar 5 miljoen contracten.”

Banenverlies

ALD en Leaseplan verwachten verder dat een fusie leidt tot een flinke kostenbesparing. Na de integratie moet het jaarlijkse kostenniveau 380 miljoen euro lager liggen. Onder meer op de inkoop van onderhoud moet worden bespaard. Zo wil het bedrijf profiteren van extra inkoopvoordeel bij onder meer de inkoop van banden. Een eventueel banenverlies als gevolg van de integratie wordt opgevangen door natuurlijk verloop in plaats van ontslagen. Daarnaast wordt er ingezet op groei. Op dit moment wordt er vooral gekeken hoe de bedrijven op strategisch niveau op elkaar aansluiten. Naast de al genoemde ambities op het gebied van duurzaamheid gaat het daarbij ook om remarketing, klantportfolio en de vraag of de auto of mobiliteit centraal komt te staan. Leaseplan gaat uit van het Car-as-a-Servicemodel, bij ALD draait het om Mobility-as-a-service. De verwachting is dat NewALD uitgaat van die laatste, mede omdat ALD naar eigen zeggen al een state-of-the art platform heeft (het prijswinnende ALD Move) om hier gestalte aan te geven.