Veldhuizen bouwt slimme combinaties

Grijs beheer | Voertuigvloot met seizoensinvloeden

Redactie Redactie
• Laatste update:
Pieter Veldhuizen (Foto: René Grünfeld).

In 1980, het jaar waarin het familiebedrijf in Loosdrecht werd opgericht, was er grote behoefte aan landbouwwerktuigen en veekarren irondom Utrecht. Daarin voorzag Veldhuizen. Aanvankelijk bouwde men aanhangers en opleggers voor agrariërs; gaandeweg volgde het bedrijf de algemene trend van mechanisering en motorisering. In 1988 verschenen er voertuigen voor snelverkeer op het productieprogramma. De vraag naar transportmaterieel voor heftrucks, minigravers en andere machines groeide in die tijd enorm, vertelt dga Pieter Veldhuizen. Voor verkoop, verhuur en onderhoud kwam er een vestiging in Groenekan; later volgde een steunpunt voor onderhoud en reparatie in Zwolle.

De bouw van getrokken materieel, inclusief diepladers tot 27 ton, is nog altijd een specialiteit van de onderneming. “In 1995 begonnen we ook gesloten trailers te bouwen. Het nadeel daarvan is dat niet iedereen bedreven is in het manoeuvreren met trekkers en opleggers. Daarom brachten we in 2006 het Clixtar-concept op de markt.” Die ziet er op het eerste gezicht uit als een normale bestelwagen met gesloten laadbak en een dubbele achteras. Technisch én wettelijk gezien is het echter geen star geheel en daarom mag de Clixtar tot 3,7 ton laden zonder dat de bestuurder rijbewijs C nodig heeft.

Lage trekhaak

Het concept laat afnemers met BE-rijbewijs meer lading ineens vervoeren. De Clixtar is net zo simpel te besturen als een standaard bestelwagen. Er rijden er vijftig van in de verhuurvloot. Afhankelijk van het seizoen telt die rond de 200 trekker-opleggers met totaalgewichten van 3.500 tot 4.000 kilo. Als trekkende eenheid is er keus uit de Iveco Daily, Volkswagen Crafter of Mercedes-Benz Sprinter. Nieuw is een Clixtar op basis van de nieuwe generatie Ford Transit. Die is compacter en voor de meeste toepassingen is het laadvermogen van 2.300 kilo ruim voldoende, aldus Veldhuizen. “Hiermee kun je echt goed uit de voeten in de stedelijke centra en mag er toch veel lading ineens mee. Zo bespaar je op het aantal ritten en zijn er ook minder chauffeurs nodig.” De markt vraagt echter ook om compacte bedrijfsauto’s met een lage trekhaak en een hoog trekgewicht. Hiervoor levert Veldhuizen auto’s waarmee je, met alleen rijbewijs BE, aanhangers tot 3.500 kilo mag meenemen. Als trekkend voertuig levert Veldhuizen grote bestelauto’s zoals de Renault Master of Opel Movano. “De modellen met voorwielaandrijving hebben een lage, arbo-vriendelijke instap. Dat is belangrijk als de bestuurder veelvuldig moet in- en uitstappen, zoals bij kabelleggers en nutsbedrijven.” De lage 3,5-tons trekhaak is in eigen huis ontwikkeld.

Kwaliteit ervaren

Veldhuizen begon in 1995 voertuigen te verhuren om nieuwe klanten te overtuigen: “Zij konden onze kwaliteit in de praktijk ervaren zonder dat ze meteen moesten kopen”. Het concept sloeg aan, al vervult hij nu met name tijdelijke behoeftes aan extra transportcapaciteit en door wachttijden bij de dealer. “Eerst verhuurden we alleen aangepaste terreinwagens. Daarna volgde de Iveco Daily met door ons gebouwde opleggers.” Net als in de tijd dat boeren de belangrijkste afnemers waren, heeft Veldhuizen nog altijd met seizoensinvloeden te maken. Van april tot september is er veel vraag naar open transportmaterieel voor machines voor land- en tuinbouw. “Van september tot april verhuren we hoofdzakelijk gesloten opleggers. Die worden onder andere door standbouwers gebruikt en in het distributievervoer.” Tussen januari en april piekt de vraag naar lichte oprijwagens voor het vervoer van personenauto’s.

Vlotte doorstroming

Het onderhoud aan het getrokken materieel verzorgt Veldhuizen in eigen huis. “Aan auto’s doen we helemaal niets; dat laten we aan de dealers over”, zegt hij. Hij koopt de auto’s voor de verhuur zonder R&O-contracten omdat dit, evenals lease, naar zijn mening niet de voordeligste optie is. “Liever financieren we alles uit de lopende rekening. Zo zijn we niet gebonden aan starre overeenkomsten”. Uit kostenoverwegingen zijn alle voertuigen in de verhuurvloot alleen WA verzekerd. Alle huurvoertuigen van één maand tot vijf jaar oud zijn ook te koop. Elke lente registreert Veldhuizen tachtig nieuwe voertuigen, die hij na 18 maanden weer verkoopt. “Zo heb ik in de zomer altijd een rijklare vloot van 200 BE-voertuigen en in de winter 140 stuks. Daarmee kan ik mijn klanten goed bedienen en ben ik toch verzekerd van een vlotte doorstroming.” Voor wie een combinatie met gesloten oplegger nodig heeft, ontwikkelde Veldhuizen een BE-combinatie met de Iveco Daily als trekker. Dankzij zijn maximale schoteldruk van 1.500 kilo mag hij opleggers met een laadvermogen tot ongeveer 3.200 kilo trekken. De totale combinatie weegt dan zo’n vijf ton. “De chauffeur kan gemakkelijk van trailer wisselen en hoeft niet te wachten op laden of lossen.”

Wendbaar geheel

Voor stadsdistributie vindt Veldhuizen de Clixtar in meestal een betere keuze: “Achteruitrijden met een oplegger kan lastig zijn voor iemand die alleen rijbewijs BE heeft. Verder is de uitzwaai in bochten veel groter”. De Clixtar heeft minimale speelruimte tussen de trekker en de in rubber gevatte oplegger. “Volgens de wet mag het geen star geheel zijn, maar nergens staat hoeveel bewegingsruimte de delen onderling moeten hebben. Met dit ontwerp heb je een compact en wendbaar geheel dat toch over 3.800 kilo laadvermogen beschikt.”
Iveco kan de Daily met gasmotor leveren als Natural Power-uitvoering. Alleen is er weinig vraag naar, constateert Veldhuizen. “We hebben er twee in de vloot lopen, maar dat zullen er niet snel meer worden. En voor elektrisch aangedreven auto’s is al helemaal geen belangstelling. In samenwerking met de overheid hebben we er in het verleden wel mee geëxperimenteerd. Helaas bleek de overheid qua subsidies een weinig consistent beleid te voeren. We zijn er dan ook mee gestopt. Persoonlijk zie ik waterstof als een veel beter toekomstperspectief.” //

Grijs beheer | Voertuigvloot met seizoensinvloeden | Fleet&Mobility
Veldhuizen bouwt slimme combinaties

Grijs beheer | Voertuigvloot met seizoensinvloeden

Redactie Redactie
• Laatste update:
Pieter Veldhuizen (Foto: René Grünfeld).

In 1980, het jaar waarin het familiebedrijf in Loosdrecht werd opgericht, was er grote behoefte aan landbouwwerktuigen en veekarren irondom Utrecht. Daarin voorzag Veldhuizen. Aanvankelijk bouwde men aanhangers en opleggers voor agrariërs; gaandeweg volgde het bedrijf de algemene trend van mechanisering en motorisering. In 1988 verschenen er voertuigen voor snelverkeer op het productieprogramma. De vraag naar transportmaterieel voor heftrucks, minigravers en andere machines groeide in die tijd enorm, vertelt dga Pieter Veldhuizen. Voor verkoop, verhuur en onderhoud kwam er een vestiging in Groenekan; later volgde een steunpunt voor onderhoud en reparatie in Zwolle.

De bouw van getrokken materieel, inclusief diepladers tot 27 ton, is nog altijd een specialiteit van de onderneming. “In 1995 begonnen we ook gesloten trailers te bouwen. Het nadeel daarvan is dat niet iedereen bedreven is in het manoeuvreren met trekkers en opleggers. Daarom brachten we in 2006 het Clixtar-concept op de markt.” Die ziet er op het eerste gezicht uit als een normale bestelwagen met gesloten laadbak en een dubbele achteras. Technisch én wettelijk gezien is het echter geen star geheel en daarom mag de Clixtar tot 3,7 ton laden zonder dat de bestuurder rijbewijs C nodig heeft.

Lage trekhaak

Het concept laat afnemers met BE-rijbewijs meer lading ineens vervoeren. De Clixtar is net zo simpel te besturen als een standaard bestelwagen. Er rijden er vijftig van in de verhuurvloot. Afhankelijk van het seizoen telt die rond de 200 trekker-opleggers met totaalgewichten van 3.500 tot 4.000 kilo. Als trekkende eenheid is er keus uit de Iveco Daily, Volkswagen Crafter of Mercedes-Benz Sprinter. Nieuw is een Clixtar op basis van de nieuwe generatie Ford Transit. Die is compacter en voor de meeste toepassingen is het laadvermogen van 2.300 kilo ruim voldoende, aldus Veldhuizen. “Hiermee kun je echt goed uit de voeten in de stedelijke centra en mag er toch veel lading ineens mee. Zo bespaar je op het aantal ritten en zijn er ook minder chauffeurs nodig.” De markt vraagt echter ook om compacte bedrijfsauto’s met een lage trekhaak en een hoog trekgewicht. Hiervoor levert Veldhuizen auto’s waarmee je, met alleen rijbewijs BE, aanhangers tot 3.500 kilo mag meenemen. Als trekkend voertuig levert Veldhuizen grote bestelauto’s zoals de Renault Master of Opel Movano. “De modellen met voorwielaandrijving hebben een lage, arbo-vriendelijke instap. Dat is belangrijk als de bestuurder veelvuldig moet in- en uitstappen, zoals bij kabelleggers en nutsbedrijven.” De lage 3,5-tons trekhaak is in eigen huis ontwikkeld.

Kwaliteit ervaren

Veldhuizen begon in 1995 voertuigen te verhuren om nieuwe klanten te overtuigen: “Zij konden onze kwaliteit in de praktijk ervaren zonder dat ze meteen moesten kopen”. Het concept sloeg aan, al vervult hij nu met name tijdelijke behoeftes aan extra transportcapaciteit en door wachttijden bij de dealer. “Eerst verhuurden we alleen aangepaste terreinwagens. Daarna volgde de Iveco Daily met door ons gebouwde opleggers.” Net als in de tijd dat boeren de belangrijkste afnemers waren, heeft Veldhuizen nog altijd met seizoensinvloeden te maken. Van april tot september is er veel vraag naar open transportmaterieel voor machines voor land- en tuinbouw. “Van september tot april verhuren we hoofdzakelijk gesloten opleggers. Die worden onder andere door standbouwers gebruikt en in het distributievervoer.” Tussen januari en april piekt de vraag naar lichte oprijwagens voor het vervoer van personenauto’s.

Vlotte doorstroming

Het onderhoud aan het getrokken materieel verzorgt Veldhuizen in eigen huis. “Aan auto’s doen we helemaal niets; dat laten we aan de dealers over”, zegt hij. Hij koopt de auto’s voor de verhuur zonder R&O-contracten omdat dit, evenals lease, naar zijn mening niet de voordeligste optie is. “Liever financieren we alles uit de lopende rekening. Zo zijn we niet gebonden aan starre overeenkomsten”. Uit kostenoverwegingen zijn alle voertuigen in de verhuurvloot alleen WA verzekerd. Alle huurvoertuigen van één maand tot vijf jaar oud zijn ook te koop. Elke lente registreert Veldhuizen tachtig nieuwe voertuigen, die hij na 18 maanden weer verkoopt. “Zo heb ik in de zomer altijd een rijklare vloot van 200 BE-voertuigen en in de winter 140 stuks. Daarmee kan ik mijn klanten goed bedienen en ben ik toch verzekerd van een vlotte doorstroming.” Voor wie een combinatie met gesloten oplegger nodig heeft, ontwikkelde Veldhuizen een BE-combinatie met de Iveco Daily als trekker. Dankzij zijn maximale schoteldruk van 1.500 kilo mag hij opleggers met een laadvermogen tot ongeveer 3.200 kilo trekken. De totale combinatie weegt dan zo’n vijf ton. “De chauffeur kan gemakkelijk van trailer wisselen en hoeft niet te wachten op laden of lossen.”

Wendbaar geheel

Voor stadsdistributie vindt Veldhuizen de Clixtar in meestal een betere keuze: “Achteruitrijden met een oplegger kan lastig zijn voor iemand die alleen rijbewijs BE heeft. Verder is de uitzwaai in bochten veel groter”. De Clixtar heeft minimale speelruimte tussen de trekker en de in rubber gevatte oplegger. “Volgens de wet mag het geen star geheel zijn, maar nergens staat hoeveel bewegingsruimte de delen onderling moeten hebben. Met dit ontwerp heb je een compact en wendbaar geheel dat toch over 3.800 kilo laadvermogen beschikt.”
Iveco kan de Daily met gasmotor leveren als Natural Power-uitvoering. Alleen is er weinig vraag naar, constateert Veldhuizen. “We hebben er twee in de vloot lopen, maar dat zullen er niet snel meer worden. En voor elektrisch aangedreven auto’s is al helemaal geen belangstelling. In samenwerking met de overheid hebben we er in het verleden wel mee geëxperimenteerd. Helaas bleek de overheid qua subsidies een weinig consistent beleid te voeren. We zijn er dan ook mee gestopt. Persoonlijk zie ik waterstof als een veel beter toekomstperspectief.” //