Movida: telecom is de basis voor effectief wagenparkbeheer

Elk voertuig aan ‘t lijntje

William Widjaja William Widjaja
• Laatste update:
Ed Moné: ons ICT-platform sluit aan op alle hardware. (Foto: Movida)

Movida levert sinds 2017 fleetmanagementsystemen voor Nederlandse en internationale wagenparken en is daarmee een relatief jonge speler op de markt. Maar oprichter en eigenaar Ed Moné is al dertig jaar actief in de fleetwereld en kent de wensen en behoeften van bedrijven op gebied van vlootbeheer als geen ander. “Movida heeft zijn oorsprong in het leveren van diensten in de zakelijke telecommunicatie, zoals mobiele telefonie en Voip”, vertelt de ict-ondernemer. “Fleetmanagement draait in de basis om telematica: we verbinden externe bedrijfsmiddelen, zoals voertuigen, met een backoffice waardoor dat op elk moment over alle benodigde informatie beschikt.”

Investeringen

In de afgelopen decennia ging het bij de implementatie van een fleetmanagementsysteem vaak snel over de aanschaf van nieuwe hardware, zoals een blackbox die in het hele park moest worden ingebouwd of vervangen. De terugverdientijd daarvan was niet zelden een struikelblok. Met de aanpak van Movida is dat verleden tijd.

“Vanuit ons telecomgebaseerde platform kunnen we verbinding maken met elk voertuig, onafhankelijk van het kastje. Je bent dus niet meer afhankelijk van de hardware. Bij veranderingen neem je je nummer eenvoudig mee naar een andere aanbieder of ander voertuig.”

Omdat Movida ook gecertificeerd is als installateur van hardware, is het bedrijf in staat om klanten te ontzorgen in het gehele traject. Moné: “Onze aanpak wijkt af van die van de andere aanbieders. We bieden geen lijstje met producten waaruit klanten moeten kiezen, maar werken vanuit een ict-platform dat overal op kan aansluiten. Daardoor kunnen we klanten echt bij de hand nemen om samen te komen tot de beste oplossing voor hun specifieke problemen of situatie. Zodat ze zelf kunnen blijven focussen op hun core business.”

Doordat Movida de managementsoftware zelf ontwikkelt en het complete traject aanbiedt via een abonnementsmodel heeft de klant altijd de garantie dat alles optimaal werkt. Moné: “Onze dienst is gebaseerd op vier pijlers: gebruiksvriendelijkheid, kostenbesparing, multi-inzetbaarheid en maatwerklevering.”

Lokale kennis

Een voorbeeld van de multi-inzetbaarheid is dat Movida niet alleen klanten heeft in de autobranche, zoals leasemaatschappijen, deelautobedrijven en grondverzetbedrijven, maar ook in de maritieme tak. “We verzorgen voor deze bedrijven de totale telecom, van inkoop tot kostenrapportage en van aansluiting tot het beantwoorden van servicevragen”, aldus Moné.

Door de schaalbaarheid van het platform kan Movida zowel kleinere als grotere klanten bedienen. “We zijn in Nederland net verhuisd naar een groter pand om de verwachte groei te faciliteren. Daarnaast zitten we in Engeland en Ierland en staat uitbreiding naar België en Duitsland op de planning, omdat onze internationale klanten dat van ons vragen. In die landen werken we met lokale mensen, want kennis van de lokale markt en regelgeving is essentieel voor effectief fleet-management.”

Elk voertuig aan ‘t lijntje | Fleet&Mobility
Movida: telecom is de basis voor effectief wagenparkbeheer

Elk voertuig aan ‘t lijntje

William Widjaja William Widjaja
• Laatste update:
Ed Moné: ons ICT-platform sluit aan op alle hardware. (Foto: Movida)

Movida levert sinds 2017 fleetmanagementsystemen voor Nederlandse en internationale wagenparken en is daarmee een relatief jonge speler op de markt. Maar oprichter en eigenaar Ed Moné is al dertig jaar actief in de fleetwereld en kent de wensen en behoeften van bedrijven op gebied van vlootbeheer als geen ander. “Movida heeft zijn oorsprong in het leveren van diensten in de zakelijke telecommunicatie, zoals mobiele telefonie en Voip”, vertelt de ict-ondernemer. “Fleetmanagement draait in de basis om telematica: we verbinden externe bedrijfsmiddelen, zoals voertuigen, met een backoffice waardoor dat op elk moment over alle benodigde informatie beschikt.”

Investeringen

In de afgelopen decennia ging het bij de implementatie van een fleetmanagementsysteem vaak snel over de aanschaf van nieuwe hardware, zoals een blackbox die in het hele park moest worden ingebouwd of vervangen. De terugverdientijd daarvan was niet zelden een struikelblok. Met de aanpak van Movida is dat verleden tijd.

“Vanuit ons telecomgebaseerde platform kunnen we verbinding maken met elk voertuig, onafhankelijk van het kastje. Je bent dus niet meer afhankelijk van de hardware. Bij veranderingen neem je je nummer eenvoudig mee naar een andere aanbieder of ander voertuig.”

Omdat Movida ook gecertificeerd is als installateur van hardware, is het bedrijf in staat om klanten te ontzorgen in het gehele traject. Moné: “Onze aanpak wijkt af van die van de andere aanbieders. We bieden geen lijstje met producten waaruit klanten moeten kiezen, maar werken vanuit een ict-platform dat overal op kan aansluiten. Daardoor kunnen we klanten echt bij de hand nemen om samen te komen tot de beste oplossing voor hun specifieke problemen of situatie. Zodat ze zelf kunnen blijven focussen op hun core business.”

Doordat Movida de managementsoftware zelf ontwikkelt en het complete traject aanbiedt via een abonnementsmodel heeft de klant altijd de garantie dat alles optimaal werkt. Moné: “Onze dienst is gebaseerd op vier pijlers: gebruiksvriendelijkheid, kostenbesparing, multi-inzetbaarheid en maatwerklevering.”

Lokale kennis

Een voorbeeld van de multi-inzetbaarheid is dat Movida niet alleen klanten heeft in de autobranche, zoals leasemaatschappijen, deelautobedrijven en grondverzetbedrijven, maar ook in de maritieme tak. “We verzorgen voor deze bedrijven de totale telecom, van inkoop tot kostenrapportage en van aansluiting tot het beantwoorden van servicevragen”, aldus Moné.

Door de schaalbaarheid van het platform kan Movida zowel kleinere als grotere klanten bedienen. “We zijn in Nederland net verhuisd naar een groter pand om de verwachte groei te faciliteren. Daarnaast zitten we in Engeland en Ierland en staat uitbreiding naar België en Duitsland op de planning, omdat onze internationale klanten dat van ons vragen. In die landen werken we met lokale mensen, want kennis van de lokale markt en regelgeving is essentieel voor effectief fleet-management.”