‘Enorme groei elektrisch rijden zet belastingstelsels onder druk’

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat blijkt uit de Fleet Europe Taxation Guide van 2017, een uitgave van mediabedrijf Nexus Communication in samenwerking met accountantbureau PwC.

Deze groeivoorspellingen vormen een serieuze bedreiging voor de inkomsten uit autobelastingen in veel Europese landen, aldus de gids. Op dit moment volgen veel belastingsystemen twee sporen: het belasten van vervuilende aandrijflijnen en het stimuleren van alternatieve aandrijftechnieken. Maar, aldus Steven Schoefs, hoofdredacteur van Fleet Europe, fabrikanten verlagen de uitstoot van hun motoren en zowel zakelijke en particuliere markten kiezen steeds vaker ‘groene’ opties. Dat bedreigt de belastinginkomsten uit beide sporen, en daarom zal een kwestie van tijd zijn voordat overheden de belastingvoordelen op (semi-)elektrische voertuigen zullen heroverwegen.

Complexer

Volgens Schoefs zullen overheden belastingen gaan inzetten om autodelen en carpooling te bevorderen en een transitie van autobezit naar autogebruik te stimuleren. Het gevolg daarvan zou zijn, dat de toch al ingewikkelde autobelastingen in de EU-lidstaten nog complexer worden. Die complexe regels zouden echter een uitstekend aangrijpingspunt vormen om de total cost of mobility fors omlaag te brengen. Volgens Schoefs doen fleetmanagers er daarom goed aan om nieuwe mobiliteitsoplossingen te onderzoeken, al dan niet met behulp van zijn gids.

‘Enorme groei elektrisch rijden zet belastingstelsels onder druk’ | Fleet&Mobility

‘Enorme groei elektrisch rijden zet belastingstelsels onder druk’

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat blijkt uit de Fleet Europe Taxation Guide van 2017, een uitgave van mediabedrijf Nexus Communication in samenwerking met accountantbureau PwC.

Deze groeivoorspellingen vormen een serieuze bedreiging voor de inkomsten uit autobelastingen in veel Europese landen, aldus de gids. Op dit moment volgen veel belastingsystemen twee sporen: het belasten van vervuilende aandrijflijnen en het stimuleren van alternatieve aandrijftechnieken. Maar, aldus Steven Schoefs, hoofdredacteur van Fleet Europe, fabrikanten verlagen de uitstoot van hun motoren en zowel zakelijke en particuliere markten kiezen steeds vaker ‘groene’ opties. Dat bedreigt de belastinginkomsten uit beide sporen, en daarom zal een kwestie van tijd zijn voordat overheden de belastingvoordelen op (semi-)elektrische voertuigen zullen heroverwegen.

Complexer

Volgens Schoefs zullen overheden belastingen gaan inzetten om autodelen en carpooling te bevorderen en een transitie van autobezit naar autogebruik te stimuleren. Het gevolg daarvan zou zijn, dat de toch al ingewikkelde autobelastingen in de EU-lidstaten nog complexer worden. Die complexe regels zouden echter een uitstekend aangrijpingspunt vormen om de total cost of mobility fors omlaag te brengen. Volgens Schoefs doen fleetmanagers er daarom goed aan om nieuwe mobiliteitsoplossingen te onderzoeken, al dan niet met behulp van zijn gids.