Overstappers naar EV verslikken zich in de bijtelling

Maarten Maarten
• Laatste update:
Populair elektrisch: de Nissan Leaf (foto: Nissan)

Bij de overstap gedurende het jaar van een benzine- of dieselauto naar een EV gaat er regelmatig wat mis op het gebied van de bijtelling, meldt de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR).

Het probleem ontstaat met name als mensen gedurende het jaar overstappen naar een EV en dan besluiten om de auto ook privé te gaan gebruiken. Aantrekkelijk, want de bijtelling is slechts 4 procent. Als mensen voor die tijd een auto hadden met verbrandingsmotor waarmee ze niet privé reden (met een 500 kilometer-verklaring) en dus geen bijtelling hoefden te betalen, berekent de fiscus ook voor die auto over het lopende jaar bijtelling, tegen het tarief van 22 procent.

“De fiscus rekent altijd van 1 januari tot 31 december”, legt Jan van Delft, voorzitter van de VZR, uit. “Dus als je bijvoorbeeld op 1 september een EV koopt en daarmee gaat rijden, ga je voor dat jaar automatisch over de 500 privékilometers en betaal je voor het hele jaar bijtelling. Veel zakelijk rijders komen daar pas achteraf achter en dan volgt een onaangename naheffing van de fiscus.”

Het advies van de VZR is dan ook: breng wijzigingen in het betalen van bijtelling enkel aan per 1 januari. “Betaal je geen bijtelling en koop je een EV op 1 september, blijft dan nog tot 1 januari rijden met een sluitende kilometeradministratie”, adviseert Van Delft. “Voor het daarop volgende jaar kun je dan de bijtelling van 4 procent voor privégebruik gaan betalen.” Er is een uitzonderingspositie: wie halverwege het jaar wisselt van werkgever, mag wél op dat moment kiezen voor het al dan niet privé-gebruik. 

Volgens de cijfers van VZR betaalt 12 procent van de circa 1 miljoen zakelijk rijders in Nederland nu geen bijtelling. Een groot deel van de zakelijk rijders verwacht op termijn over te stappen naar elektrisch rijden. 

Overstappers naar EV verslikken zich in de bijtelling | Fleet&Mobility

Overstappers naar EV verslikken zich in de bijtelling

Maarten Maarten
• Laatste update:
Populair elektrisch: de Nissan Leaf (foto: Nissan)

Bij de overstap gedurende het jaar van een benzine- of dieselauto naar een EV gaat er regelmatig wat mis op het gebied van de bijtelling, meldt de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR).

Het probleem ontstaat met name als mensen gedurende het jaar overstappen naar een EV en dan besluiten om de auto ook privé te gaan gebruiken. Aantrekkelijk, want de bijtelling is slechts 4 procent. Als mensen voor die tijd een auto hadden met verbrandingsmotor waarmee ze niet privé reden (met een 500 kilometer-verklaring) en dus geen bijtelling hoefden te betalen, berekent de fiscus ook voor die auto over het lopende jaar bijtelling, tegen het tarief van 22 procent.

“De fiscus rekent altijd van 1 januari tot 31 december”, legt Jan van Delft, voorzitter van de VZR, uit. “Dus als je bijvoorbeeld op 1 september een EV koopt en daarmee gaat rijden, ga je voor dat jaar automatisch over de 500 privékilometers en betaal je voor het hele jaar bijtelling. Veel zakelijk rijders komen daar pas achteraf achter en dan volgt een onaangename naheffing van de fiscus.”

Het advies van de VZR is dan ook: breng wijzigingen in het betalen van bijtelling enkel aan per 1 januari. “Betaal je geen bijtelling en koop je een EV op 1 september, blijft dan nog tot 1 januari rijden met een sluitende kilometeradministratie”, adviseert Van Delft. “Voor het daarop volgende jaar kun je dan de bijtelling van 4 procent voor privégebruik gaan betalen.” Er is een uitzonderingspositie: wie halverwege het jaar wisselt van werkgever, mag wél op dat moment kiezen voor het al dan niet privé-gebruik. 

Volgens de cijfers van VZR betaalt 12 procent van de circa 1 miljoen zakelijk rijders in Nederland nu geen bijtelling. Een groot deel van de zakelijk rijders verwacht op termijn over te stappen naar elektrisch rijden.