Rekenmodel voor EV-subsidies opnieuw onder vuur

Maarten Maarten
• Laatste update:
Vooral Tesla profiteerde vorig jaar van de EV-subsidies

Het Carbontax-model, dat onder andere wordt gebruikt voor het bepalen van de EV-subsidiëring, is niet door TNO of het Planbureau voor de Leefomgeving gevalideerd. Dit staat in een brief van TNO op antwoord van vragen van website Follow the money. Het model vormt de basis voor het subsidiebeleid om elektrisch rijden te stimuleren – onderdeel van het Klimaatakkoord – en werd vorige week nog door staatssecretaris Menno Snel verdedigd, na Kamervragen van de leden Omtzigt  en Lodders. Het model zat er vorig jaar helemaal naast waardoor de ingeschatte 141 miljoen subsidie met 69 miljoen euro werd overschreden. 

Het Carbontax-model is niet openbaar en kan ook niet door het ministerie zelf worden toegepast. Het is in bezit van adviesbureau Revnext, dat ook werkt voor RAI Vereniging en Tesla.

Lees meer hierover op Automotive Management.

Rekenmodel voor EV-subsidies opnieuw onder vuur | Fleet&Mobility

Rekenmodel voor EV-subsidies opnieuw onder vuur

Maarten Maarten
• Laatste update:
Vooral Tesla profiteerde vorig jaar van de EV-subsidies

Het Carbontax-model, dat onder andere wordt gebruikt voor het bepalen van de EV-subsidiëring, is niet door TNO of het Planbureau voor de Leefomgeving gevalideerd. Dit staat in een brief van TNO op antwoord van vragen van website Follow the money. Het model vormt de basis voor het subsidiebeleid om elektrisch rijden te stimuleren – onderdeel van het Klimaatakkoord – en werd vorige week nog door staatssecretaris Menno Snel verdedigd, na Kamervragen van de leden Omtzigt  en Lodders. Het model zat er vorig jaar helemaal naast waardoor de ingeschatte 141 miljoen subsidie met 69 miljoen euro werd overschreden. 

Het Carbontax-model is niet openbaar en kan ook niet door het ministerie zelf worden toegepast. Het is in bezit van adviesbureau Revnext, dat ook werkt voor RAI Vereniging en Tesla.

Lees meer hierover op Automotive Management.