VZR waarschuwt EV-rijders nog maar eens: pas op met bijtelling

 Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De zakelijke rijder kunnen zich verkijken op de bijtellingsregels. (Foto: Shutterstock)

De elektrische auto is in trek, vooral vanwege de lage bijtelling van 4 procent (volgend jaar wordt dat 8 procent). De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) waarschuwt leaserijders die, verblind door deze lage bijtelling, besluiten om deze elektrische auto privé te gebruiken terwijl ze de vorige leaseauto dit jaar niet privé gebruikten. De Belastingdienst houdt er immers een rigide bijtellingsvrije grens van 500 kilometer op na – gerekend over een heel kalenderjaar. De zakelijke rijder die in de laatste maanden een EV gaat rijden en privé gaat gebruiken, moet óók de bijtelling over zijn vorige leaseauto van dit jaar betalen. Volgens VZR heeft van de meer dan één miljoen zakelijk rijders 12 procent een verklaring geen privé gebruik getekend.

Kosteloos overstappen

Er zijn slechts twee momenten om ‘kosteloos’ over te stappen, van wel bijtellen naar niet bijtellen, en andersom. Dat is bij een nieuw kalenderjaar, dus op 1 januari, maar ook bij het wisselen van werkgever. Deze belastingregel is uiteraard bekend, maar VZR maar ziet dankzij de EV-switchers de kans schoon om nog maar een keer op het bijtellingsaambeeld te hameren: het rigide systeem moet op de schop. VZR-voorzitter Jan van Delft hierover: “Een belangrijke tip en stelregel. Als je nu een zakenauto hebt maar niet bijtelt, dan kan je tot 1 januari je nieuwe elektrische nog niet privé gebruiken. Wij vinden deze regelgeving, waarbij je maar één keer per jaar kan switchen, veel te star”, zegt Van Delft. “We pleiten voor flexibilisering, maar in gesprekken hierover krijgen we tot nu toe nul op het rekest.”

VZR waarschuwt EV-rijders nog maar eens: pas op met bijtelling | Fleet&Mobility

VZR waarschuwt EV-rijders nog maar eens: pas op met bijtelling

 Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De zakelijke rijder kunnen zich verkijken op de bijtellingsregels. (Foto: Shutterstock)

De elektrische auto is in trek, vooral vanwege de lage bijtelling van 4 procent (volgend jaar wordt dat 8 procent). De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) waarschuwt leaserijders die, verblind door deze lage bijtelling, besluiten om deze elektrische auto privé te gebruiken terwijl ze de vorige leaseauto dit jaar niet privé gebruikten. De Belastingdienst houdt er immers een rigide bijtellingsvrije grens van 500 kilometer op na – gerekend over een heel kalenderjaar. De zakelijke rijder die in de laatste maanden een EV gaat rijden en privé gaat gebruiken, moet óók de bijtelling over zijn vorige leaseauto van dit jaar betalen. Volgens VZR heeft van de meer dan één miljoen zakelijk rijders 12 procent een verklaring geen privé gebruik getekend.

Kosteloos overstappen

Er zijn slechts twee momenten om ‘kosteloos’ over te stappen, van wel bijtellen naar niet bijtellen, en andersom. Dat is bij een nieuw kalenderjaar, dus op 1 januari, maar ook bij het wisselen van werkgever. Deze belastingregel is uiteraard bekend, maar VZR maar ziet dankzij de EV-switchers de kans schoon om nog maar een keer op het bijtellingsaambeeld te hameren: het rigide systeem moet op de schop. VZR-voorzitter Jan van Delft hierover: “Een belangrijke tip en stelregel. Als je nu een zakenauto hebt maar niet bijtelt, dan kan je tot 1 januari je nieuwe elektrische nog niet privé gebruiken. Wij vinden deze regelgeving, waarbij je maar één keer per jaar kan switchen, veel te star”, zegt Van Delft. “We pleiten voor flexibilisering, maar in gesprekken hierover krijgen we tot nu toe nul op het rekest.”