Beheeradvies | Privélease: kans of bedreiging?

Redactie Redactie
• Laatste update:
Arie Brundel, senior consultant Fleet Support (Foto: Fleet Support)

Naast de reguliere verkoopkanalen van merkdealers, zien we nu dat ook van oudsher b2b-partijen (lees: leasemaatschappijen ) en branchevreemde partijen zoals Mediamarkt en Albert Heijn zich op deze groeimarkt storten. Voor u als fleetowner lijkt privélease niet relevant, want gericht op de consument. Maar het kan u wel degelijk helpen bij het realiseren van diverse zakelijke doelstellingen.

De VNA heeft samenwerking gezocht met de Consumentenbond om te komen tot zelfregulering. De genoemde partijen hebben samen het Keurmerk Privélease gelanceerd en dat is zeker een stap in de goede richting. Maar een aantal zaken is (nog) beter en duidelijker af te spreken. Gelijke meer-/minderkilometers, duidelijkheid vooraf over kosten bij aanpassing jaarkilometrage en/of looptijd. Dat soort dingen.

Zoals gezegd: privélease richt zich op de privégebruiker. Maar het is ook een leasevorm die uw organisatie kan inzetten om meerdere redenen: het maakt uw organisatie een aantrekkelijke werkgever, het kan bijdragen aan uw duurzaamheidsdoelstellingen en een mobiliteitsbudget nog interessanter maken. 

  • In de huidige aantrekkende economie is het steeds meer van belang om medewerkers binen te halen of te behouden. Dus als u via de eigen leasemaatschappij een interessant privélease-aanbod heeft, maakt dat uw arbeidsvoorwaarden zeker completer. 
  • Op dit moment worden duurzaamheid en milieueffecten vooral gemeten op basis van eigen bedrijfsmiddelen. De uitstoot van leaseauto’s, het energielabel van het kantoorpand, dat soort dingen. Maar op termijn wordt ook gekeken naar de milieu-impact van de hele populatie, zoals bijvoorbeeld het woon-werkverkeer van de forenzende collega’s. Een interessant privélease-aanbod vergroent het particuliere autogebruik.
  • Het aanbieden van een mobiliteitsbudget wint al een paar jaar aan populariteit. De boekhoudspelregels van IFRS hebben ook voor extra interesse gezorgd. 

Overweegt u privélease actief aan te bieden, zorg voor de juiste voorwaarden, keuzes en afwegingen. Dus volg bijvoorbeeld de Module 6 Flexibele mobiliteit uit onze Leergang. 

Arie Brundel, senior consultant Fleet Support

Deze rubriek wordt mogelijk gemaakt door Fleet Support.

Beheeradvies | Privélease: kans of bedreiging? | Fleet&Mobility

Beheeradvies | Privélease: kans of bedreiging?

Redactie Redactie
• Laatste update:
Arie Brundel, senior consultant Fleet Support (Foto: Fleet Support)

Naast de reguliere verkoopkanalen van merkdealers, zien we nu dat ook van oudsher b2b-partijen (lees: leasemaatschappijen ) en branchevreemde partijen zoals Mediamarkt en Albert Heijn zich op deze groeimarkt storten. Voor u als fleetowner lijkt privélease niet relevant, want gericht op de consument. Maar het kan u wel degelijk helpen bij het realiseren van diverse zakelijke doelstellingen.

De VNA heeft samenwerking gezocht met de Consumentenbond om te komen tot zelfregulering. De genoemde partijen hebben samen het Keurmerk Privélease gelanceerd en dat is zeker een stap in de goede richting. Maar een aantal zaken is (nog) beter en duidelijker af te spreken. Gelijke meer-/minderkilometers, duidelijkheid vooraf over kosten bij aanpassing jaarkilometrage en/of looptijd. Dat soort dingen.

Zoals gezegd: privélease richt zich op de privégebruiker. Maar het is ook een leasevorm die uw organisatie kan inzetten om meerdere redenen: het maakt uw organisatie een aantrekkelijke werkgever, het kan bijdragen aan uw duurzaamheidsdoelstellingen en een mobiliteitsbudget nog interessanter maken. 

  • In de huidige aantrekkende economie is het steeds meer van belang om medewerkers binen te halen of te behouden. Dus als u via de eigen leasemaatschappij een interessant privélease-aanbod heeft, maakt dat uw arbeidsvoorwaarden zeker completer. 
  • Op dit moment worden duurzaamheid en milieueffecten vooral gemeten op basis van eigen bedrijfsmiddelen. De uitstoot van leaseauto’s, het energielabel van het kantoorpand, dat soort dingen. Maar op termijn wordt ook gekeken naar de milieu-impact van de hele populatie, zoals bijvoorbeeld het woon-werkverkeer van de forenzende collega’s. Een interessant privélease-aanbod vergroent het particuliere autogebruik.
  • Het aanbieden van een mobiliteitsbudget wint al een paar jaar aan populariteit. De boekhoudspelregels van IFRS hebben ook voor extra interesse gezorgd. 

Overweegt u privélease actief aan te bieden, zorg voor de juiste voorwaarden, keuzes en afwegingen. Dus volg bijvoorbeeld de Module 6 Flexibele mobiliteit uit onze Leergang. 

Arie Brundel, senior consultant Fleet Support

Deze rubriek wordt mogelijk gemaakt door Fleet Support.