Europese bestelwagenverkoop verliest in oktober 18 procent

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Het overgrote deel van de nieuw aangeschafte bedrijfswagens is nog fossiel, terwijl dieselbusjes vanaf 2025 te maken krijgen met zero-emissiezones
Bestelwagenverkoopt daalt met 18 procent in oktober. (Foto: Shutterstock)

De vier grote Europese markten noteerden sterke dalingen: Spanje (-36.8%), Duitsland (-25.2%), Frankrijk (-24.6%) en Italië (-22.8%). De daling in de registraties wordt door Acea vooral verklaard door het tekort aan microchips waardoor fabrieken niet kunnen leveren. Nederland was één van de landen waar nog wel een groei zichtbaar was, van 5,1 procent

Koploper

Over de eerste tien maanden van 2021 zijn de Europese cijfers nog wel positief. Het aantal registraties in de EU groeide met 14,1 procent naar 1,3 miljoen voertuigen. Ondanks de dalingen van de afgelopen maanden, staan de grootste markten nog steeds in de plus ten opzichte van 2020. Koploper is Italië (+21.9%), daarna volgen Frankrijk (+12.2%), Spanje (+3.7%) en Duitsland (+3.7%). De Nederlandse markt groeide dit jaar 14,7 procent. 

Europese bestelwagenverkoop verliest in oktober 18 procent | Fleet&Mobility

Europese bestelwagenverkoop verliest in oktober 18 procent

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Het overgrote deel van de nieuw aangeschafte bedrijfswagens is nog fossiel, terwijl dieselbusjes vanaf 2025 te maken krijgen met zero-emissiezones
Bestelwagenverkoopt daalt met 18 procent in oktober. (Foto: Shutterstock)

De vier grote Europese markten noteerden sterke dalingen: Spanje (-36.8%), Duitsland (-25.2%), Frankrijk (-24.6%) en Italië (-22.8%). De daling in de registraties wordt door Acea vooral verklaard door het tekort aan microchips waardoor fabrieken niet kunnen leveren. Nederland was één van de landen waar nog wel een groei zichtbaar was, van 5,1 procent

Koploper

Over de eerste tien maanden van 2021 zijn de Europese cijfers nog wel positief. Het aantal registraties in de EU groeide met 14,1 procent naar 1,3 miljoen voertuigen. Ondanks de dalingen van de afgelopen maanden, staan de grootste markten nog steeds in de plus ten opzichte van 2020. Koploper is Italië (+21.9%), daarna volgen Frankrijk (+12.2%), Spanje (+3.7%) en Duitsland (+3.7%). De Nederlandse markt groeide dit jaar 14,7 procent.