VZR strijdt voor hogere kilometervergoeding

Redactie Redactie
• Laatste update:

VZR stuurde vandaag een position paper naar de Tweede Kamer met de vraag om een hogere vergoeding.

De hoogte van de vergoeding voor werknemers die hun privé auto zakelijk inzetten is in 2006 vastgesteld. En inmiddels is er volgens VZR-voorzitter Jan van Delft veel veranderd. “De variabele kosten in mobiliteit zijn de afgelopen jaren fors gestegen. Denk hierbij aan de kosten van reparatie, onderhoud en banden, maar ook kosten voor bijvoorbeeld brandstof zijn steeds hoger geworden. Zeker als we deze vergelijken met 10 jaar geleden. Op basis van de consumentenprijzenindex van het CBS zou per eind 2015 de onbelaste kilometervergoeding minstens 22 cent moeten zijn. Wij vinden dat werkgevers de daadwerkelijke autokosten moeten vergoeden aan de werknemer.”

Tegenstanders
De VZR zet zich in voor de belangen van zakelijk rijders. Er zijn echter steeds meer bedrijven die juist het gebruik van de auto door werknemers willen ontmoedigen. Dat doen zij door de vergoeding per kilometer te verlagen, of het maximum aantal declarabele reiskilometers te beperken. Zo topt Ymere de kilometervergoeding af op 40 kilometer per dag. ABN Amro heeft een maximum vergoeding van 270 euro per maand doorgevoerd, op basis van 19 cent per kilometer.

Op deze manier willen zij medewerkers stimuleren het OV, de fiets of andere alternatieven van de auto te gebruiken om parkeerproblemen aan te pakken, CO2-uitstoot te reduceren of de gezondheid van medewerkers te verbeteren.

Lees hier het interview met Miranda Koning (Ymere), Mobiliteitsmanager van het Jaar 2016.

Het interview met ABN Amro wordt aanstaande vrijdag online gepubliceerd.

VZR strijdt voor hogere kilometervergoeding | Fleet&Mobility

VZR strijdt voor hogere kilometervergoeding

Redactie Redactie
• Laatste update:

VZR stuurde vandaag een position paper naar de Tweede Kamer met de vraag om een hogere vergoeding.

De hoogte van de vergoeding voor werknemers die hun privé auto zakelijk inzetten is in 2006 vastgesteld. En inmiddels is er volgens VZR-voorzitter Jan van Delft veel veranderd. “De variabele kosten in mobiliteit zijn de afgelopen jaren fors gestegen. Denk hierbij aan de kosten van reparatie, onderhoud en banden, maar ook kosten voor bijvoorbeeld brandstof zijn steeds hoger geworden. Zeker als we deze vergelijken met 10 jaar geleden. Op basis van de consumentenprijzenindex van het CBS zou per eind 2015 de onbelaste kilometervergoeding minstens 22 cent moeten zijn. Wij vinden dat werkgevers de daadwerkelijke autokosten moeten vergoeden aan de werknemer.”

Tegenstanders
De VZR zet zich in voor de belangen van zakelijk rijders. Er zijn echter steeds meer bedrijven die juist het gebruik van de auto door werknemers willen ontmoedigen. Dat doen zij door de vergoeding per kilometer te verlagen, of het maximum aantal declarabele reiskilometers te beperken. Zo topt Ymere de kilometervergoeding af op 40 kilometer per dag. ABN Amro heeft een maximum vergoeding van 270 euro per maand doorgevoerd, op basis van 19 cent per kilometer.

Op deze manier willen zij medewerkers stimuleren het OV, de fiets of andere alternatieven van de auto te gebruiken om parkeerproblemen aan te pakken, CO2-uitstoot te reduceren of de gezondheid van medewerkers te verbeteren.

Lees hier het interview met Miranda Koning (Ymere), Mobiliteitsmanager van het Jaar 2016.

Het interview met ABN Amro wordt aanstaande vrijdag online gepubliceerd.