Occasionmarkt veert op, restwaarde diesels in verdomhoekje
Dat concludeert Indicata, de datadochter van remarketingbedrijf Autorola, in zijn maandelijkse Market Watch. De vraagprijzen zijn over het algemeen licht gedaald, terwijl de handelsprijzen weer wat opveren in de markten die niet (langer) in lockdown zitten. Diesels en grote auto’s zijn daarbij de grote dissonant, stelt Indicata, dat zich baseert op een analyse van miljoenen occasionadvertenties van autobedrijven. In de zes markten die weer grotendeels operationeel zijn is de populariteit van diesels de afgelopen maanden afgenomen, veelal ten gunste van benzinemodellen. De teloorgang van de diesel lijkt te versnellen, stelt Indicata, dat Polen daarbij als voorbeeld noemt. Daar wonnen benzinemodellen relatief het meeste aan populariteit.
Beperkte dip
Ook restwaardebepaler Autotelex ziet dat het verschil in restwaarden tussen benzine- en dieselmodellen nog groter is geworden. Biedingen op benzinemodellen komen boven de handelswaarde uit, die van diesels eronder. Dat meldt Autotelex op basis van zijn eigen biedingsplatform. Ook de restwaarden van EV’s houden goed stand, concludeert Autotelex. Eén van de uitzonderingen is de Tesla Model S, die heeft het moeilijk. Autotelex heeft inmiddels een extra restwaarde aanpassing doorgevoerd. Ook de BMW i3 zit in de gevarenzone. “Met de aanschafsubsidie (per 1 juli) van 2.000 euro voor een elektrische occasion op komst, kijken we de situatie nog heel even aan.”
Over de stand van zaken op de middellange termijn durft Autotelex nog niet veel te zeggen. “De eerste restwaardedip is beperkt gebleven. Maar er is nog bijzonder weinig zicht op de middellange termijn.” Autotelex is niet heel positief. “Maar daarop anticiperen is nog niet aan de orde.”
Bekijk hieronder een interview met Jan Bloemhof, dga van groothandel Bloemhof & Pleiter. Hij verwacht dat over enkele maanden de restwaarden weer hersteld zijn.