ALD haalt recordopbrengst uit remarketing in eerste halfjaar
In dezelfde periode vorig jaar was het nettoresultaat 206,8 miljoen euro. Dat meldt ALD vandaag. Het operationeel resultaat steeg met 85 procent naar 450 miljoen euro.
De vloot bleef stabiel op 1,76 miljoen autoâs. De marge op leasecontracten en services steeg met 9 procent naar 671,6 miljoen euro. Voor heel 2021 geeft ALD een groeiverwachting af van 1 tot 3 procent voor de vloot. Het aandeel van EVâs, PHEVâs en hybrides blijft hierin toenemen, stelt het bedrijf; dit segment is in Europa goed voor 26 procent van de afzet van nieuwe personenauto’s.
Hoge remarketingopbrengst
Volgens ALD zijn de goede resultaten vooral te danken aan de recordopbrengst van 125 miljoen euro uit de verkoop van 169 duizend eindecontractautoâs (740 euro per auto). Vorig jaar leed het bedrijf op de verkoop van 126 duizend nog een verlies van 11,6 miljoen euro (-92 euro per voertuig). De leasemaatschappij stelt dat de markt gunstig is, omdat de vraag naar occasions groot is als gevolg van de langere levertijden van nieuwe autoâs. Tegenover een grote vraag staat echter schaarste in het aanbod, wat tot hogere prijzen leidt.
Optimisme
Volgens Tim Albertsen, ceo van de ALD Group, keert het optimisme terug in de markt, maar zorgt het chiptekort voor een kink in de kabel. âVeel landen zien het begin van het einde van de coronacrisis. Het tekort aan halfgeleiders heeft grote gevolgen gehad voor veel van onze activiteiten. Levertijden van nieuwe auto’s zijn langer, maar het heeft ook een positieve invloed gehad op het prijsniveau voor gebruikte auto’sâ, aldus Albertsen.
In Nederland is de leasevloot met 1,5 procent gegroeid. Dat stemt Jeroen Kruisweg, ceo van ALD Automotive Nederland, tevreden. âALD heeft in Nederland wederom uitstekende resultaten, zowel financieel als in de realisatie van een lichte vlootgroeiâ, aldus Kruisweg. De leasemaatschappij nam eerder de vloot van SternLease over, waardoor de leasevloot toen groeide met 24 procent.