Nissan onderzoekt tankstation van de toekomst

Redactie Redactie
• Laatste update:

Als de doelstelling van de overheid wordt gehaald, zijn er in 2025 een miljoen EV’s op de weg. Volgens Jean-Pierre Diernaz, directeur electric vehicles bij Nissan, moeten tankstations daarom veranderen. “Anders gaan ze een onzekere toekomst tegemoet als er veel minder benzine- en dieselauto’s op de weg zijn. Het is onvermijdelijk om de infrastructuur op de groei aan te passen.”

Energieopslag
In de conceptontwikkeling wordt uitgegaan van een situatie waarin emissievrij rijden, online communities en autonoom rijden heel vanzelfsprekend zijn. De voordelen van een slim EV-ecosysteem moeten aan bod komen. Het gaat dus niet alleen om mobiliteit, maar bijvoorbeeld ook om het benutten van de batterijen van elektrische auto’s voor opslag van lokaal opgewekte energie.

David Nelson, hoofd design bij Foster + Partners, wil met het onderzoek de uitdagingen waar we mee te maken krijgen in steden uitlichten. “Nieuwe technologie, alternatieve energie en veranderende trends in onze samenleving hebben een geweldige impact op ons leven. Het ziet ernaar uit dat elektrische auto’s een stevige voet aan de grond krijgen in stedelijke omgeving. Daarom is het nodig dat we kijken naar het energiestation voor toekomstige generaties; een nieuwe benadering van design die meer gericht is op integratie binnen samenwerkingsverbanden in steden.”

Nissan onderzoekt tankstation van de toekomst | Fleet&Mobility

Nissan onderzoekt tankstation van de toekomst

Redactie Redactie
• Laatste update:

Als de doelstelling van de overheid wordt gehaald, zijn er in 2025 een miljoen EV’s op de weg. Volgens Jean-Pierre Diernaz, directeur electric vehicles bij Nissan, moeten tankstations daarom veranderen. “Anders gaan ze een onzekere toekomst tegemoet als er veel minder benzine- en dieselauto’s op de weg zijn. Het is onvermijdelijk om de infrastructuur op de groei aan te passen.”

Energieopslag
In de conceptontwikkeling wordt uitgegaan van een situatie waarin emissievrij rijden, online communities en autonoom rijden heel vanzelfsprekend zijn. De voordelen van een slim EV-ecosysteem moeten aan bod komen. Het gaat dus niet alleen om mobiliteit, maar bijvoorbeeld ook om het benutten van de batterijen van elektrische auto’s voor opslag van lokaal opgewekte energie.

David Nelson, hoofd design bij Foster + Partners, wil met het onderzoek de uitdagingen waar we mee te maken krijgen in steden uitlichten. “Nieuwe technologie, alternatieve energie en veranderende trends in onze samenleving hebben een geweldige impact op ons leven. Het ziet ernaar uit dat elektrische auto’s een stevige voet aan de grond krijgen in stedelijke omgeving. Daarom is het nodig dat we kijken naar het energiestation voor toekomstige generaties; een nieuwe benadering van design die meer gericht is op integratie binnen samenwerkingsverbanden in steden.”