Amsterdam stopt met EV-subsidies

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt de gemeente Amsterdam.

Beide subsidieregelingen zijn in 2012 gestart. Voor 400 e-taxi’s, 400 e-bestelwagens, 25 e-vrachtwagens en 150 zakelijke e-personenauto’s is gebruik gemaakt van de subsidie. In totaal hebben verschillende ondernemers zo`n 40 miljoen euro geïnvesteerd in EV’s. De gemeente heeft 6 miljoen aan subsidie toegekend.

Het originele plan in 2009 van de gemeente was 10 miljoen euro te investeren, zodat er in 2015 10 duizend elektrische auto’s in Amsterdam zouden rijden.

Laadpunten
Daarnaast is het oplaadnetwerk buiten de openbare ruimte met ongeveer 500 oplaadpunten gegroeid, waarvan 200 oplaadpunten openbaar zijn. Daar is 350 duizend euro subsidie van de gemeente voor gebruikt. De laadpaal-ambities van de stad zijn met het eindigen van de subsidieregeling niet voorbij.

De Vereniging Elektrische Rijders (VER) vreest dat het aantal oplaadpunten voor EV’s in de hoofdstad achterblijft bij het aantal EV’s. De nieuwe belangenorganisatie zegt tegen Nu.nl dat makkelijk parkeren en opladen een belangrijke voorwaarde is voor de aanschaf van een elektrische auto. Mensen betalen meer voor zo`n auto, dus je wilt er zeker van zijn dat je de auto ook makkelijk kunt gebruiken”, zegt Ellen Hiep, bestuurslid van VER.

Onlangs won Allego nog een snellaadtender in Amsterdam. 

Amsterdam stopt met EV-subsidies | Fleet&Mobility

Amsterdam stopt met EV-subsidies

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt de gemeente Amsterdam.

Beide subsidieregelingen zijn in 2012 gestart. Voor 400 e-taxi’s, 400 e-bestelwagens, 25 e-vrachtwagens en 150 zakelijke e-personenauto’s is gebruik gemaakt van de subsidie. In totaal hebben verschillende ondernemers zo`n 40 miljoen euro geïnvesteerd in EV’s. De gemeente heeft 6 miljoen aan subsidie toegekend.

Het originele plan in 2009 van de gemeente was 10 miljoen euro te investeren, zodat er in 2015 10 duizend elektrische auto’s in Amsterdam zouden rijden.

Laadpunten
Daarnaast is het oplaadnetwerk buiten de openbare ruimte met ongeveer 500 oplaadpunten gegroeid, waarvan 200 oplaadpunten openbaar zijn. Daar is 350 duizend euro subsidie van de gemeente voor gebruikt. De laadpaal-ambities van de stad zijn met het eindigen van de subsidieregeling niet voorbij.

De Vereniging Elektrische Rijders (VER) vreest dat het aantal oplaadpunten voor EV’s in de hoofdstad achterblijft bij het aantal EV’s. De nieuwe belangenorganisatie zegt tegen Nu.nl dat makkelijk parkeren en opladen een belangrijke voorwaarde is voor de aanschaf van een elektrische auto. Mensen betalen meer voor zo`n auto, dus je wilt er zeker van zijn dat je de auto ook makkelijk kunt gebruiken”, zegt Ellen Hiep, bestuurslid van VER.

Onlangs won Allego nog een snellaadtender in Amsterdam.