ING: succes private lease en EV dempen daling verkoop nieuwe auto’s

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
EV's blijven populair. (Foto: Shutterstock)

De nieuwverkoop komt volgens de bank uit op 430 duizend (-4%). Eerder al lieten Bovag en RAI Vereniging weten uit te gaan van 425 duizend stuks. In 2019 werden er 61.900 EV’s geregistreerd, goed voor een marktaandeel van 13 procent. ING verwacht dat dit in 2020 niet direct verder zal stijgen maar op een niveau zal blijven van tenminste 50 duizend. Hierbij speelt mee dat fabrikanten meer nieuwe elektrische auto’s moeten verkopen om aan de nieuwe emissiegrens van 95 gram per CO2 per km te voldoen. Ook wordt het aanbod ruimer, aldus de bank. Verder kan de verhoging van de bijtelling voor EV’s in 2021 opnieuw een eindejaarseffect opleveren. De onzekerheid over de wijziging van de hoogte van de bpm en het ontbreken aan duidelijkheid over de geplande subsidie voor aanschaf van elektrische auto’s voor particulieren, kunnen invloed hebben op de verkoop.Lees meer over het ING sectorrapport op Automotive-online.

Private lease wint nog steeds aan populariteit, stelt de bank verder, mede dankzij de lage rente en toenemende concurrentie. ING verwacht dat het park groeit van 145 duizend eind 2018 naar 220 duizend eind 2020. Onder particulieren is één op de vijf kopers inmiddels een private lease-koper. Anderzijds neemt ook het aantal suv’s – ondanks hogere bpm – verder toe, denkt ING. “Dit is ook wereldwijd een trend en zorgt er mede voor dat de CO2-uitstoot moeizaam daalt. Inmiddels valt 1 op de 3 nieuw verkochte auto’s in Nederland in het suv-segment, zoals bijvoorbeeld de Volvo XC60/90 of de BMW X5/7.”

privatelease ing 2020

ING: succes private lease en EV dempen daling verkoop nieuwe auto’s | Fleet&Mobility

ING: succes private lease en EV dempen daling verkoop nieuwe auto’s

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
EV's blijven populair. (Foto: Shutterstock)

De nieuwverkoop komt volgens de bank uit op 430 duizend (-4%). Eerder al lieten Bovag en RAI Vereniging weten uit te gaan van 425 duizend stuks. In 2019 werden er 61.900 EV’s geregistreerd, goed voor een marktaandeel van 13 procent. ING verwacht dat dit in 2020 niet direct verder zal stijgen maar op een niveau zal blijven van tenminste 50 duizend. Hierbij speelt mee dat fabrikanten meer nieuwe elektrische auto’s moeten verkopen om aan de nieuwe emissiegrens van 95 gram per CO2 per km te voldoen. Ook wordt het aanbod ruimer, aldus de bank. Verder kan de verhoging van de bijtelling voor EV’s in 2021 opnieuw een eindejaarseffect opleveren. De onzekerheid over de wijziging van de hoogte van de bpm en het ontbreken aan duidelijkheid over de geplande subsidie voor aanschaf van elektrische auto’s voor particulieren, kunnen invloed hebben op de verkoop.Lees meer over het ING sectorrapport op Automotive-online.

Private lease wint nog steeds aan populariteit, stelt de bank verder, mede dankzij de lage rente en toenemende concurrentie. ING verwacht dat het park groeit van 145 duizend eind 2018 naar 220 duizend eind 2020. Onder particulieren is één op de vijf kopers inmiddels een private lease-koper. Anderzijds neemt ook het aantal suv’s – ondanks hogere bpm – verder toe, denkt ING. “Dit is ook wereldwijd een trend en zorgt er mede voor dat de CO2-uitstoot moeizaam daalt. Inmiddels valt 1 op de 3 nieuw verkochte auto’s in Nederland in het suv-segment, zoals bijvoorbeeld de Volvo XC60/90 of de BMW X5/7.”

privatelease ing 2020