Effect autodelen op autogebruik nihil

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat blijkt uit onderzoek van professor Wim Hafkamp van de Erasmus Universiteit.

Alleen bij een deel van de huishoudens die voorheen één, veelgebruikte auto in bezit hadden, worden er aanzienlijk minder autokilometers gereden. Het gaat dan specifiek om automobilisten die vanwege veranderde omstandigheden of noodzakelijke bezuiniging zijn gaan autodelen. Ook mensen die uit overtuiging zijn gaan autodelen, rijden minder kilometers dan voorheen met hun eigen auto.

Volgens Hafkamp is er uitgebreider onderzoek nodig om de precieze gevolgen voor automobiliteit te meten. Hij benadrukt verder dat autodelen, zeker in de peer-to-peer-programma’s, een reële optie is voor de jongere generatie voor wie autobezit niet meer vanzelfsprekend is, maar wel duur. Autodelen blijft van groot belang in dichtbebouwde binnensteden en de aangelegen woonwijken waar parkeerdruk hoog is.

Tijdens het Fleetmanagement Event in mei 2015 vertelde René Seyger, partner bij Roland Berger Strategy Consultants, dat in Manhattan voor iedere nieuwe deelauto er tien auto’s van de straat verdwijnen

Effect autodelen op autogebruik nihil | Fleet&Mobility

Effect autodelen op autogebruik nihil

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat blijkt uit onderzoek van professor Wim Hafkamp van de Erasmus Universiteit.

Alleen bij een deel van de huishoudens die voorheen één, veelgebruikte auto in bezit hadden, worden er aanzienlijk minder autokilometers gereden. Het gaat dan specifiek om automobilisten die vanwege veranderde omstandigheden of noodzakelijke bezuiniging zijn gaan autodelen. Ook mensen die uit overtuiging zijn gaan autodelen, rijden minder kilometers dan voorheen met hun eigen auto.

Volgens Hafkamp is er uitgebreider onderzoek nodig om de precieze gevolgen voor automobiliteit te meten. Hij benadrukt verder dat autodelen, zeker in de peer-to-peer-programma’s, een reële optie is voor de jongere generatie voor wie autobezit niet meer vanzelfsprekend is, maar wel duur. Autodelen blijft van groot belang in dichtbebouwde binnensteden en de aangelegen woonwijken waar parkeerdruk hoog is.

Tijdens het Fleetmanagement Event in mei 2015 vertelde René Seyger, partner bij Roland Berger Strategy Consultants, dat in Manhattan voor iedere nieuwe deelauto er tien auto’s van de straat verdwijnen