TU bouwt stopcontact op waterstofauto

Redactie Redactie
• Laatste update:

De onderzoeksgroep Future Energy Systems van professor Ad van Wijk van de TU Delft doet onderzoek naar verschillende geïntegreerde systeemtoepassingen van brandstofcellen, zoals in het programma Car as Power Plant. “De installatie van het stopcontact als elektriciteitsuitgang is een grote stap voorwaarts in een toekomst waarin waterstofauto’s een bijdrage leveren aan schone mobiliteit en duurzame energievoorziening”, zegt Frank Meijer, hoofd van de afdeling Waterstof Elektrische Mobiliteit van Hyundai. “Waterstofauto’s produceren elektriciteit, warmte en schoon water, wat kan worden gebruikt in huizen, scholen en kantoren. Wij zijn er trots op dat dergelijke energie geleverd kan worden door de Hyundai ix35 Fuel Cell.”

Elektriciteit voor tien huizen
De Hyundai ix35 Fuel Cell kan nu 10 kW vermogen leveren. Dat is genoeg om gemiddeld tien huizen te voorzien in hun elektriciteitsgebruik. De auto is in staat elektriciteit te leveren aan het elektriciteitsnet of direct aan een woning, bijvoorbeeld als aanvulling op zonne- en windenergie. Deze toepassingen worden in de volgende fase onderzocht en getest.

In Nederland zijn er 25 Hyundai’s ix35 Fuel Cell op kenteken gezet, de helft van wat er op de Nederlandse markt is gebracht. Hyundai verwacht dit aantal dit jaar te kunnen verdubbelen. 

Ook BMW liet met hun deelname in het Timmerhuis-project zien bezig te zijn met de auto als energiecentrale.

TU bouwt stopcontact op waterstofauto | Fleet&Mobility

TU bouwt stopcontact op waterstofauto

Redactie Redactie
• Laatste update:

De onderzoeksgroep Future Energy Systems van professor Ad van Wijk van de TU Delft doet onderzoek naar verschillende geïntegreerde systeemtoepassingen van brandstofcellen, zoals in het programma Car as Power Plant. “De installatie van het stopcontact als elektriciteitsuitgang is een grote stap voorwaarts in een toekomst waarin waterstofauto’s een bijdrage leveren aan schone mobiliteit en duurzame energievoorziening”, zegt Frank Meijer, hoofd van de afdeling Waterstof Elektrische Mobiliteit van Hyundai. “Waterstofauto’s produceren elektriciteit, warmte en schoon water, wat kan worden gebruikt in huizen, scholen en kantoren. Wij zijn er trots op dat dergelijke energie geleverd kan worden door de Hyundai ix35 Fuel Cell.”

Elektriciteit voor tien huizen
De Hyundai ix35 Fuel Cell kan nu 10 kW vermogen leveren. Dat is genoeg om gemiddeld tien huizen te voorzien in hun elektriciteitsgebruik. De auto is in staat elektriciteit te leveren aan het elektriciteitsnet of direct aan een woning, bijvoorbeeld als aanvulling op zonne- en windenergie. Deze toepassingen worden in de volgende fase onderzocht en getest.

In Nederland zijn er 25 Hyundai’s ix35 Fuel Cell op kenteken gezet, de helft van wat er op de Nederlandse markt is gebracht. Hyundai verwacht dit aantal dit jaar te kunnen verdubbelen. 

Ook BMW liet met hun deelname in het Timmerhuis-project zien bezig te zijn met de auto als energiecentrale.