‘Plug-ins rijden gemiddeld dertig procent elektrisch’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat blijkt uit voorlopige onderzoekscijfers van TNO voor de phev monitor 2015.

De Opel Ampera en Chevrolet Volt maken gemiddeld de meeste elektrische kilometers, namelijk 45 procent. “Volgens de typekeuringstest is dat 75 procent”, aldus Smokers. “Wel blijkt dat als we alleen naar de 25 ‘beste phev-rijders’ kijken, de Ampera en de Volt wel 60 procent elektrisch rijden.” Het gemiddelde aantal elektrische kilometers door phev’s ligt op 30 procent. De Mitsubishi Outlander haalt 32 procent gemiddeld.

De conferentie werd georganiseerd door Natuur & Milieu. Ook werden de resultaten van het onderzoek ‘Sturen op stekkeren’ dat zij samen met Fleet Support en The New Motion hebben gehouden, gepresenteerd. Het onderzoek is gehouden onder 106 fleetowners die samen verantwoordelijk zijn voor 67 duizend voertuigen, waarvan 2.444 phev’s en 372 EV’s.

Meer plug-ins
Opvallend is dat 59 procent van de respondenten tevreden is over de phev-verbruiksprestaties. Vorig jaar bleek tijdens het Fleetmanagement event nog dat de phev een hoofdpijndossier is voor veel fleetmanagers. Ook heeft 48 procent van de deelnemers nog geen aanvullende toekenningseisen voor phev’s. En slechts 36 procent heeft beleid op het gebruik van de phev. “Wel heeft 84 procent beschikking over data van het laad- en tankgedrag van de phev-rijders. Meestal via een van de passen of via de leasemaatschappij”, vertelt Leon Mulders van Fleet Support.

Hoewel de aangescherpte bijtellingsregels volgens veel fleetmanagers tot een daling van de inzet van phev`s zou leiden, blijkt uit het onderzoek dat 63 procent van de respondenten de komende vijf jaar toch groei verwachten. Voor volledig elektrische auto`s verwacht zelfs 81 procent groei. 

Op de foto: Uit een benchmark van Cleaner Car Contracts van Natuur&Milieu komen Sogeti en Sweco (nieuwe naam van Grontmij) het beste uit de bus voor wat betreft de uitstoot van het wagenpark. Het gaat respectievelijk om het norm- en het praktijkverbruik. 

‘Plug-ins rijden gemiddeld dertig procent elektrisch’ | Fleet&Mobility

‘Plug-ins rijden gemiddeld dertig procent elektrisch’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat blijkt uit voorlopige onderzoekscijfers van TNO voor de phev monitor 2015.

De Opel Ampera en Chevrolet Volt maken gemiddeld de meeste elektrische kilometers, namelijk 45 procent. “Volgens de typekeuringstest is dat 75 procent”, aldus Smokers. “Wel blijkt dat als we alleen naar de 25 ‘beste phev-rijders’ kijken, de Ampera en de Volt wel 60 procent elektrisch rijden.” Het gemiddelde aantal elektrische kilometers door phev’s ligt op 30 procent. De Mitsubishi Outlander haalt 32 procent gemiddeld.

De conferentie werd georganiseerd door Natuur & Milieu. Ook werden de resultaten van het onderzoek ‘Sturen op stekkeren’ dat zij samen met Fleet Support en The New Motion hebben gehouden, gepresenteerd. Het onderzoek is gehouden onder 106 fleetowners die samen verantwoordelijk zijn voor 67 duizend voertuigen, waarvan 2.444 phev’s en 372 EV’s.

Meer plug-ins
Opvallend is dat 59 procent van de respondenten tevreden is over de phev-verbruiksprestaties. Vorig jaar bleek tijdens het Fleetmanagement event nog dat de phev een hoofdpijndossier is voor veel fleetmanagers. Ook heeft 48 procent van de deelnemers nog geen aanvullende toekenningseisen voor phev’s. En slechts 36 procent heeft beleid op het gebruik van de phev. “Wel heeft 84 procent beschikking over data van het laad- en tankgedrag van de phev-rijders. Meestal via een van de passen of via de leasemaatschappij”, vertelt Leon Mulders van Fleet Support.

Hoewel de aangescherpte bijtellingsregels volgens veel fleetmanagers tot een daling van de inzet van phev`s zou leiden, blijkt uit het onderzoek dat 63 procent van de respondenten de komende vijf jaar toch groei verwachten. Voor volledig elektrische auto`s verwacht zelfs 81 procent groei. 

Op de foto: Uit een benchmark van Cleaner Car Contracts van Natuur&Milieu komen Sogeti en Sweco (nieuwe naam van Grontmij) het beste uit de bus voor wat betreft de uitstoot van het wagenpark. Het gaat respectievelijk om het norm- en het praktijkverbruik.