Personenauto's

Laatste update:

EV-debat: phev grootste hoofdpijndossier fleetmanager

PHEV`s zorgen voor meer hoofdpijn dan van tevoren bedacht. Het laden is te duur, de kosten van laden te onoverzichtelijk en berijders rijden te weinig elektrische kilometers met een phev. Ook moeten EV’s op de tweedehandsmarkt en bij particulieren aantrekkelijk gemaakt worden door de overheid. Dat bleek gisteren tijdens Hét Nationale EV-debat tijdens het Fleetmanagement event.

Deze week werd ook al bekend dat het gemiddelde brandstofverbruik van plug-in hybride auto’s sinds de introductie van de Mitsubishi Outlander met een kwart is toegenomen.

Debaters Renate Hemerik (VNA), Martin Huisman (Vereniging Zakelijke Rijders), Jack Knol (mobiliteitsmanager), Maarten van Biezen (Natuur & Milieu), Ruud Koornstra (Formule e-team) en Patrick Langevoort (Allego) zijn het er bijna allemaal over eens dat 200 duizend EV’s in 2020 haalbaar is, maar dat er dan nog wel veel inspanning nodig is. Vooral uit Den Haag.

Cowboymentaliteit
Jack Knol is mobiliteitsmanager bij Capgemini en heeft zo’n honderd (semi-)elektrische voertuigen in zijn vloot. “Met de energieleverancier had ik voor de laadpalen bij ons kantoor een tarief afgesproken van 18 cent per kWh. Uiteindelijk blijkt dat er aan de leasemaatschappij 30 cent per kWh is doorbelast. En niemand kan antwoord geven op de vraag waar die prijsstijging vandaan komt. Het is een cowboymentaliteit die dodelijk is voor de acceptatie van het product”, stelt hij tijdens het debat.

Om (ph)ev’s ook bij het grote publiek, de consument, aantrekkelijk te maken, is volgens Maarten van Biezen van Natuur & Milieu een aanschafsubsidie de beste oplossing. “In Noorwegen krijgen mensen 7 duizend euro aanschafsubsidie, dat lijkt me geen gek idee om ook hier in te voeren. De portemonnee is een ideaal stuurmiddel gebleken.”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
EV-debat: phev grootste hoofdpijndossier fleetmanager | Fleet&Mobility

EV-debat: phev grootste hoofdpijndossier fleetmanager

Redactie Redactie
• Laatste update:

Deze week werd ook al bekend dat het gemiddelde brandstofverbruik van plug-in hybride auto’s sinds de introductie van de Mitsubishi Outlander met een kwart is toegenomen.

Debaters Renate Hemerik (VNA), Martin Huisman (Vereniging Zakelijke Rijders), Jack Knol (mobiliteitsmanager), Maarten van Biezen (Natuur & Milieu), Ruud Koornstra (Formule e-team) en Patrick Langevoort (Allego) zijn het er bijna allemaal over eens dat 200 duizend EV’s in 2020 haalbaar is, maar dat er dan nog wel veel inspanning nodig is. Vooral uit Den Haag.

Cowboymentaliteit
Jack Knol is mobiliteitsmanager bij Capgemini en heeft zo’n honderd (semi-)elektrische voertuigen in zijn vloot. “Met de energieleverancier had ik voor de laadpalen bij ons kantoor een tarief afgesproken van 18 cent per kWh. Uiteindelijk blijkt dat er aan de leasemaatschappij 30 cent per kWh is doorbelast. En niemand kan antwoord geven op de vraag waar die prijsstijging vandaan komt. Het is een cowboymentaliteit die dodelijk is voor de acceptatie van het product”, stelt hij tijdens het debat.

Om (ph)ev’s ook bij het grote publiek, de consument, aantrekkelijk te maken, is volgens Maarten van Biezen van Natuur & Milieu een aanschafsubsidie de beste oplossing. “In Noorwegen krijgen mensen 7 duizend euro aanschafsubsidie, dat lijkt me geen gek idee om ook hier in te voeren. De portemonnee is een ideaal stuurmiddel gebleken.”