Personenauto's

Laatste update:

Toyota test ‘Lightyear-variant’ van de Prius

Toyota start in juli met de testen. (Foto: Toyota)

Het zonnedak is in theorie voor een maximale actieradius van 44,5 kilometer per dag.

Toyota en zonnecelproducent Sharp zijn een test met zonnedaken gestart. Dat meldt Toyota in een persbericht. Sharp ontwikkelde een zonnelaadsysteem dat 860 watt produceert. Toyota heeft dit zonnepaneel op het dak, de motorkap, bagageklep en andere carrosseriedelen van de Prius Plug-in Hybrid gemonteerd. Het prototype is volledig geschikt voor de openbare weg. Ter vergelijk: het zonnedak van de onlangs gepresenteerde Lightyear One – winnaar van de Innovation Awards – kan 1.250 watt produceren.

Voor de test van Toyota wordt gebruik gemaakt van een prototype op basis van de Prius Plug-in Hybrid, die al optioneel leverbaar is met een zonnepaneel op het dak. Hiermee kan de huidige productieauto bij stilstand de batterij opladen en tijdens het rijden energie opwekken van de zon om stroomverbruikers zoals de airconditioning te laten functioneren.Twee weken geleden werd zonnecelauto Lightyear gepresenteerd.

Het dak dat nu getest wordt zou circa 4,8 keer meer vermogen opwekken en in de meest gunstige omstandigheden goed zijn voor een actieradius van 44,5 kilometer. De Lightyear zou tussen de 50 en 70 kilometer moeten kunnen halen.

Nieuwe markt

Toyota wil de Prius Plug-in Hybrid testen onder verschillende omstandigheden in Tokio en op andere locaties. Het doel is om een nieuwe markt voor zonnelaadsystemen te creëren voor de mobiliteitsbranche.

Toyota test ‘Lightyear-variant’ van de Prius | Fleet&Mobility

Toyota test ‘Lightyear-variant’ van de Prius

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Toyota start in juli met de testen. (Foto: Toyota)

Toyota en zonnecelproducent Sharp zijn een test met zonnedaken gestart. Dat meldt Toyota in een persbericht. Sharp ontwikkelde een zonnelaadsysteem dat 860 watt produceert. Toyota heeft dit zonnepaneel op het dak, de motorkap, bagageklep en andere carrosseriedelen van de Prius Plug-in Hybrid gemonteerd. Het prototype is volledig geschikt voor de openbare weg. Ter vergelijk: het zonnedak van de onlangs gepresenteerde Lightyear One – winnaar van de Innovation Awards – kan 1.250 watt produceren.

Voor de test van Toyota wordt gebruik gemaakt van een prototype op basis van de Prius Plug-in Hybrid, die al optioneel leverbaar is met een zonnepaneel op het dak. Hiermee kan de huidige productieauto bij stilstand de batterij opladen en tijdens het rijden energie opwekken van de zon om stroomverbruikers zoals de airconditioning te laten functioneren.Twee weken geleden werd zonnecelauto Lightyear gepresenteerd.

Het dak dat nu getest wordt zou circa 4,8 keer meer vermogen opwekken en in de meest gunstige omstandigheden goed zijn voor een actieradius van 44,5 kilometer. De Lightyear zou tussen de 50 en 70 kilometer moeten kunnen halen.

Nieuwe markt

Toyota wil de Prius Plug-in Hybrid testen onder verschillende omstandigheden in Tokio en op andere locaties. Het doel is om een nieuwe markt voor zonnelaadsystemen te creëren voor de mobiliteitsbranche.