Personenauto's

Laatste update:

Fleet Lounge: EV-adepten krijgen steeds meer volgers

Nu vrijwel alle autofabrikanten een elektrische auto in hun stal hebben of aan het ontwikkelen zijn, hebben EV-apostelen steeds minder moeite met het vol krijgen van hun kerk. Het aantal sceptici wordt steeds minder, bleek tijdens de Fleet Lounge, die vorige week plaatsvond in Hotel Van der Valk Houten.

De spreker op de lounge, EV-adept Auke Hoekstra, is senior advisor smart mobility aan de Universiteit van Eindhoven en strategisch adviseur bij netwerkbeheerder Alliander. De meeste aanwezigen van de ruim 80, kon zich helemaal vinden in zijn boodschap dat over een jaar of vijf à tien het merendeel van de (zakelijk) rijders in een EV stapt. Maar waar het de wagenparkbeheerder vooral gaat om de mogelijk lagere kosten, schetste Hoekstra de opkomst van de EV allereerst vanuit milieuperspectief. “Fossiele brandstof wordt schaars en is slecht voor het milieu, biobrandstof is te schaars en van de zon krijgen we in één uur meer energie dan we in een jaar gebruiken. Die keuze lijkt mij dus snel gemaakt”, zei Hoekstra. Hij ziet het als zijn roeping om mobiliteit in de wereld – te beginnen in Nederland – zoveel mogelijk zonder milieubelasting te laten plaatsvinden.

Problemen tackelen
Nu zijn er maar heel weinig bedrijven tegen elektrisch vervoer, al is het alleen maar om de eigen duurzaamheidsbelofte gestand te doen (naast natuurlijk de kostenverlaging), maar er zijn nog wel wat problemen te tackelen. Hoekstra noemde ze allemaal: de lage actieradius, hoge catalogusprijs en de beperkte laadinfrastructuur. Maar in 2018 zijn deze problemen goeddeels verdwenen, en in 2025 helemaal, zo betoogde hij.

Voor de fleetmanager die vaker op mobiliteitsevenementen komt, was het geen nieuws – maar de discussie na zijn gloedvolle verhaal was er niet minder om. Op Hoekstra’s vraag aan de zaal of over vijf jaar meer of minder dan de helft van de berijders voor een elektrische auto kiest als de huidige problemen zijn opgelost, ging iedereen voor meer. Veel meer. “En toch wil het ministerie van Economische Zaken, met wie wij aan tafel zitten, niet geloven dat driekwart van de autokopers over vijf jaar een EV verkiest boven een brandstofmotor.” Gelach in de zaal om zoveel domheid van de overheid. Maar uit het rekenvoorbeeld dat Hoekstra gaf, bleek wel dat EV`s op dit moment – vooral vanwege de hoge aanschafkosten – voor de werkgever nog een stuk minder aantrekkelijk zijn dan voor de werknemer.

Minder bijval
Natuurlijk was er ook iemand die zei dat een actieradius van 300 kilometer nog te weinig zou zijn voor zijn accountmanagers, maar die kreeg veel minder bijval dan hij zo`n drie jaar geleden zou krijgen. “Je kunt ook tijdens het bezoek de auto opladen – en je kunt je natuurlijk afvragen of je accountmanager zijn dagen dan wel goed indeelt”, fluisterde iemand voorin de zaal. De sceptici komen steeds verder in de minderheid.

Op de foto: de Fleet Lounge zat behoorlijk vol voor de EV-preek van Hoekstra (foto Marcel Cazemier). 

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Fleet Lounge: EV-adepten krijgen steeds meer volgers | Fleet&Mobility

Fleet Lounge: EV-adepten krijgen steeds meer volgers

Redactie Redactie
• Laatste update:

De spreker op de lounge, EV-adept Auke Hoekstra, is senior advisor smart mobility aan de Universiteit van Eindhoven en strategisch adviseur bij netwerkbeheerder Alliander. De meeste aanwezigen van de ruim 80, kon zich helemaal vinden in zijn boodschap dat over een jaar of vijf à tien het merendeel van de (zakelijk) rijders in een EV stapt. Maar waar het de wagenparkbeheerder vooral gaat om de mogelijk lagere kosten, schetste Hoekstra de opkomst van de EV allereerst vanuit milieuperspectief. “Fossiele brandstof wordt schaars en is slecht voor het milieu, biobrandstof is te schaars en van de zon krijgen we in één uur meer energie dan we in een jaar gebruiken. Die keuze lijkt mij dus snel gemaakt”, zei Hoekstra. Hij ziet het als zijn roeping om mobiliteit in de wereld – te beginnen in Nederland – zoveel mogelijk zonder milieubelasting te laten plaatsvinden.

Problemen tackelen
Nu zijn er maar heel weinig bedrijven tegen elektrisch vervoer, al is het alleen maar om de eigen duurzaamheidsbelofte gestand te doen (naast natuurlijk de kostenverlaging), maar er zijn nog wel wat problemen te tackelen. Hoekstra noemde ze allemaal: de lage actieradius, hoge catalogusprijs en de beperkte laadinfrastructuur. Maar in 2018 zijn deze problemen goeddeels verdwenen, en in 2025 helemaal, zo betoogde hij.

Voor de fleetmanager die vaker op mobiliteitsevenementen komt, was het geen nieuws – maar de discussie na zijn gloedvolle verhaal was er niet minder om. Op Hoekstra’s vraag aan de zaal of over vijf jaar meer of minder dan de helft van de berijders voor een elektrische auto kiest als de huidige problemen zijn opgelost, ging iedereen voor meer. Veel meer. “En toch wil het ministerie van Economische Zaken, met wie wij aan tafel zitten, niet geloven dat driekwart van de autokopers over vijf jaar een EV verkiest boven een brandstofmotor.” Gelach in de zaal om zoveel domheid van de overheid. Maar uit het rekenvoorbeeld dat Hoekstra gaf, bleek wel dat EV`s op dit moment – vooral vanwege de hoge aanschafkosten – voor de werkgever nog een stuk minder aantrekkelijk zijn dan voor de werknemer.

Minder bijval
Natuurlijk was er ook iemand die zei dat een actieradius van 300 kilometer nog te weinig zou zijn voor zijn accountmanagers, maar die kreeg veel minder bijval dan hij zo`n drie jaar geleden zou krijgen. “Je kunt ook tijdens het bezoek de auto opladen – en je kunt je natuurlijk afvragen of je accountmanager zijn dagen dan wel goed indeelt”, fluisterde iemand voorin de zaal. De sceptici komen steeds verder in de minderheid.

Op de foto: de Fleet Lounge zat behoorlijk vol voor de EV-preek van Hoekstra (foto Marcel Cazemier).