Schadebranche: Huidige schadelastberekening voldoet niet langer

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De schadelast schiet omhoog. (Foto: Shutterstock)

Het gemiddelde schadebedrag lag volgens gegevens van Audatex, dat goed is voor het merendeel van de schadecalculaties in de lease- en verzekeringsmarkt, in 2015 nog op 1.178 euro: inmiddels is dit 1.318 euro, een stijging van 11,9 procent. De grootste veroorzaker van deze stijging: de kosten van het vervangen van onderdelen. Deze post ligt liefst 24,6 procent hoger, een veel grotere stijging dan de andere componenten (spuiten en arbeidsloon). “Hoe deze trend zich in de komende jaren zal voortzetten is onvoorspelbaar”, zegt commercieel directeur Thomas Hermans van Solera.

Nieuwe technieken

Mogelijke oorzaken van de stijging van het gemiddeld onderdelenbedrag en het gemiddeld schadebedrag (gsb) zijn volgens Solera de toepassing van nieuwe technieken, innovatieve materiaalsoorten en de gestegen onderdeelprijzen van zowel carrosserie- als veiligheidsdelen zoals Advanced Driving Assistance Systems (ADAS). “Om exact te kunnen aangeven wat het effect van ADAS precies is, zal meer analyse nodig zijn, maar meerdere signalen uit de markt wijzen in die richting”, aldus Hermans.

Nico Stolk, directeur van ABS Autoherstel, herkent zich wel in de analyse van Solera. “Wij zien inderdaad dat de schadelast stijgt en dan met name de onderdelencomponent. Dat maakt het heel lastig om een inschatting te maken van de verwachte schadelast op jaarbasis. Een buitenspiegel is in veel gevallen geen buitenspiegel meer, maar geavanceerde technologie met sensors voor rijhulpsystemen. Die kost in plaats van 200 ineens 2.000 euro. Het wordt voor zowel schadebedrijven als voor de opdrachtgevers steeds lastiger om afspraken te maken op basis van een gemiddeld schadebedrag.”

Nespresso-formule

“Opdrachtgevers begrijpen dat de schadelast omhoog gaat als de onderdelen duurder worden: een iPad op wielen is geavanceerder dan blik”, zegt Alfred Möller van het gelijknamige Schadenet-bedrijf in Rotterdam. “Het lijkt wel alsof autofabrikanten een Nespresso-formule hanteren: de auto’s zelf worden goedkoper, maar de onderdelen steeds duurder. Dat is niet langer vol te houden.”

Lees de complete analyse op Automotive Management.

Schadebranche: Huidige schadelastberekening voldoet niet langer | Fleet&Mobility

Schadebranche: Huidige schadelastberekening voldoet niet langer

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De schadelast schiet omhoog. (Foto: Shutterstock)

Het gemiddelde schadebedrag lag volgens gegevens van Audatex, dat goed is voor het merendeel van de schadecalculaties in de lease- en verzekeringsmarkt, in 2015 nog op 1.178 euro: inmiddels is dit 1.318 euro, een stijging van 11,9 procent. De grootste veroorzaker van deze stijging: de kosten van het vervangen van onderdelen. Deze post ligt liefst 24,6 procent hoger, een veel grotere stijging dan de andere componenten (spuiten en arbeidsloon). “Hoe deze trend zich in de komende jaren zal voortzetten is onvoorspelbaar”, zegt commercieel directeur Thomas Hermans van Solera.

Nieuwe technieken

Mogelijke oorzaken van de stijging van het gemiddeld onderdelenbedrag en het gemiddeld schadebedrag (gsb) zijn volgens Solera de toepassing van nieuwe technieken, innovatieve materiaalsoorten en de gestegen onderdeelprijzen van zowel carrosserie- als veiligheidsdelen zoals Advanced Driving Assistance Systems (ADAS). “Om exact te kunnen aangeven wat het effect van ADAS precies is, zal meer analyse nodig zijn, maar meerdere signalen uit de markt wijzen in die richting”, aldus Hermans.

Nico Stolk, directeur van ABS Autoherstel, herkent zich wel in de analyse van Solera. “Wij zien inderdaad dat de schadelast stijgt en dan met name de onderdelencomponent. Dat maakt het heel lastig om een inschatting te maken van de verwachte schadelast op jaarbasis. Een buitenspiegel is in veel gevallen geen buitenspiegel meer, maar geavanceerde technologie met sensors voor rijhulpsystemen. Die kost in plaats van 200 ineens 2.000 euro. Het wordt voor zowel schadebedrijven als voor de opdrachtgevers steeds lastiger om afspraken te maken op basis van een gemiddeld schadebedrag.”

Nespresso-formule

“Opdrachtgevers begrijpen dat de schadelast omhoog gaat als de onderdelen duurder worden: een iPad op wielen is geavanceerder dan blik”, zegt Alfred Möller van het gelijknamige Schadenet-bedrijf in Rotterdam. “Het lijkt wel alsof autofabrikanten een Nespresso-formule hanteren: de auto’s zelf worden goedkoper, maar de onderdelen steeds duurder. Dat is niet langer vol te houden.”

Lees de complete analyse op Automotive Management.