EU-compromis: CO2-emissie moet 35 procent omlaag

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Nieuwe auto's mogen vanaf 2030 35 procent minder CO2 uitstoten. (foto: Shutterstock)

De EU wil dat auto’s die in 2030 nieuw op de weg komen 35 procent minder CO2 uitstoten dan in 2021. Bestelwagens mogen tegen die tijd 30 procent minder uitstoten. De ministers van Milieu van de EU-lidstaten kwamen dinsdag samen in Luxemburg om te onderhandelen over de CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen.

Duitsland en zes Centraal-Europese landen wilden niet verdergaan dan 30 procent minder CO2-uitstoot, de oorspronkelijke eis van de Europese Commissie. Nederland en een groot aantal landen wilden 40 procent minder. Ook het Europees Parlement gaf vorige week al aan naar 40 procent reductie te willen.

Fabrikantenorganisatie Acea laat in een reactie weten dat de reductie van CO2-uitstoot die de Europese lidstaten zijn overeengekomen weliswaar minder aggressief is dan degene die het Europees Parlement voorstond, maar dat het risico op een negatief effect op de concurrentiekracht van de Europese auto-industrie, zijn medewerkers en consumenten. Daarnaast is een boetesysteem gecombineerd met hoge verkoopquota volgens Acea-secretaris Erik Jonnaert in strijd met het beginsel van technology neutrality.

EU-compromis: CO2-emissie moet 35 procent omlaag | Fleet&Mobility

EU-compromis: CO2-emissie moet 35 procent omlaag

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Nieuwe auto's mogen vanaf 2030 35 procent minder CO2 uitstoten. (foto: Shutterstock)

De EU wil dat auto’s die in 2030 nieuw op de weg komen 35 procent minder CO2 uitstoten dan in 2021. Bestelwagens mogen tegen die tijd 30 procent minder uitstoten. De ministers van Milieu van de EU-lidstaten kwamen dinsdag samen in Luxemburg om te onderhandelen over de CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen.

Duitsland en zes Centraal-Europese landen wilden niet verdergaan dan 30 procent minder CO2-uitstoot, de oorspronkelijke eis van de Europese Commissie. Nederland en een groot aantal landen wilden 40 procent minder. Ook het Europees Parlement gaf vorige week al aan naar 40 procent reductie te willen.

Fabrikantenorganisatie Acea laat in een reactie weten dat de reductie van CO2-uitstoot die de Europese lidstaten zijn overeengekomen weliswaar minder aggressief is dan degene die het Europees Parlement voorstond, maar dat het risico op een negatief effect op de concurrentiekracht van de Europese auto-industrie, zijn medewerkers en consumenten. Daarnaast is een boetesysteem gecombineerd met hoge verkoopquota volgens Acea-secretaris Erik Jonnaert in strijd met het beginsel van technology neutrality.