Klimaatakkoord: populaire EV-modellen raken bijtellingvoordeel al in 2021 kwijt

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

In het onlangs gepresenteerde Klimaatakkoord houdt de EV ook na 2021 procentueel gezien nog een bijtellingvoordeel ten opzichte van de brandstofauto: volgend jaar wordt de bijtelling verhoogd van 4 naar 8 procent, in 2021 gaat hij naar 12 procent. Tegelijkertijd wordt het ‘voordeelplafond’ verlaagt van 45.000 naar 40.000 euro. Daardoor hebben onder andere de elektrische Kona, Leaf en e-Niro in 2021 al een hogere bruto bijtelling dan bijvoorbeeld de Opel Astra 1,4t (en elk vergelijkbaar benzinemodel rond de 26.000 euro). Voor de Astra (ofwel een auto rond de 26.000 euro) is de bruto bijtelling per maand zo’n 480 euro bruto; Voor de Ampera-e is dat in 2021 569 euro, voor de e-Niro 515 euro, die van de Nissan Leaf 530 euro en die van de Kona 527. Dit komt doordat de elektrische auto’s weliswaar in hetzelfde segment zitten als bijvoorbeeld de Astra, maar wel fors duurder zijn. Autofabrikanten is er dan ook alles aan gelegen om de prijzen van nieuwere modellen te drukken.

Op vakblad Automotive is de complete analyse voor abonnees te lezen.

Klimaatakkoord: populaire EV-modellen raken bijtellingvoordeel al in 2021 kwijt | Fleet&Mobility

Klimaatakkoord: populaire EV-modellen raken bijtellingvoordeel al in 2021 kwijt

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

In het onlangs gepresenteerde Klimaatakkoord houdt de EV ook na 2021 procentueel gezien nog een bijtellingvoordeel ten opzichte van de brandstofauto: volgend jaar wordt de bijtelling verhoogd van 4 naar 8 procent, in 2021 gaat hij naar 12 procent. Tegelijkertijd wordt het ‘voordeelplafond’ verlaagt van 45.000 naar 40.000 euro. Daardoor hebben onder andere de elektrische Kona, Leaf en e-Niro in 2021 al een hogere bruto bijtelling dan bijvoorbeeld de Opel Astra 1,4t (en elk vergelijkbaar benzinemodel rond de 26.000 euro). Voor de Astra (ofwel een auto rond de 26.000 euro) is de bruto bijtelling per maand zo’n 480 euro bruto; Voor de Ampera-e is dat in 2021 569 euro, voor de e-Niro 515 euro, die van de Nissan Leaf 530 euro en die van de Kona 527. Dit komt doordat de elektrische auto’s weliswaar in hetzelfde segment zitten als bijvoorbeeld de Astra, maar wel fors duurder zijn. Autofabrikanten is er dan ook alles aan gelegen om de prijzen van nieuwere modellen te drukken.

Op vakblad Automotive is de complete analyse voor abonnees te lezen.